Voordat tot de praktijk overgegaan werd, hebben wij de rest van de tuin '“ en zijn bijen natuurlijk '“ bekeken. Je kunt zien dat hier al geruime tijd een imker woont, alle bomen en planten zijn drachtplanten. Acacia's, wilgen in allerlei variëteiten, vuilboom, div. fruitbomen, vaste planten enz. enz. de gehele tuin staat ten dienste van de bij. En natuurlijk de Euodia waarover Hennie een paar dagen geleden schreef. Dan wordt pas duidelijk dat zijn enthousiasme voor deze boom in zijn artikel nog te kort schiet. Wat een drachtbron is dat! Massaal worden de bloemtrossen bevlogen.

Daarna kwam het praktijkgedeelte van de middag; op welke wijze de foto's het best bewerkt kunnen worden voor het forum. Maar eerst moest Hennie nog een fotootje maken van de anemoon. Tot mijn verwondering gebruikte hij zijn microscoop voor de close-up. Een koppelstuk tussen camera en microscoop zag er zelfgemaakt uit: een stukje pvc pijp dat aan beide uiteinde aan de binnenkant met zwart schuimplastic was bekleed en een knevelschroef (of hoe zo'n ding ook mag heten) aan de buitenkant van de uiteinden. Dat ga ik proberen na te maken. (Natuurlijk is zoiets duur bij de microscoopfabrikant te verkrijgen, maar de honingoogst is tegengevallen tijd voor het alternatief).
Tot slot kwam de instructie fotobewerking op de PC. Daar flitsten kloonstempels, toverstaf, pixels en resoluties over het scherm. Het zag er allemaal heel eenvoudig uit, maar s avonds thuis bleek het toch iets moeilijker. Ach, het leert wel.
Ook bij Hennie brachten de bijen heel veel felgeel stuifmeel binnen. 1 klompje van een bij afgehaald en meegenomen naar huis voor determinatie. Wij waren het erover eens, de Euodia's zullen de leveranciers zijn. Niets is minder waar Hennie, het is '¦.. mais ! Bijen blijven je verrassen

Hierbij wil ik je nogmaals bedanken voor je gastvrije onthaal en instructies.
Els