Diastase

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Huib Koel
Contacteer:

Diastase

Bericht door Huib Koel »

Ik dacht dat zo’n beetje elke term die met bijen of honing te maken had, inmiddels wel op dit zeer uitgebreide forum aanwezig was. De zoek-functie geeft echter geen gevonden artikelen op het woord: "diastase".

En dit woord of om precies te zijn: de diastase-index, vond ik terug op de uitslag van de honinganalyse gedaan door PPO: Praktijkonderzoek Plant & Omgeving.
De diastase-index van de door mij ingeleverde ‘duinen-melange’ geeft een waarde van 33.
Fijn, maar wat betekent dat?
De begeleidende brief geeft aan:
De diastase-index is een graadmeter voor de verhitting van de honing.
Alle honingen bevatten een kleine hoeveelheid diastase. Dit enzym wordt door de bijen aan de nectar teogevoegd. Diastase is zeer gevoelig voor verhitting. Bij verwarming boven 72 graden Celsius halveert het gehalte diastase in 4,5 uur. De enzymactiviteit vermindert door lange opslag. (definitie diastase index: het aantal milliliter van 1% zetmeeloplossing dat door de diastase in 1 g honing in 1 uur omgezet wordt).

Graag een antwoord: is 33 nu goed of niet?
Wat is de beste (hoogste score) bij honing en wat is de index van verhitte honing?

Huib Koel :cool:
Hugo
Contacteer:

Re: Diastase

Bericht door Hugo »

.... De diastase-index van de door mij ingeleverde '˜duinen-melange' geeft een waarde van 33. .......Fijn, maar wat betekent dat?
Huib,

Kijk eens bij Tempeljan :

http://www.xs4all.nl/~jtemp/ImkerCursus ... 002H5.html
http://www.xs4all.nl/~jtemp/honing_voors.html

en zoek bij Google naar "honing diastase"

mvg,

Hugo (de halve bij)

ps. het schijnt ook iets te maken te hebben met het scheuren van buikspieren bij zwangerschap, maar daar heb ik als man zijnde geen kaas van gegeten.

Nobodies prefetc

Bijgewerkt door - Hugo op 20/12/2002 21:30:20
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Graag een antwoord: is 33 nu goed of niet?
Huib,

Minstens 8 eenheden diastase* is wettelijk verplicht. Lagere waarden wijzen op verhitting of vervalsing van honing. Het gemiddelde gehalte ligt om en nabij 20,8. Het traject ligt tussen 2,1 en 61,2. Die 33 van jouw honing is dus goed!!!

diastase = een van de enzymen die in honing voorkomt en is het meest resistent tegen verwarming. De overige enzymen ontleden sneller

!Piet
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Bedankt voor de reactie's. Met een diastase-index van 33 zit ik dus aan de hoge kant. Maar of dit te hoog is, weet ik niet.

Een ander getal op de schriftelijke uitslag is het HMF-getal.
Op dit forum is over dit getal al eerder geschreven: onverhitte honing zou tussen de 1 - 10 mg bevatten. De duinenhoning scoort hier 0,7. Op het rapport staat echter geen maateenheid. Kan honing ook minder dan 1 mg bezitten?

Naast deze 'chemische' getallen is er ook botanisch onderzoek gedaan naar de stuifmeelpollen. Vanuit de duinen oogst ik dus gewoon fruithoning: 68.9% behoort tot de grote familie Rosaceae. Dat was inmiddels echter geen nieuws meer want Els Kleijnendorst had deze honing op Bee-at-Home ook al beoordeeld en kwam op 70% appel.
Er zit volgens het rapport 5% Vuilboom in. Nu kom ik de Vuilboom in de kalkrijke duinen niet vaak tegen. In de Nederlandse Oecologische Flora staat vlak naast de Rhamnus de Kardinaalsmuts. Weet iemand of die pollen veel lijken op de Rhamnus of weet iemand of de bijen daar op vliegen?

Deze honing is nu te bewonderen in het Bijenhuis.

Bijgewerkt door - Huib Koel op 21/12/2002 11:40:46
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Kan honing ook minder dan 1 mg bezitten?
Onverhitte honing bevat 1 tot 5 mg HMF per kg. De wettelijke grens ligt bij 40 mg per kg. Is het HMF-gehalte hoger, dan moet de honing bakkers- of industriehoning worden genoemd.
Is 0,7 dan geen 0,7 mg/kg?

HMF = hydroxymethylfurfural en ontstaat bij verwarming van honing

!Piet
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Is 0,7 dan geen 0,7 mg/kg?
!Piet
Ik denk dus dat ik dat aan PPO moet vragen. Er staat alleen maar:
HMF: 0,7

Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Helaas heb ik geen tijd om het te vertalen, of er wat uit samen te vatten, maar in het apiacta artikel op
http://www.beekeeping.com/apiacta/hmf_us.htm
staat over het gebruik van de indicatoren diastase en HMF een goede uitleg.
R.
Plaats reactie