dakbijen???

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
dickvanleeuwen
Contacteer:

dakbijen???

Bericht door dickvanleeuwen »

Afbeelding

We vonden afgelopen week onder de dakplaten dit nest. Er zat nog een bijtje bij. Als je goed kijkt zie je stuifmeel en een larfje.

Weet iemand welke bij? Zijn metsel (dak) bijen?????
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: dakbijen???

Bericht door wilde »

Dick, kun je beschrijven hoe de cellen er uitzien? liggen die bijv. in een rij achter elkaar of zijn het losse cellen die aangepast zijn aan de huisvestingsomstandigheden (de dakplaten)?
Op de foto is dat niet te zien. Het lijken grote stukken klei, maar dat zal in detail toch wat anders zijn lijkt me. Het stuifmeel zie ik niet, maar als je daarvan zeker bent is dat een goed aanknopingspunt.
Hoe groot was het bijtje dat je er bij zag in relatie tot een honingbij-formaat? Had het opvallende kenmerken?
Groetend, Albert
dickvanleeuwen
Contacteer:

Re: dakbijen???

Bericht door dickvanleeuwen »

Hoi Albert,

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog twee foto's gemaakt waarop je het stuifmeel kunt zien en de manier van bouwen. De bij zelf kan ik moeilijk omschrijven. Hij zat wel onder een bak heet dak en de klei is heel hard!!

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie