Varroa bestrijding in broedloze volken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Varroa bestrijding in broedloze volken

Bericht door wilde » zo 15 jun 2003, 23:35

Net voor dit weekend heb ik in 3 daarvoor geschikte grote volken, die dus geen gesloten broed meer hebben (wel een jonge moer) varroa bestreden met oxaalzuur-verdamping. Eerder deed ik dat ook omstreeks de kerstdagen bij alle volken.

De gemiddelde vangst in deze volken was nu slechts 30 mijten.
Dat acht ik zodanig laag, dat ik afzie van de behandeling van de rest op dezelfde wijze. Het is namelijk nogal ingrijpend en lastig door de omvang van de volken tov. de beperkte ruimte: slechts 2 broedkamers na de eerdere honingafname. Ze puilen uit en de behandeling moet praktisch in het donker plaatsvinden, want ik kreeg ze eerder niet naar binnen geneveld.

In geschepte onbekende zwermen van elders ving ik 80 tot 100 mijten na oxaalzuur-verdamping. Die zijn echter slechts een fractie van de omvang van mijn hoofdvolken. De mijtdruk is bij die zwermen dus veel hoger. Mijn eigen korfzwermen hadden weinig mijten.

Zijn er andere imkers met soortgelijke toepassingen en ervaringen?
Albert



Bijgewerkt door - wilde op 16/06/2003 18:29:40

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding in broedloze volken

Bericht door Germain Van Deursen » ma 16 jun 2003, 23:47

Albert
de voorbije 3 weken heb ik via de brandweer 1 ferme en 2 redelijke zwermen gehaald

- de grote zwerm na een week behandeld met 25 ml mierenzuur 85 % op een sponsje in de varoalade = 1 mijt gevonden ( de hoeveelheid mierenzuur was blijkbaar iets te veel , de volgende morgen 500 bijen voor de kast waarvan tegen de middag er 300 terug bekomen en in de kast verdwenen de rest heeft het niet overleeft, dan geen mijten meer gevonden,

- de eerste redelijke zwerm ook na een week behandeld met 20 ml mierenzuur als voorgaande ( ook een beetje veel , 100 - 200 dode bijen ) na 1 dag 80 mijten de volgende dag 12 dan nog enkele dagen 3 - 5 per dag na een week geen meer

- de tweede redelijke zwerm heb ik bij het op de kast slaan voorzien van 2 thymolramen en 9 waswafels, na 2 dagen ( de zwerm is in de kast gebleven ondanks de sterke thymgeur ) 60 mijten op de lade ; na 2 behandelingen met telkens 15 ml mierenzuur als bovenstaande ( 5 dagen tussen de behandelingen ) in totaal een 500 mijten geteld ; nu vallen er nog een paar / dag

- de zwermen komen niet van mijn stand

- de grote zwerm heeft ondertussen 11 ramen opgewerkt en voor de 1/2 gevuld met honing 1/4 met broed en vandaag een hoogsel bijgekregen

de eerste 2 zwermen hadden een onbevruchte moer , de laatste een wit gemerkte bevruchte moer (2 jaar oud ? indien met het juiste kleur in het jaar van merken gemerkt )

- mijn andere volken volg ik ook heel regelmatig , eerder zeldzaam kan ik een mijt vinden

Albert dit zijn mijn bevindingen
groeten
germain

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding in broedloze volken

Bericht door wilde » di 17 jun 2003, 11:27

Germain, je had wel veel dode bijen. De concentratie mierenzuur is denk ik te hoog. Bij oxaalzuur-verdamping bruisen ze wel sterk op, maar er zijn geen dode bijen.

Het aantal mijten van 500 stuks in een zwerm is erg hoog. Dan is de bestrijding zeer zinvol.
Mijn vraag ging echter over bestrijding in broedloze volken. Heb je dat niet geprobeerd?
Groetend, Albert

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Varroa bestrijding in broedloze volken

Bericht door Frans vanTongeren » di 17 jun 2003, 12:19

Dag Albert,
27 dagen na de voorzwerm heb ik in het broedloze hoofdvolk 15 ml mierenzuur, verdeeld over twee bierviltjes (vergroting van het oppervlak), op de ramen gelegd. Na 24 uur vielen er zo'n 35 mijten (evenveel als in de voorzwerm van datzelfde volk.
Er volgen nog twee volken met dezelfde 'shock'-procedure.

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding in broedloze volken

Bericht door Germain Van Deursen » di 17 jun 2003, 22:19

Albert
- inderdaad te sterk en of teveel = 2 X te en dus niet goed
- de zwermen zijn op het ogenblik van behandelen nog broedloos
- een begin van eileg ( nog geen larven of poppen op dit moment )
- ik dacht het moment om te behandelen
- wat ik gisteren zag
- de sterk besmette zwerm heeft van het uitbouwen van de waswafels nog niet veel terechtgebracht en zal dus extra moeten gevolgd worden
- ofwel is de moer te oud en voldoet ze niet

groeten
germain

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten