Een ( bijna ) vergeten zwerm

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Een ( bijna ) vergeten zwerm

Bericht door henkv »

Vanmiddag had ik dienst in onze drachtplantentuin.
Op een gegeven moment kwam er iemand vertellen dat achter aan het clubgebouw van een plaatselijke hondenvereniging een bijenzwermpje hing. Dus de auto in, en in een stil en verlaten bos vond ik het clubgebouw van de hondensportvereniging. Aan de achterzijde van het gebouw, verscholen achter een houtwal zag ik het zwermpje hangen. Eigenlijk kon ik er niet naast kijken, want zoals Hans v.d. Post opmerkte bij het sturen van de fotocode "dat is geen zwerm dat is een hele kast bijen" Ik terug naar de auto en de camera ter hand genomen. Mijn bijenkap heb ik maar in de auto gelaten want ze leken mij vrij rustig. Dit laatste was ook het geval, je kon de zwerm als het ware aaien. Toch viel het fotograferen niet echt mee, ze hingen vrij hoog en er was niet al te veel licht. Morgen zal deze zwerm geschept worden door een collega, helaas moet ikzelf naar het baasje toe. Het scheppen zal wel een hele klus worden. de raten zijn al minstens 60 centimeter lang en het volk hangt helemaal om een pilaster heen. Hieronder enkele foto's van de zwerm.

Afbeelding

Iets meer als een zwermpje

Afbeelding

De mooi uitgebouwde raten van minstens 60 cm lang, deze zwerm hangt hier al een aantal weken mijns inziens.
Erik
Contacteer:

Re: Een ( bijna ) vergeten zwerm

Bericht door Erik »

schitterende foto's, heel mooi !!!
henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Re: Een ( bijna ) vergeten zwerm

Bericht door henkv »

Het veiligstellen van de zwerm.

Vanavond even mijn collega imker gebeld hoe een en ander verlopen was.

Zijn verhaal:

Samen met een mede imker heeft hij een kast, een grof rooster en een klosje ijzerdraad meegenomen. Immers vier handen is wel zo makkelijk bij zo'n operatie.
Voorzichtig hebben ze de buitenste raat naar buiten gebogen en het rooster ertussen geschoven, zodat de raat horizontaal op het rooster kwam liggen. Daarna hebben ze de raat in stukken gesneden en met ijzerdraad in de raampjes bevestigd. Dit hebben ze met zes raten gedaan, immers de zwerm had drie raten gebouwd en haaks daarop nog eens drie, allen ongeveer 60 cm. Lang. Bij de hele operatie is geen enkele steek gevallen. In de raten was aanzienlijk wat broed en stuifmeel aanwezig, maar eigelijk totaal geen voer. Dit was volgens de imkers de oorzaak dat de bijen zo rustig waren, ze leken wel een beetje versuft van de honger. Wel was er duidelijk te zien dat sommige raten al meerdere malen bebroed waren geweest, en zoals ik al aangaf in mijn vorige verhaal zal deze zwerm er al geruime tijd hebben gehangen. Toen ze de raten in de raampjes hadden zitten waren er een zevental ramen bezet met raat. De onderste stukken raat waar niets inzat zal voor de wassmelter worden gebruikt. Uiteraard vlogen de vliegbijen na de operatie terug naar de oude plaats. De imkers overwegen nu om een verhoging te bouwen zodat de kast op de oude plaats komt te staan, om zo de vliegbijen de kast in te lokken. Velen van U zullen zeggen, bijen in de kast, afsluiten en wegwezen. Helaas is dat in dit geval niet mogelijk in verband met het vervoersverbod in onze regio. De bijenkast zal dus nog een tijdje moeten blijven staan. Overigens het broed gaf totaal geen aanwijzingen op aanwezigheid van Amerikaans vuilbroed. Na de bijen voerdeeg toegediend te hebben zal er een dezer dagen gestart worden met het toedienen van hun wintervoorraad. En nu maar hopen dat de vliegbijen de ingang van de kast kunnen vinden anders zullen er een aantal van hen een vroegtijdige dood moeten aanvaarden.

Groetjes Henk.
Plaats reactie