Kunstraat (vervolg)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Hennie Peters
Contacteer:

Kunstraat (vervolg)

Bericht door Hennie Peters »

Hennie OEs schreef enige tijd geleden in: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1436
Hallo doordouwer,
Veel sukses ermee en laat je t.z.t. weten wat ervan geworden is!
hennie oes
Gisteravond dacht ik wel wat tijd te hebben om eens een poging te wagen. Een paar weken geleden had ik iemand op de markt in Veenendaal bezig gezien met eenzelfde soort apparaat als Hennie OEs op de foto laat zien. Op die manier, vloeibaar erin gieten, moet je het met een teflon mal dus NIET doen omdat je dan twee uur bezig bent met het schoonmaken van de mal.
Ik had ook gewoon de reeks nog eens door kunnen lezen en dan had ik uit het verhaal van zowel Hugo als Els kunnen afleiden dat je eerst een dun plaatje was moet gieten en dat tussen de mal moet klemmen. Maar ja, ik ben zo'n typetje dat de handleiding pas leest als het niet wil lukken.
Hennie (oes), ik kan me er nu iets bij voorstellen dat je het "slap gedoe" vind.

Kan iemand me vertellen wat voor materiaal het beste kan worden gebruikt om deze wasplaten op te gieten ?
En hoe lang moeten ze afkoelen voordat ze de mal in gaan ?

groet,
Hennie
Hugo
Contacteer:

Re: Kunstraat (vervolg)

Bericht door Hugo »

....
Kan iemand me vertellen wat voor materiaal het beste kan worden gebruikt om deze wasplaten op te gieten ?
En hoe lang moeten ze afkoelen voordat ze de mal in gaan ?
Hennie,

Kijk toch nog maar eens naar de foto's op

http://groups.yahoo.com/group/bijeen/fi ... straatmal/

De gietplaat is gemaakt van gladde betonplex (bruynzeelplaat, vreemde naam eh, die mens heeft dat materiaal misschien ooit uitgevonden, zijn naam weze geprezen tot in der eeuwigheid amen).
Terzake.
De plaat nat maken met warm water waarin detergent is opgelost.
Vloeibare was mooi gelijkmatig verdelen over de plaat door de plaat lichtjes heen en weer te wiegen. Na een half minuutje plots laten afkoelen onder de kraan, of nog beter, volledig onderdompelen in een bad koud water (gietplaat + vel was). Het vel was krimpt dan los van de gietplaat. In het begin is het wel even knoeien. Giet ALDUS de benodigde hoeveelheid vellen was en laat ze volledig afkoelen.

Om de cellen in de wasvellen te drukken ga je als volgt te werk :
leg 2 à 3 vellen was in warm water met detergent, maak de mal overvloedig nat met warm zeepwater, leg één vel was in de mal en draai de mal door de mangel v/e prehistorische wasmachine (zie ook fotos). Doe dit NIET in de keuken of in de living als de vrouw thuis is.

oef,

Hugo (halve bij en artis-anale wasgieterd)

ps. kunstraat heet hier waswafel, en waswafels heten ginderboven kunstraat

Nobodies prefetc
Hennie Peters
Contacteer:

Re: Kunstraat (vervolg)

Bericht door Hennie Peters »

bedankt Hugo,

De truuk is dus het snel afkoelen van de was. Ik had gisteren al pogingen gedaan op kunstoffolie en op aluminiumfolie op het aanrechtblad en ook dat werd een vreselijke plakzooi. De waarschuwing dat moeder de vrouw beter niet thuis kan zijn is dus aan de late kant :-)

groet,
Hennie

p.s. Een collega van mij die ook van "down under" komt maakt altijd wafels voor oudjaarsavond, doe jij dat ook met de waswafels :-)
Plaats reactie