Om 20.00 uur stond zij vanavond voor de deur.
'Ik hoop niet dat ik u stoor meneer van Tongeren, maar weet u een bijenvolk voor mij te koop?'
Ze keek me een beetje gespannen aan vanuit haar donkere ogen.
Ik vertelde haar dat het niet zou meevallen een volk voor haar te vinden; veel volken hebben de afgelopen winter immers het loodje gelegd.
'Het gaat niet om mijzelf', zei ze, 'maar om mijn broer die imker is. Hij is erg depressief. Drie lege kasten heeft hij, maar kan het niet opbrengen om daar weer bijen in te krijgen. Teveel gedoe voor hem!
Vaak zie ik Leen staren naar die lege kasten .. blij kijkt hij niet, maar als daar wat in zou zitten, zou het beter met hem gaan, denk ik.'
Ik mompelde wat over bijenhouden.nl en het vragen om bijenvolken, maar dat zou te lang gaan duren.
'Wilt u mijn bijenvolken even zien', vroeg ik haar, 'misschien is er een oplossing te bedenken.'
Wij liepen langs de grens van gemaaid gras en bloemenweide en daar zag ze zeven volken staan.
"Kijk mevrouw, een van de drie voorzwermen zou het kunnen worden!' Die daar, heeft elf prachtig uitgebouwde ramen.'
Ze vroeg of ik dat volk wel kon missen.
'Ach', mompelde ik, 'eraan gebakken ben ik niet. Mijn brood hoef ik er niet mee te verdienen en als uw broer ervan zou kunnen genieten, mag u hem meenemen.'
Blij was ze. Ontspannen door het slagen van haar missie!
Zaterdagmorgen komt ze het volkje ophalen.
Bijen doen verblijen
-
-
- Contacteer:
Re: Bijen doen verblijen
geweldig verhaal Frans,
Onvoorstelbaar wat sommige mensen met hun mooie donkere ogen voor elkaar kunnen krijgen
Wat had je gedaan als ik met mijn fletse grijze ogen en dikke bierbuik bij je op de stoep had gestaan ?
:D:D
Onvoorstelbaar wat sommige mensen met hun mooie donkere ogen voor elkaar kunnen krijgen

Wat had je gedaan als ik met mijn fletse grijze ogen en dikke bierbuik bij je op de stoep had gestaan ?

-
Re: Bijen doen verblijen
Vandaag bracht ze de lege kast terug.
Haar broer had aanvankelijk geprotesteerd tegen het aanbod van een bijenvolk, maar.. hij stapte direct uit z'n bed en stond na een half uur bij haar op de stoep.
Enthousiast werd hij bij het zien van die gouden ramen, leggende koningin en broed achter blanke zegels.
Een wonder geschiedde..
De volgende dag streek een tweede zwerm neer in een van de overige kasten die nog onbewoond was!
Zus en ik keken elkaar aan.
Het is waar wat we zaterdag zeien..
'Bijen doen verblijen.'
*
Hoi Hennie,
Als jij ooit langs komt, zal ik er voor zorgen dat je ogen gaan glanzen en je buikje blijft bollen.
Haar broer had aanvankelijk geprotesteerd tegen het aanbod van een bijenvolk, maar.. hij stapte direct uit z'n bed en stond na een half uur bij haar op de stoep.
Enthousiast werd hij bij het zien van die gouden ramen, leggende koningin en broed achter blanke zegels.
Een wonder geschiedde..
De volgende dag streek een tweede zwerm neer in een van de overige kasten die nog onbewoond was!
Zus en ik keken elkaar aan.
Het is waar wat we zaterdag zeien..
'Bijen doen verblijen.'
*
Hoi Hennie,
Als jij ooit langs komt, zal ik er voor zorgen dat je ogen gaan glanzen en je buikje blijft bollen.