Een kranten knipsel, ik denk uit de jaren 1945/46.Voor mij het bewijs hoe de zwarte bij van het toneel verdween,oordeel voor U zelf.
BOERENHOEN EN ZWARTE BIJ. EEN LEERZAME VERGELIJKING.
Verkeerde wijze van imkeren in Nederland NATUURLIJKE SELECTIE TEGEN GEWERKT
Er Is over mijn 'žoneerbiedigheid" om het gros van onze korfbijen een gedegenereerd ras te noemen, in de vaderlandsche imkerij nogal wat te doen geweest. Er zijn mij zelfs gevallen bekend, dat imkers, die nu al enige jaren achtereen met 40 a 50 korfvolken hebben gewerkt zonder ook maar één pond honig te oogsten, deze zaak als een 'žpersoonlijk feit" hebben opgevat. Zoo iets als een grove belediging van hun dierbare bijtjes en een smaad jegens hun door overerving verkregen vakkennis.
Dat is natuurlijk dwaasheid. Om dit met een enkel voorbeeld duidelijk te maken wil ik dezen imkers er op wijzen, dat enige tientallen jaren geleden menige Hol-landsche boer zich 'žgekwetst" heeft gevoeld, wanneer men hem vertelde, dat zijn 'žechte Hollandsche boerenkippen" niet deugden.
Hij zou nooit hebben geloofd, dat dit kippenras door jarenlange inteelt achteruitgegaan en. gedegenereerd was. Hij vond het eenvoudig een best ras en nam genoegen met 75 a 100 eitjes per kip en per jaar.
Eerst toen enkele vooruitstrevende kippenfokkers hier het Italiaansche ras importeerden en de witte leghorns zoo iets als 300 eieren per kip per jaar begonnen te produceren, gingen de ogen open. En de boerenkip verdween gaandeweg in de soep.
Men gelieve in tusschen op te merken, dat de vooruitziende importeurs van dit betere kippenras het pleit niet zoo gemakkelijk wonnen als ik het hier in drie regels vertel. Zij werden uitgelachen en gehoond. Men poogde hun op quasi-wetenschappelijke gronden aan te tonen, dat een Italiaansche kip in ons 'žbarre klimaat" nooit zou kunnen aarden. En dat ze ons beste 'žnationale ras" op grond van eigenbelang poogden te verguizen. En het verwondert mij dus volstrekt niet, dat deze zelfde geschiedenis zich herhaalt ten opzichte van liet andere bijenras dat ik in de plaats wil stellen van het door eeuwenlange zwermteelt en antiselectieve bedrijfsmethoden achteropgeraakte z.g. Hollandsche bijenras.
Krachtige volken nodig.
Ik verwonder mij er ook niet over dat imkers die nu al jaren achtereen niets dan tegenslag in het bedrijf hebben gekend, nog zweren bij hun pittige 'žHollandshe-bijen. Zij weten eenvoudig niet-beter omdat ze nooit vergelijkingen met een beter ras hebben gemaakt. Elk fiasco in het bedrijf wordt dus aan andere oorzaken toegeschreven.
Om met volken, die stuk voor stuk een 50.000 veldbijen op de zomerdracht kunnen uitzenden, op tijd paraat te zijn voor den groten slag, is het noodzakelijk dat begin Februari de kolonies 7 a 8 Simplex" broedramen volledig bezetten en dat elk volk over een jonge koningin, liefst van Augustus van het vorige jaar, beschikt. Eind Mei behoren zulke volken reeds een honingkamer te hebben uitgebouwd.
Hebt u ooit zulke volken gezien? Bij mij zijn ze regel, bij de meeste imkers uitzondering. Ook onder het 'žzwarte ras" komen zulke krachtige volken wel voor, speciaal bij imkers die zoo verstandig waren, import koninginnen van ervaren kweekers te betrekken. Deze bloedverversching kan zelfs op een gedegenereerd bijenstalletje wonderen doen. Wat wij echter in de zwarte rassen minder goed aanstaat is, dat ze soms midden in de zomerdracht, terwijl de honig naar binnen stroomt, plotseling het werk staken om zich op de zwermsport toe te leggen. Zulke volken kan men met veel geduld tot andere gedachten brengen, doch men kan ze, 20 a 30 K.M. van huls niet al té best vertrouwen. Vandaar m ij n voorliefde voor het gele ras, waarin de verzameldrift de zwermliefhebberij totaal overheerst.
Henri Meyer. Het artikel gaat nog even door,maar vanwege de lesbaarheid ingekort
Minne.
Boerenhoen-Zwarte bij.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Boerenhoen-Zwarte bij.
Een zoekopdracht in het groentje-archief gaf een reactie in het Maandschrift op dit Telegraafartikel.
zie:
http://www.bijen.info/forumzoek/topic.a ... enri,Meyer
Het was dus 1935 Minne.
Romée
zie:
http://www.bijen.info/forumzoek/topic.a ... enri,Meyer
Het was dus 1935 Minne.
Romée