Arrestraam methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Minne Bonnema.
Contacteer:

Arrestraam methode

Bericht door Minne Bonnema. »

Voor Gerrit en andere Forumers.Werkzaamheden bij de arrestraam methode, met zwerm verhindering en jonge moeren kweek.
Door Minne Bonnema, Eko bijker.
Minimaal acht dagen voor men hier mee wil starten, legt men een moerrooster tussen de b.k.'s. Geeft tweemaal voordeel, men hoeft bij het opzoeken van de moer maar een b. k. na te zien. Idem met het nazien voor redcellen.
Indien men een tweeraams cassette gebruikt, heeft de moer meer vrijheid en wordt ze niet aan haar vleugels getrokken om haar te bevrijden, Bij een volk dat wil, zwermen, deze methode niet toepassen.
Dag 0. Koningin opzoeken en deze in de cassette plaatsen Waarin natuurlijk twee schone uitgebouwde ramen .zitten. De cassette midden in de bovenste b.k. hangen.
Dag 9. (arr.1.) De twee belegde ramen nadat de koningin er is afgehaald, weer terug in het volk hangen, dit zijn de vangramen voor de varroa mijt. De kast controleren op redcellen en deze vernietigen. De koningin wordt in de cassette met schone ramen ook terug gezet.
Dag 18. De twee ramen gesloten broed (van arr.1.) worden uit Het volk gehaald en krijgen een andere bestemming
Arr.2. deze twee belegde ramen waar op vrij veel jonge bijen zitten en de koningin. slaat men af in een met broedvrije ramen gevulde zes of drieramer. Indien niet genoeg, er nog wat beslaan. Arr.2. wordt weer terug gehangen met daarin de belegde ramen. Hier op worden de redcellen opgetrokken, Mocht men onverhoopt niet tijdig aanwezig zijn om ze te verwijderen, er kan niet een jonge moer vertrekken met aanhang alles zit opgesloten in de cassette. Het kastje met de O.M.. nemen we mee of zetten we ergens anders neer. Wel voeren dan blijft ze aan de leg. Bovendien kunnen we de Varroa effectief bestrijden met melk of mierenzuur. Er is de eerste negen dagen nog geen gesloten broed aanwezig.
Dag. 27. Arr.2. wordt uit het volk gehaald en een andere bestemming gegeven. Deze ramen kunnen behoorlijk met Varroa besmet zijn. In de kast hangt men nu een raam met eitjes, hierop zullen nu .opnieuw redcellen worden aangezet. Omdat het maar een raam is, kan men moeiteloos redcel selectie toepassen.
Dag 37-40. Rijpe doppen, moer laten inlopen of op een dop zetten. Het raam met. het gesloten broed wel verwijderen gezien dit het restant Varroa mijtten bevat. Bovendien heeft nu de J.M. een broedloze kast en zal daardoor als alles goed gaat vlugger aan de leg zijn.
Opmerking. Ook bestaat er de mogelijkheid om op Dag. 27. een rijpe dop of J.M. te plaatsen(is wel aantebevelen).,Men kan wanneer het eerste raam broed gesloten is, dit er uit halen,doet dus dienst als vangraam.
Het arrestraam is een vaste cassette waar in twee B.K. ramen passen.
Het geheel past precies in een binnenbak van de simplex of. een Spaarkas!
Op dag 18 - Indien men de oude moer niet wenst te behouden, deze verwijderen. Het volk hoeft dan ook niet de bijen te missen. Indien men maar een of twee volken heeft, dit echter niet doen anders heeft men op dag 27. geen eitjes.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Arrestraam methode

Bericht door wilde »

Minne, ik begrijp je verhaal, maar niet de vorm van de cassette.

Als je met 10 raams-afstandstrips werkt zou ik denken dat de 2 cassetteramen dichter op elkaar staan, anders heb je niet genoeg ruimte om het geheel op de plaats van 2 ramen te hangen. De oortjes zijn dan niet de oortjes van de ramen, maar aparte van de cassette. Dan heb je dus ook ramen met afwijkende oren nodig.
Als je een 11-raams-strip gebruikt - en dat lijkt mij bij ecologisch imkeren eigenlijk een 'must' - is de cassette bijna niet plaatsbaar. Dan is er te weinig breedte.

Kun eens nader uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat?
Heb je er geen publiceerbaar duidelijk plaatje van?

Met imkergroet,
Albert de Wilde
henkv
Imker sinds: 1986
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Bericht door henkv »

Foto van een Poolse cassette is te zien in de rubriek. "vraagbaak"- "arrestraam" )

Groeten Henk.

Bijgewerkt door - henkv op 19/03/2003 20:56:31
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Henk, jouw Poolse cassette is wel duidelijk, maar biedt niet het antwoord op mijn vraag. Wij imkeren in Nederland veelal met dezelfde maatvoering. Het standaard simplex/spaarkastraam moet in zo'n casstte passen. Dat kan mijns inziens niet in een normale kast, ofwel de ramen in de cassette hebben een afwijkende (kleinere) maat.
Ik ben benieuwd naar het antwoord van Minne.

Albert
Minne Bonnema.
Contacteer:

Voor Albert en verdere lezers,
Ja echt Albert de cassette past echt in de spaar c.q. simplexkast,en in de cassette passen ook de normale Bk ramen die we voor deze kasten gebruiken. De oortjes steken uit de cassette en rusten op de afstandstrip.Ik heb 4 jaar met dit systeem gewerkt,maar gebruikte indertijd afstandsblikjes.Dus kon ik maar schuiven met de cassette hoe ik maar wilde.Met aluminium afstandsstrippen valt er ook nog wel te improviseren (willen buigen).
De voor en achterkant van de cassette is gemaakt van 1mm dik materiaal (blik )
Waarin de openingen voor de oortjes zitten,maat 1--2,2--2,1--2,2'”1. in cm.totale breedte cassette 8,5 cm + dikte moerrooster 2 x.De 2,2 cm is de breedte van een raam oor Helaas heb ik niet de foto apparatuur waar jullie over beschikken,dus nu nog geen plaatje. Maar ik ga mettertijd de beschrijving van welleer uit het Wp 51 tijd perk wel op de helling doen.
Het imkeren met deze methode is zeer wetmatig en werkzaam. Daartegen over stond dat met sterke volken, zeer grote honing oogsten op het koolzaad ( Renson effect ?). En de varroa kon er goed mee onder de duim worden gehouden
Niet zeuren over ecologisch imkeren Albert, ik paste de arrestraam methode reeds toe toen het VBBN nog met perezine en nog meer van die troep stond te leuren. Met enig denkwerk moet je nu toch wel een idee hebben hoe het er moet uitzien.
Groeten Minne.
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Niet zeuren over ecologisch imkeren Albert
Ik geef af en toe plaagstootjes Minne. Daar heb je zelf wat om gevraagd door veel van je methode geheim te houden, maar deze wel ecologisch te noemen.
Met imkergroet, Albert de Wilde
Minne Bonnema.
Contacteer:

Voor Gerrit en forumers.
De tweeraams cassette.

Materiaal, stuk stevig blik van + mines 1 mm dikte of iets dergelijks, het mag absoluut niet te dik materiaal wezen aangezien men dan in de knoei komt met het plaatsen van de cassette in de BK.

Voor en achter zijde, l x Br 22,5 x 8,5 bovenzijde de gaten voor de oren maat,
1'”2,2'”2,1'”2,2'”1. diepte de oordikte. Zie ook voorbeeld tekening.

Daarna maakt men 4 latjes van 22,5 x 2 x1. en 2 latjes 32 x 2 x 1. alles in cm.

Op elke voor en achter kant zet men 2 latjes van 22,5 x 2 x 1, met de 1 cm brede kant tegen het uitgeknipte materiaal,lijmen en of met kleine spijkertjes eventueel voorboren.

Bodem, 36,3 x 8,5 cm, mag van hardboard wezen, maar dan wel voorzien van luchtgaatjes.
Hier op de twee latjes van 32 cm lang ook weer met de 1 cm kant bevestigen.

Zijkanten, deze maakt men van koninginnen rooster, het ouderwetse zinken plaatrooster is wel geschikt. Aan de bovenkant plaats men een strook hardboard voor de stevigheid.De breedte hiervan hangt af van hoever men het K.rooster door laat lopen. Onder zijkant bovenstrook hardboard, gaatjes om met raampjesdraad het rooster vast te zetten.

Ook onderkant kan op deze manier worden bevestigd. Het geheel met schroefjes of nietmachine in elkaar zetten. Het deksel afmeting 38,4 x 10,4 cm van hardboard,deze maat bedekt ruimschoots de bovenkant. Het afsluiten gaat prima met postelastiek, 3 stuks is wel voldoende. Bij gebruik eerst de ramen erin,daarna de moer. Minne Bonnema.

Afbeelding
Gerrit Plas
Contacteer:

Bericht door Gerrit Plas »

Voor Gerrit en forumers.
De tweeraams cassette.
Minne bedankt voor de moeite.
Ik heb ondertussen K-roosters aangeschaft en ga de bouwtekeningen eens bestuderen.

Gerrit
Plaats reactie