Beste lezers,
Vanochtend had ik contact met een collega imker (zie "bijen halen de krant") van Vlieland. Op dit moment zijn er nog twee met gezamelijk 15 volken Carnica's. Op Vlieland hebben ze nog geen Varroa, maar ze willen in verband met inteelt nieuwe carnica moeren invoeren. ze willen natuurlijk geen varroa's mee invoeren. Wie heeft de beste oplossing!!!!!
Groeten Harmen
Varroa vrije moer
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Varroa vrije moer
Moer bij de vleugels oppakken en visueel controleren. Dat is dan goed mogelijk. Vooral letten op de ruimte tussen thorax en abdomen. Ook de ruimte tussen thorax en kop goed bekijken. De begeleidende bijen met een pincet oppakken (anders steken ze en gaan ze dood) en ook zo controleren en stuk voor stuk elders in een kluisje stoppen, zodat er geen mijten in kunnen vallen of lopen.Op Vlieland hebben ze nog geen Varroa, maar ze willen in verband met inteelt nieuwe carnica moeren invoeren. ze willen natuurlijk geen varroa's mee invoeren. Wie heeft de beste oplossing!!!!!
Vooraf zou je voor de zekerheid het volk van afkomst met mierenzuur kunnen behandelen. Dat geeft geen zekerheid bij het wegnemen van de moer, want dat is pas later en dan kunnen er nieuwe mijten uit het broed bijgekomen zijn, die de mierenzuurbehandeling overleefd hebben en enkele doen dat jammer genoeg!
Om dat te vermijden zou je voorafgaand daaraan een broedloze kunstzwerm moeten maken en die behandelen met oxaalzuur. Dat geeft de meeste zekerheid.
Groetend, Albert
-
- Contacteer:
Is het niet veiliger om larven te halen op het vasteland ?
Bij visueel controleren loop je altijd het risico er eentje over het hoofd te zien.
Bij visueel controleren loop je altijd het risico er eentje over het hoofd te zien.
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hennie, je hebt gelijk. Daar kun je ook inteelt mee beperken door de volken van die moeren als darrenvolken te gebruiken. Ik ging er vanuit dat men enkele teeltmoeren wilde importeren naar het eiland.Is het niet veiliger om larven te halen op het vasteland ?
Groetend, Albert
-
- Contacteer:
Beste mensen,
Het is mijns inziens ook beter om aan de vaste wal over te larven en dan een goede carnica soort uitzoeken. Welk ras of eigenlijk subras zit er op Vlieland?
In elk geval geen volkje invoeren op het eiland, dat is om problemen vragen.
Ik heb momenteel Carnica Troiseck Celle en Carnica 03 Lemmer.
Ik krijg zeer binnenkort 6 Carnica Troiseck Kirchhain moeren.
Als dat iets is wil ik graag helpen.
Ed Pieterse
Het is mijns inziens ook beter om aan de vaste wal over te larven en dan een goede carnica soort uitzoeken. Welk ras of eigenlijk subras zit er op Vlieland?
In elk geval geen volkje invoeren op het eiland, dat is om problemen vragen.
Ik heb momenteel Carnica Troiseck Celle en Carnica 03 Lemmer.
Ik krijg zeer binnenkort 6 Carnica Troiseck Kirchhain moeren.
Als dat iets is wil ik graag helpen.
Ed Pieterse