bijen 'verversen' hun honing voortdurend

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Frans vanTongeren

bijen 'verversen' hun honing voortdurend

Bericht door Frans vanTongeren »

Het schijnt dat bijen jaarlijks tachtig kilo honing per volk verzamelen en dertig kilo stuifmeel.
Als je dat leest, denk je: 'Nou, nou; dat zal wel, maar zoiets zou ik toch niet bedenken!
-
Deze keer ging bij mij toch het licht branden; deze keer leek het bewijs te worden geleverd!
Toen de acacia begon te bloeien, heb ik van drie volkjes een emmer voorjaarshoning geslingerd en heb direct de lege HKamers erop gezet.
Die acacia werd niks en dus dacht ik: 'Nou dan zal de volgende serie een mengelmoesje worden van phacelia, klaver, kaasjeskruid, linde en weet ik wat nog meer. Zomerhoning dus'
En wat gebeurde er:
Met de tekeninfuusnaald in mijn onderarm (21x) slingerde ik twee emmers fantastisch zuivere lindehoning!
Dat slingeren deed ik na de bloei van de zilverlinde; je weet maar nooit, denk ik dan.
Die bijen vlogen in de namiddag volop en hebben alle restantjes blijkbaar opgemaakt. Zij willen verse honing hebben.
Hoe verser, des te hoger de kwaliteit zal zijn.
Overigens is me dat ook opgevallen bij de volken op de hei.
Het kleine broednest daar wordt compleet omgeven door kruidige, krachtige, taaie heidehoning. Andere soorten vind je met een loep zelfs niet meer terug!
-
Als bijen ouwe ramen met suiker van de imker krijgen voorgeschoteld, zullen ze zeggen:
'Wat een gore troep is dat; dat komt nog van 2002!
Plaats reactie