Harstikke bedankt allemaal voor jullie reactie.
Zelf ben ik inmiddels iemand op het spoor gekomen die actief aan steken toedienen doet. Jan Moorlag woont in Haren (Groningen) en geeft zijn vrouw al geruime tijd steken.
Hij is razend enthousiast en overtuigd dat dit voor zijn vrouw, ernstig ms patiente, een goed middel, zo niet het beste middel is om de klachten te verminderen. Genezing brengt het NIET, verlichting dus wel.
Hij gaf mij de volgende uitgangspunten:
1) alleen in overleg met de neuroloog doen
2) alles is eigen risico patient
3) test op bijenallergie
4) klacht bepaald waar er gestoken wordt
5) na de steek de angel laten zitten en de angels tellen
6) antigif voorradig hebben mocht er toch een allergische actie komen
7) besef de nadelen: kans op een allergie opbouwen/korsten en zelfs
littekens
8)zoek een accupunturist die meewerkt
Hij werkt samen met een accupunturist en laat de bijen in de meridiaanpunten prikken. Soms is in de benen prikken oke, soms moet er op het hoofd geprikt worden en dat is veel gevoeliger.
Zijn vrouw wordt om de dag door zo'n 25 angels gestoken.
Voor de winter is helaas nog geen goede oplossing, zijn vrouw gebruikt dan Allutaat (?) een of ander middel waar ze aanzienlijk minder goed van opknapt dan de bijensteken.
Deze meneer is zoals ik al zei zeer enthousiast (heeft zelf geen bijen maar wel een meewerkende imker) en hij is ten alle tijde bereidt om een en ander toe te lichten, tel. 050-5341597
Hij heeft zelfs plannen om een soort cursus voor imkers op te starten.
Ik ben in ieder geval het telefoonnummer kwijt van degene die me de vraag stelde waar dit allemaal om begonnen is dus heel misschien leest ze dit....
Groetjes Mirjam