Ik ben van plan een separator te gaan maken, om een aflegger bovenop een ander volk te kunnen plaatsen. Welk materiaal kan ik daarvoor het best nemen? Ik kan aluminium plaat krijgen met gaatjes van (ik dacht) 3,5 millimeter.
Vliegengaas (horregaas) is in ieder geval fijn genoeg maar ook weer meer kwetsbaar lijkt me.
Groeten,
Peter
Separator
Moderator: Hans van der Post.
-
Re: Separator
Dag Peter, ik heb er ooit gaas voor de varroabodem ingezet.
-
- Contacteer:
wat dacht je van varroa gaas
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik ben niet zo separator-achtig. Ik heb nu twee jaar achter elkaar gesepareerd. Het is lastig werken; dus bezint eer ge begint met separeren!!!
J.P.
J.P.
-
- Contacteer:
Ik heb bij het maken van de dit materiaal er voor gezorgd dat er 2 lagen gaas aanwezig zijn, met een onderlinge tussenafstand van 18 mm, zodat de bijen elkaar door het gaas heen niet kunnen raken.
Dit mede op advies, en verwoord in de literatuur, de bijen -bijbel van Schotman, wanneer de werksters van de 2 volken elkaar aan kunnen raken zou er vergroot risico voor de moer zijn.
Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?
Het werkt inderdaad wat lastiger, maar als er ruimte gebrek is in de breedte en je kan de hoogte in...
gr. Kees
Dit mede op advies, en verwoord in de literatuur, de bijen -bijbel van Schotman, wanneer de werksters van de 2 volken elkaar aan kunnen raken zou er vergroot risico voor de moer zijn.
Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?
Het werkt inderdaad wat lastiger, maar als er ruimte gebrek is in de breedte en je kan de hoogte in...
gr. Kees
Als separator gebruik ik steeds een plastiek propolies rooster dit is zeer stevig en de aangebrachte propolis is gemakkelijk te oogsten en krijg je er gratis bij