Mijn tuin wordt zeer veelvuldig bezocht door groene spechten. Ze zijn van eertijds schuwe bosvogel geworden tot een zeer algemene verschijning. Toen ik de vogel jaren geleden voor het eerst in mijn tuin zag was ik heel blij. Het is een schitterend dier om te zien en ik ben altijd een groot vogelliefhebber geweest. Dat ben ik trouwens nog steeds. Ik heb ze ook vele malen gefotografeerd.
Toen ik een paar jaar geleden tijdens een vorstperiode de inbraken in mijn bijenkorven zag, was ik minder gelukkig. De korven waren ernstig beschadigd. Mijn grote bijenkastenstal was gelukkig met rust gelaten. Het korvenstalletje staat slechts op circa 10 meter afstand van mijn voordeur, dus dat schrikt de vogel niet af. De volken hebben de plundering echter overleefd. De korven heb ik gerepareerd. Om te voorkomen dat zoiets opnieuw gebeurt heb ik 's winters een gaasrek voor het stalletje staan. Het is gaas met een ruime maaswijdte waar de vogel zich wél doorheen zou kunnen wurmen. Ik denk dat dit niet gebeurt vanwege het niet snel kunnen vertrekken bij onraad. Ik heb het gaas wat uitgerekt om de breedte te versmallen. De bijen hebben er enigszins last van. Ze landen gedeeltelijk op het gaas en zitten er soms vrij lang op. Die schade valt gelukkig mee. Fijner gaas zou de bijen te veel verstoren. Zodra het voorjaar aanbreekt moet het gaas weer weg. Onderstaand een vandaag gemaakt plaatje.
Albert de Wilde