Propolis recyclen
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Propolis recyclen
Propolis is onmisbaar voor bijen. Dat vertelden ze me zelf vandaag en de afgelopen dagen.
Buiten mijn stal staan wel eens lege broedkamers, dekplanken, (plastic)dekkleedjes etc. te wachten op een nieuw volk. Nu het seizoen ten einde loopt zullen ze waarschijnlijk een half jaar lang moeten wachten, voordat ze weer dienstbaar kunnen zijn. Of toch niet?
In de zon wordt de propolis lekker opgewarmd en wordt heerlijk smeuïg. Bijen waarderen mijn slordigheid en gulheid. In grote getalen schrapen ze de propolis van de binnenkanten van de kamers, van de dekleedjes en dekplanken af. Ze recyclen propolis. Ik ben daar blij mee, omdat het goed is voor het inwinteren. Ik heb nog enkele jonge volkjes op de stand staan, die laat overgezet zijn naar een andere kast. Zij hebben de propolis broodnodig. Ik laat nu extra bakken broedkamers in de zon buiten slingeren. Immers de bijen vertellen me zelf dat propolis onmisbaar is.
J.P.
Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 20/09/2003 21:02:41
Buiten mijn stal staan wel eens lege broedkamers, dekplanken, (plastic)dekkleedjes etc. te wachten op een nieuw volk. Nu het seizoen ten einde loopt zullen ze waarschijnlijk een half jaar lang moeten wachten, voordat ze weer dienstbaar kunnen zijn. Of toch niet?
In de zon wordt de propolis lekker opgewarmd en wordt heerlijk smeuïg. Bijen waarderen mijn slordigheid en gulheid. In grote getalen schrapen ze de propolis van de binnenkanten van de kamers, van de dekleedjes en dekplanken af. Ze recyclen propolis. Ik ben daar blij mee, omdat het goed is voor het inwinteren. Ik heb nog enkele jonge volkjes op de stand staan, die laat overgezet zijn naar een andere kast. Zij hebben de propolis broodnodig. Ik laat nu extra bakken broedkamers in de zon buiten slingeren. Immers de bijen vertellen me zelf dat propolis onmisbaar is.
J.P.
Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 20/09/2003 21:02:41
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Propolis recyclen
JP, een interessante waarneming. Ik vraag mij af hoe ze het 'schraapsel' vervoeren. Ook aan de achterpoten? Kun je er geen foto van maken? Dat zou leuk zijn.
Over het algemeen zijn er heel weinig waarnemingen van propolis halende honingbijen, dus ook weinig foto's. In augustus en september halen ze bij mij zeer veel, maar waar vandaan is me een raadsel. Ik zie het nooit en let toch wel op. Ik zou het graag eens fotograferen.
Groetend, Albert
Over het algemeen zijn er heel weinig waarnemingen van propolis halende honingbijen, dus ook weinig foto's. In augustus en september halen ze bij mij zeer veel, maar waar vandaan is me een raadsel. Ik zie het nooit en let toch wel op. Ik zou het graag eens fotograferen.
Groetend, Albert
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Goedenavond die Albert,
Mijn bijen bijten telkens met hun kaken stukjes van de propolislijsten. Vervolgens wordt het achter aan de stuimeelkorfjes gemonteerd. Je kunt dat heel duidelijk zien.
Ook ik moet toegeven dat ik nog nooit een bij op een populier of kastanje kithars heb zien halen. Natuurlijk zijn dat gemiddeld hoge bomen en ergens daarboven vind de harsdelving plaats, maar ja zo hoog rijken onze halsen niet.
Ik zal proberen morgen in de zon, met mijn goedkope ephoto cl 18 camera een opname te maken. Ik betwijvel of ik de propolis in de korfjes er duidelijk op krijg.
J.P.
Mijn bijen bijten telkens met hun kaken stukjes van de propolislijsten. Vervolgens wordt het achter aan de stuimeelkorfjes gemonteerd. Je kunt dat heel duidelijk zien.
Ook ik moet toegeven dat ik nog nooit een bij op een populier of kastanje kithars heb zien halen. Natuurlijk zijn dat gemiddeld hoge bomen en ergens daarboven vind de harsdelving plaats, maar ja zo hoog rijken onze halsen niet.
Ik zal proberen morgen in de zon, met mijn goedkope ephoto cl 18 camera een opname te maken. Ik betwijvel of ik de propolis in de korfjes er duidelijk op krijg.
J.P.
HEREN,
Is propolis een product dat de bijen maken uit andere produkten
of is het een kant en klaar op te halen produkt.Ik weet dat ze
het verzamelen op jonge knoppen van oa Populier maar ik dacht dat
ze het nog bewerkten.In mijn kasten zie ik ook wel propolis
maar na oplossen blijft er toch troep achter.
Zuiveren de bijen reeds aangezette propolis alvorens opnieuw
te gebruiken of hebben ze voor oude propolis andere gebruiks-
doelen dan voor verse/
Groet,
A-3
Is propolis een product dat de bijen maken uit andere produkten
of is het een kant en klaar op te halen produkt.Ik weet dat ze
het verzamelen op jonge knoppen van oa Populier maar ik dacht dat
ze het nog bewerkten.In mijn kasten zie ik ook wel propolis
maar na oplossen blijft er toch troep achter.
Zuiveren de bijen reeds aangezette propolis alvorens opnieuw
te gebruiken of hebben ze voor oude propolis andere gebruiks-
doelen dan voor verse/
Groet,
A-3
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Wat Jelte heeft waargenomen 'bijen die propolis hergebruiken'In de zon wordt de propolis lekker opgewarmd en wordt heerlijk smeuïg. Bijen waarderen mijn slordigheid en gulheid. In grote getalen schrapen ze de propolis van de binnenkanten van de kamers, van de dekleedjes en dekplanken af. Ze recyclen propolis. Ik ben daar blij mee, omdat het goed is voor het inwinteren.
J.P.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Waarom zullen andere bijen alkaar ook niet helpen bij het opslaan en verwerken van stuifmeel??? Grote klompen zijn lastig te hanteren voor een bij.
J.P.
J.P.
-
- Contacteer:
Klopt Jelte!
Ook ik zag deze week in mijn lege kasten de bijen propolis/voorwas wegknagen rond het voergat in de dekplank.
Albert, ook ik heb niet gekeken naar het verdere transport.
Wel heb ik vaak bijen met prachtig, glimmende, bijna kogelronde propolis/hars-balletjes zien thuis komen.
!Piet
Ook ik zag deze week in mijn lege kasten de bijen propolis/voorwas wegknagen rond het voergat in de dekplank.
Albert, ook ik heb niet gekeken naar het verdere transport.
Wel heb ik vaak bijen met prachtig, glimmende, bijna kogelronde propolis/hars-balletjes zien thuis komen.
!Piet
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Jelte het wordt nu tijd om een observatiekast aan te schaffen! "dat stuifmeel in de cellen doen", doet de verzamelaarster zelf.Waarom zullen andere bijen elkaar ook niet helpen bij het opslaan en verwerken van stuifmeel??? Grote klompen zijn lastig te hanteren voor een bij. J.P.
Ze zoekt een cel op waar zij vindt dat haar verzamelde stuifmeel in thuis hoort. De bij doet haar achterpoten waar de klompjes in de lange stijve haren vastzitten in de cel en schuift de klompjes stuifmeel met de midden poten eraf. Dan liggen er twee bolletjes stuifmeel in de cel die als je de raat verkeert draait, er uitvallen.
Andere bijen stampen dit met de kop aan.
Hans.