Een aspect wat daar een beetje mee te maken heeft, is de omvang van kwalitatief goede foto's. De beheerder van de plaatjes op dit forum is Hans van der Post en hij ziet graag een zo ver mogelijk gereduceerd plaatje in KB's en een maximale breedte van 450. Hij heeft daarvoor zeer begrijpelijke uitgangspunten, want grote bestanden laden traag en kunnen de werking van een forum iets verstoren. Bovendien is het kostbaar want providers rekenen af tegen dataverkeer en dat neemt toe naar mate de plaatjes meer KB's hebben. Ook wil men hier rekening houden met bezoekers die kleinere beeldschermen gebruiken.
Voor een fotograaf is dat alles niet echt leuk, maar je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt. Onderstaand geef ik als voorzet een paar plaatjes die ik vandaag maakte met de Fuji FinePix S602. De camera heb ik nog maar enkele dagen en ik moet er nog mee leren omgaan. Het voorlopig resultaat valt me niet tegen. Ik ben vooral kritisch op de beoordeling van resultaten in de macrostand. Om deze stand van de camera uit te proberen en even de tijd te hebben op een insect scherp te stellen, heb ik een druppel honing op de bloem van anemone blanda aangebracht. Dat viel goed in de smaak.
Het plaatje is natuurlijk geheel nep, maar toch durf ik het wel te laten zien. Let eens op de kop: één van de puntogen is duidelijk te zien.
De kwaliteit van de lens en camera valt mij reuze mee, hoewel dat op onderstaand formaat niet goed te beoordelen is. Van de eerste foto heb ik een klikbare afbeelding naar een groter formaat gemaakt. Dat kan kennelijk alleen als klein en groot formaat op dezelfde server staan. Het is mij namelijk niet gelukt met gebruikmaking van de kleine foto hier op de forumserver en de grote foto elders.

Erik Speksnijder meldde een weidehommelkoningin te hebben gezien. Bij mij was er ook een van het normale type, die even rustte tussen de anemonen. Ook daarvan heb ik vandaag een plaatje gemaakt.

Er zijn vast wel meer fotograferende imkers. Laat ook eens wat zien aub.!
Liefhebbers die van mijn plaatjes een grotere afbeelding willen, bijvoorbeeld als bureaublad op 800x600 of 1024x768, moeten zich even melden. Dan wordt die per E-mail toegezonden.
Fotografengroet, Albert de Wilde
Alle overige foto's in deze reeks staan op de eigen sites