Het telen van koninginnen gaat bij mij nogal eens gepaard met tegenslagen en vreemde verschijnselen.
Dat eerste heeft onder andere te maken met de zwermtraagheid (Buckfast) en daarmee het ook niet optimaal verzorgen van doppen. Bastaardbijen doen het beter. Daarnaast speelt ook het weer een rol. Een oude bekende (Ben) meldde mij dat zijn gehele eerste teelt was mislukt. Een bevriende imker in de buurt, die bij mij 30 larven was komen halen heeft er slechts 8 goede doppen aan overgehouden. Die laatste werkt volgens het boekje: starter maken, doppen laten aanblazen, verdelen over enkele grote moergoede pleegvolken, boven een rooster tussen 2 ramen open broed laten verzorgen. Dat ging dit jaar niet geweldig.
Bij mij is er wel wat gelukt in moerloze volken, maar niet zoals ik het zou willen.
Dit jaar heb ik via omlarven van een eigen teeltmoer in moerloze volken, die eerder eigen doppen hadden, geteeld. Dat moet toch kunnen zonder starter! De bijen dachten daar anders over. Van de 12 aangeboden larfjes werden in een volk er slechts 4 tot volwaardige dop verzorgd. In andere volken had ik ook maar 30% succes. Ik heb zowel droog als nat (met verdunde gelei) omgelarfd. Het gaf geen verschil in resultaat.
Vandaag had ik een probleem extra, omdat ik mij rijk gerekend had met 15 beschikbare doppen in verschillende volken, terwijl ik er 11 nodig had. Uiteindelijk had ik er slechts 9 en dus 2 tekort.
Eén volk met juist de mooiste doppen had nu (de 11e dag) al uitgelopen en afgebeten doppen. Eerder had dit volk eigen doppen en zwermneiging. Nu bijten ze de doppen af, misschien vanwege de weers- en drachtomstandigheden die gewijzigd zijn. De larven neem ik zo klein mogelijk. Toch kunnen deze slechts ruim 3 dagen als koninginnenlarven verzorgd zijn. Bovenin de doppen was er bij alle nog een flinke hoeveelheid ingedroogde gelei aanwezig. Ze zijn dus wel goed gevoed. Een ander volk had minder doppen dan ik eerder waarnam. Nu had ik er dus 2 tekort. Ik ga daarom morgen nog 2 volken opnieuw wat larven aanbieden ter verzorging, na opruiming van de eigen redcellen. Het is dan de 10e dag na verwijdering van de moer voor die volken en het (bijen)jaar is tenslotte nog niet om.
Een vreemd verschijnsel dat ik niet ieder jaar waarneem maar wel af en toe is het volgende.
Bij het doppen verwijderen op de 10e dag, met de bedoeling daarna omlarfdoppen aan te bieden, tref ik soms een nog geheel open koninginnencel met larve in de pap aan, die nog lang niet toe is aan het sluiten van de cel. Vandaag had ik er weer zoéén. Ik schatte de larve op 2 dagen ouderdom qua grootte. Eerder had ik dit ook wel in bastaardvolken, dus het ras lijkt niet van invloed. Deze cellen liggen meestal aan de buitenkant van het broednest. Mogelijk is de temperatuur wat lager, en is daarom de ontwikkeling trager. De larve leeft en heeft volop koninginnengelei tot haar beschikking.
Op de 10e dag na verwijdering van de moer verwacht je dat niet. Hooguit nog een enkele darrencel die nog niet verzegeld is, maar geen open werkster- of koninginnenbroed. Het lijkt alsof de bijen mijn plannen vermoeden en een dop op reserve houden. Door de plaats, bijna buiten het broednest, zie je die ook gemakkelijk over het hoofd. Je zoekt immers naar gesloten doppen.
Heeft een ander dit ook wel zo gezien?
Heeft iemand er een plausibele verklaring voor, anders dan het mogelijk temperatuurverschil?
Groetend, Albert
Bijgewerkt door - wilde op 02/06/2003 20:01:16
Koninginnenteelt-problemen
-
Re: Koninginnenteelt-problemen
Albert,
had je alle doppen gebroken,soms zit er een in de raat,
vorig jaar is mij dat ook overkomen terwijl ik speciaal
daar op let.De beste breister laat wel eens een steekje
vallen moet je maar denken, soms zijn de doppen echt
goed verstopt.
Frits
had je alle doppen gebroken,soms zit er een in de raat,
vorig jaar is mij dat ook overkomen terwijl ik speciaal
daar op let.De beste breister laat wel eens een steekje
vallen moet je maar denken, soms zijn de doppen echt
goed verstopt.
Frits
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Frits, waar slaat de vraag op: afbijten doppen, slechte resultaten of late open dop?
Ik neem aan het eerste. Ik ben vrijwel zeker van het eerder verwijderen van alle doppen. Het is geen uitzondering. Ik heb het al eens meer gehad. Dan zul je waarschijnlijk denken (of schrijven): ook toen waarschijnlijk een dop laten zitten. Ik ben er zeer secuur in, maar ook slechts een mens ...... Ik zeg niet dat het onmogelijk is.
Het ligt echter niet voor de hand, want de rijpheid van de doppen kon ik nog beoordelen, omdat er in één dop nog een doodgestoken moer zat en er een mooie uitgelopen teeltdop was met losgeknaagd dekseltje. Die dode moer was ook al helemaal uitgekleurd, en dat is vroeg op de 11e dag.
Het resultaat is in alle pleegvolken slecht (3 stuks).
Groeten, Albert
Bijgewerkt door - wilde op 03/06/2003 10:33:01
Ik neem aan het eerste. Ik ben vrijwel zeker van het eerder verwijderen van alle doppen. Het is geen uitzondering. Ik heb het al eens meer gehad. Dan zul je waarschijnlijk denken (of schrijven): ook toen waarschijnlijk een dop laten zitten. Ik ben er zeer secuur in, maar ook slechts een mens ...... Ik zeg niet dat het onmogelijk is.
Het ligt echter niet voor de hand, want de rijpheid van de doppen kon ik nog beoordelen, omdat er in één dop nog een doodgestoken moer zat en er een mooie uitgelopen teeltdop was met losgeknaagd dekseltje. Die dode moer was ook al helemaal uitgekleurd, en dat is vroeg op de 11e dag.
Het resultaat is in alle pleegvolken slecht (3 stuks).
Groeten, Albert
Bijgewerkt door - wilde op 03/06/2003 10:33:01
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Albert wat jij onder vreemd verschijnsel beschrijft tref ik ook regelmatig aan. Dwz om de paar jaar. Ook nu dit jaar was het bij een van de volken raak. Ik bied geen omgelarfde doppen aan maar een strook eendagslarfjes die geklemd is tussen twee latjes.Het telen van koninginnen gaat bij mij nogal eens gepaard met tegenslagen en vreemde verschijnselen.
Op de 10e dag na verwijdering van de moer verwacht je dat niet. Hooguit nog een enkele darrencel die nog niet verzegeld is, maar geen open werkster- of koninginnenbroed. Het lijkt alsof de bijen mijn plannen vermoeden en een dop op reserve houden. Door de plaats, bijna buiten het broednest, zie je die ook gemakkelijk over het hoofd. Je zoekt immers naar gesloten doppen.
Heeft een ander dit ook wel zo gezien?
Heeft iemand er een plausibele verklaring voor, anders dan het mogelijk temperatuurverschil?
Groetend, Albert
Dit doe ik al een aantal jaren. Gaat altijd goed. De bijen kunnen dan zelf bepalen welke larve ze als moer willen hebben.
Op de dertiende dag keek ik bij dit bewuste volk of alles 'goed'
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hans, bedankt, het geeft de (imker)burger moed, dat een ander dit ook wel eens heeft. Ik heb het ook niet dikwijls. Soms inderdaad een paar jaar niet.
Grtn, Albert
Grtn, Albert
-
- Contacteer:
Hoi Albert,
Met koninginneteelt gaat het altijd iets anders dan dat je geplaned hebt. Ik had ook geen hoge score in het voorjaar, maar er zijn al weer andere doppen in de broedstoof. Het komt allemaal wel maar het geeft soms wat meer inspanning.
Bevruchtingspercentages:
De Carnica's in Lemmer 48%:
11 zuivere C03Lemmer x C03Lemmer van de 15 geeft 73%
8 zuivere Carnica Troiseck x C03Lemmer van de 25 geeft 32%
De Primorsky's op Neeltje Jans 28%:
5 zuivere Primorsky's Groen.Blauw.Paars x Oranje/wit van de 18 geeft 28%.
We spreken maar niet over de hoeveelheid overgelarfde larfjes.
Maar ik ben wel zover dat hoe eerder in het jaar je bevruchte koninginnen wil hoe meer kans op slechte bevruchting. De bevruchtingsstations gaan niet voor niets pas half mei open. Dan heb je pas goede darren, maar iets later gaat het zeker beter.
Ed Pieterse
Met koninginneteelt gaat het altijd iets anders dan dat je geplaned hebt. Ik had ook geen hoge score in het voorjaar, maar er zijn al weer andere doppen in de broedstoof. Het komt allemaal wel maar het geeft soms wat meer inspanning.
Bevruchtingspercentages:
De Carnica's in Lemmer 48%:
11 zuivere C03Lemmer x C03Lemmer van de 15 geeft 73%
8 zuivere Carnica Troiseck x C03Lemmer van de 25 geeft 32%
De Primorsky's op Neeltje Jans 28%:
5 zuivere Primorsky's Groen.Blauw.Paars x Oranje/wit van de 18 geeft 28%.
We spreken maar niet over de hoeveelheid overgelarfde larfjes.
Maar ik ben wel zover dat hoe eerder in het jaar je bevruchte koninginnen wil hoe meer kans op slechte bevruchting. De bevruchtingsstations gaan niet voor niets pas half mei open. Dan heb je pas goede darren, maar iets later gaat het zeker beter.
Ed Pieterse