hoornaars?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
diekske
Berichten:1
Lid geworden op:di 23 sep 2003, 12:37
Locatie:Duitsland
Contacteer:
hoornaars?

Bericht door diekske » wo 24 sep 2003, 12:29

Hallo, hier even een vraagje van een complete leek op insectengebied.
Wij hebben sinds enige maanden een wespennest achter/onder een muuranker. Het nest zit dus in de muur. Er is maar een heel kleine opening en die is vrij hoog, dus de struktuur van het nest kan ik niet zien. Nu zijn deze wespen zeer groot, 3-4 cm lang en niet heel vredelievend. Een voorbijkomend persoon en een hond zijn al gestoken. Nu vertelden kennissen dat dit waarschijnlijk hoornaars zijn en dat hun steken gevaarlijk zouden kunnen zijn, ook voor paarden. Ik weet niet wat we met de wespen en het nest aanmoeten. Gaan ze vanzelf weer weg? Ze zijn zowel overdag als 's nachts actief.
Met vriendelijke groet,
Diekske de Vries
Neurhede (Emsland, Duitsland)[/font=Arial]

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoornaars?

Bericht door Huib Koel » wo 24 sep 2003, 12:45

Dag Diekske,

Onder het item: "Rondom het bijenhouden", is er een rubriek en die heet: Wespen, hommels en andere aanverwante insecten.

Patty heeft daar een tijdje geleden een bijna identieke vraag gesteld. Je kan daar wellicht het antwoord lezen. Zo niet:
een van de antwoorden verwees naar een duitstalige site:

http://www.muenster.org/hornissenschutz/kompakt.htm

groet
Huib

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: hoornaars?

Bericht door Jan Kruit » ma 29 sep 2003, 23:08

Leuke uitzendingen die geïnteresseerd is in Hoornaars en die
Dinsdag 07-10-2003 om 20.15 uur SWR kan ontvangen.
Hornissen '“ keine Angst vor dicken Brummern

Op donderdag 23-10-2003 om 15.00 uur 3SAT
Hornissen & Wespen
Stachel der Leidenschaft. Naturreportage aus der Schweiz


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

moerasimker
Berichten:2
Lid geworden op:wo 08 okt 2003, 22:49
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: hoornaars?

Bericht door moerasimker » do 23 okt 2003, 20:10

BIJ MIJ IN DE BUURT KOMT DE LAATSTE 2 JAAR MEER HOORNAARS VOOR ZE ZIJN TOTAAL NIET AGRESIEF JE KUNT UN KARAKTER VERGELIJKEN MET HOMMELS EN VLIEGEN WAT ONBEHOLPEN ALS JE VOOR DE NEST INGANG GAAT STAAN ZOEKEN ZE NET ZOLANG TOT ZE DE WEG TERUG GEVONDEN HEBBEN NAAR DE INGANG IK HEB AL 3 NESTEN DIT JAAR JAMMERGENOEG MOETEN VEWIJDEREN ZE VLIEGEN OM JE EEN EN VRAGEN ZICH DAN AF WAT DOEN WIJ VERKEERT EN WAAROM DOE JE DAT,(INVER BAND MET DAKREPARATIE'S)
GISTEREN 22 OKT HEB IK NOG EEN NEST WESPEN VERWIJDERT ZE WAREN GROOT AGRESIEF EN VLOGEN GEWOON BIJ EEN TEMP VAN 7 GRADEN 3 STEKEN LIEP IK OP en kan mij voorstelen dat je ze gaat verwaren met hoornaars

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten