Hoornaar koningin

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Macro
Contacteer:

Hoornaar koningin

Bericht door Macro »

Vandaag liep ik rond op een bouwlocatie. Vroeger was het tuinders land maar nu worden er huizen gebouwd. De meeste landerijen liggen er echter nog nu kompleet verwilderd. Ideaal om naar insecten te zoeken om te fotograferen. Opeens hoorde ik achter me een zwaar gezoem en zag een groot rood geel insect op me af komen. Het lande vlak naast me in het riet en begon de grond af te tasten naar een opening. Ik kon me ogen bijna niet geloven toen ik zag dat het een hoornaar was een koningin nog wel want de wesp was bijna 5 cm groot. De hoornaar ken ik alleen van foto's en een mooie film op National Geographic. Ik dacht echt niet dat ik er ooit een te zien zou krijgen, zeldzaam, rode lijst, etc. Helaas kreeg ik maar een kans voor een foto. Daarna vloog ze onder luid gezoem weer weg. De foto is zeer matig maar laat toch zien dat het om een hoornaar gaat. :D

Afbeelding

De wesp zocht naar een opening dus ik vermoed dat ze een holletje voor de winter zocht. Ik hoop dat ze er een een heel eind verder weg vind. Anders ben ik bang dat de buldozers die winterslaap wel eens ruw kunnen verstoren. :naughty:

http://home.deds.nl/~macro/index.html
Plaats reactie