Vanochtend heb ik een nieuw broodrecept geprobeerd. Wij vonden het zo lekker, dat ik het recept op het forum wil zetten. Ik gebruik altijd maatkoppen en -lepels. Dat werkt veel sneller dan het Nederlandse geweeg en is nauwkeurig genoeg voor het gewone kook- en bakwerk. Het recept :
5-6 cups (1250-1500 ml) volkoren meel (wij malen onze eigen tarwe en
hebben daardoor vers meel)
2 tsp (2 koffielepels) gedroogde gist
1 tsp (1 koffielepel) zout
2 cups(500 ml) warm water
1/4 cup (60 ml) karnemelk
1/4 cup (60 ml) honing (een volle opscheplepel werkt ook)
1 cup (250 ml) bloem
Meng de honing met het warme water, voeg de karnemelk en de gist toe.
Voeg het volkoren meel en de bloem toe en op het laatst het zout (zout doodt gistcellen). Maak er een stevig brooddeeg van. Laat een uur rijzen op een warme plek. Sla het deeg door en vorm er een brood van.Laat op een met olie ingesmeerde plaat nog ongeveer drie kwartier rijzen, bak op de plaat, ongeveer een half uur bij 200°C(voorverwarmde oven). Let op : elke oven is anders.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Bijgewerkt door - ria van den berg op 10/12/2002 22:01:03
recept
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: recept
Ik krijg al trek als ik dit lees 
Dat nederlandse geweeg wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat er hier geen standaard maat koffielepel bestaat.
Ik ga er even van uit dat de engelse en de canadese teaspoon even groot zijn en de engelse tsp heeft meer het formaat van de nederlandse dessertlepel.

Dat nederlandse geweeg wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat er hier geen standaard maat koffielepel bestaat.
Ik ga er even van uit dat de engelse en de canadese teaspoon even groot zijn en de engelse tsp heeft meer het formaat van de nederlandse dessertlepel.
-
- Contacteer:
Re: recept
Hoi Ria,
Wij hebben ook een broodbakmachine en dat gaat prima. Om 't andere dag een broodje van meel van de molenaar. Soms doen we er gemalen lijnzaad door, olijfolie of iets anders.
Alles op kamertemperatuur brengen en nauwkeurig afwegen. Maar ... als het rijsproces is afgelopen en hij gaat bakken valt het mooi, ronde bovenste gedeelte in elkaar.
Als het broodje klaar is snijden we het overlangs doormidden om er betere plakjes van de kunnen snijden. Het is heerlijk en gezond.
!Piet
Wij hebben ook een broodbakmachine en dat gaat prima. Om 't andere dag een broodje van meel van de molenaar. Soms doen we er gemalen lijnzaad door, olijfolie of iets anders.
Alles op kamertemperatuur brengen en nauwkeurig afwegen. Maar ... als het rijsproces is afgelopen en hij gaat bakken valt het mooi, ronde bovenste gedeelte in elkaar.
Als het broodje klaar is snijden we het overlangs doormidden om er betere plakjes van de kunnen snijden. Het is heerlijk en gezond.
!Piet