Aangeblazen doppen verzorgen op Moerloze volken???

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Aangeblazen doppen verzorgen op Moerloze volken???

Bericht door Kroese »

Normaal gebruik ik altijd grote moergoede volken om de 1 dags aangeblazen dopjes groot te brengen. Maar deze keer kon het alleen op moerloze volken, omdat ik een kunstzwerm gemaakt had van mijn Buckfast volken. Dit om deze volken in de broedloze periode flink met mierenzuur te behandelen.

Zo had ik mijn aangeblazen doppen verdeelt over 3 moerloze pleegvolken.
Bij 1 volk waren alle doppen weggebeten. Wat bleek, er was een zwarte moer (met gele stift gemerkt, en geknipt) afkomstig van de kunstzwermen van de cursusvolken ingelopen. 3 Meter wandelen over de tegels. Kun je nagaan hoe die moerloze volken staan te lonken.
Toen keek ik het volgende pleegvolk na, en wat dacht je? Ook een zwarte oude moer (met gele stift gemerkt) van een cursus volk ingelopen. Die had gelukkig pas 2 doppen vernield. Ik was hier gelukkig nog op tijd. Het derde pleegvolk deed het goed. Al met al heb ik nu 40 doppen van de totaal 70 aangeboden 1 dags dopjes over.
Dat is dus 1 duidelijke reden om moergoede volken te gebruiken als pleegvolken. Of je moet die bovenbak waar de doppen hangen afscheiden met een rooster. Dan was dat afbijten niet gebeurt. Maar ja wie legt er nu roosters in moerloze volken?
Risico spreiden over meerdere pleegvolken is dan ook aan te bevelen.

Zo maak je in het traject van larve tot bevruchte koningin, een enkele keer wel eens onverwachte tegenvallers mee. Daarom zet ik ook altijd ruim op, om teleurstelling te voorkomen.

De volgende series nageteelt van de UG02-539 komen uit op 16-17 Juni, en op 20-21 Juni.
Voor de liefhebbers is er op aanvraag bij mij een pedigree beschikbaar van deze moer.

Zaterdag 21 Juni ga ik met mijn cursisten (zoals ieder jaar) de open dag bij Cees en WIl van Holland bezoeken. De cursisten vinden dit altijd weer een leerzame en leuke belevenis. s'Morgens gaan we eerst even bij Roel ten Klei in winkel in Wageningen langs.
Die dag neem ik Maagdelijke moeren in mijn binnenzak mee voor iemand. Zijn er nog meer geintresseerden die daar ook komen, laat het dan even weten op onderstaand mail adres. Dan neem ik er wat meer mee.

Groeten,
Hennie Kroese
hkroese@hetnet.nl
055-3668911
Apeldoorn..................
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Aangeblazen doppen verzorgen op Moerloze volken???

Bericht door wilde »

Maar ja wie legt er nu roosters in moerloze volken?
Hennie, dat doe ik. Het moerrooster laat ik liggen zolang de honingkamers er op staan, dus ook in moerloze volken. Dat vermindert de opslag van stuifmeel naar mijn ervaring, want het broed zit tot aan het rooster. De ramen in honingkamers gebruik ik uitsluitend voor honing en ik wil er dus ook geen stuifmeel in, want dat bemoeilijkt het slingeren. De honingramen staan er nog steeds op. Eind deze week gaan ze er af.
Met groet, Albert
Plaats reactie