Een imkervriend belde mij gisteren op met de mededeling dat hij in een volk 2 koninginnen zag lopen, te weten de 4 jaar oude gemerkte koningin en de tweede ongemerkte koningin.De vraag is wat nu te doen. Oude koningin verwijderen of alles op z'n beloop laten en misschien een kans op een zwerm lopen.Er waren voor de rest geen moerdoppen aanwezig.Wie weet hier raad mee?
vriendelijke groet Rob Out
Twee Koninginnen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Twee Koninginnen
Er wordt gezegd en geschreven dat het bij een stille moerwisseling -want daar heb je het over- dat het vrij normaal is dat de oude koningin, die zichzelf vervangt of vervangen wordt door het aanzetten van 1 enkele moerdop, nog een paar weken mee blijft draaien tot het eerste broed van de jonge koningin begint uit te lopen. Die jongste bijen hebben geen animo voor het verzorgen van de oude moer, dus dan loopt het vanzelf af.
Ik zou dus in jouw geval niks doen, maar reken het me niet aan als het fout gaat.
Ik zou dus in jouw geval niks doen, maar reken het me niet aan als het fout gaat.
-
- Contacteer:
a.) Als het Nieuw Zeelandse bijen zijn (oranje Italianen) dan is dit niet ongewoon. Komt vaker voor ! Als je de oude moer wilt sparen, dan een klein afleggertje maken en kijken of ze nog voldoende eitjes produceert.
b.) Na vier jaar is er een grote kans dat de oude moer is uitgelegd en vindt er geen feromonenproductie meer plaats. Zij wordt niet meer gezien/ervaren als moer of als concurrent. Het 'probleem' lost zich dan vanzelf op.
!Piet
b.) Na vier jaar is er een grote kans dat de oude moer is uitgelegd en vindt er geen feromonenproductie meer plaats. Zij wordt niet meer gezien/ervaren als moer of als concurrent. Het 'probleem' lost zich dan vanzelf op.
!Piet
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Stille moerwisseling? ook ik had dit volgens mij. De oude carnica moer uit 1999 die vorig jaar nog voor veel bijen en 58 kg honing zorgde liet het dit voorjaar afweten, 12 april gecontroleerd, maar de oude dame was op ze was blauw gemerkt en had een puntje van de vleugel verloren met de schaar van de imker.
Er waren een raampje of 6 met broed dus te weinig naar mijn zin, maar ook waren er eitjes en larven.
Ik dacht gisteren het moet nu maar gebeuren. tussen duim en vinger er mee, wat me altijd veel moeite kost.
En ik dacht over een dag of 10 doppen breken en dan een raampje broed er in van de raszuivere.
Maar wat schetste mijn verbazing, er waren nu 10 ramen met broed en ik geloofde mijn ogen niet er liep een jonge ongeknipte en blanco gemerkte moer over de raten.
Dus ook hier gaat het volgens mij om een stille moer wisseling.
Alleen zit ik nu met een F2 en daar ben ik niet blij mee.
Wie kan me raad geven? doorgaan en proberen wat het wordt die F2?
Of ook deze tussen de duim en de vinger en als nog een raampje met broed er in over een dag of 10 ?
T. Both
Er waren een raampje of 6 met broed dus te weinig naar mijn zin, maar ook waren er eitjes en larven.
Ik dacht gisteren het moet nu maar gebeuren. tussen duim en vinger er mee, wat me altijd veel moeite kost.
En ik dacht over een dag of 10 doppen breken en dan een raampje broed er in van de raszuivere.
Maar wat schetste mijn verbazing, er waren nu 10 ramen met broed en ik geloofde mijn ogen niet er liep een jonge ongeknipte en blanco gemerkte moer over de raten.
Dus ook hier gaat het volgens mij om een stille moer wisseling.
Alleen zit ik nu met een F2 en daar ben ik niet blij mee.
Of ook deze tussen de duim en de vinger en als nog een raampje met broed er in over een dag of 10 ?
T. Both
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Niet doen van die duim en wijsvinger!Alleen zit ik nu met een F2 en daar ben ik niet blij mee.
T. Both
Het kan een hele goede moer zijn de bijen hebben haar uitgekozen! zo vroeg zullen er geen darren van verre zijn. wacht maar af.
Hans.