Inwinteren op alleen honing!
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Inwinteren op alleen honing!
Hi,
Ik was verrast bij een lezing van onze lokale Zweedse vereniging over het inwinteren van bijen dat het woord HONING zelfs niet één keer werd genoemd. Alle aanwezige imkers namen alles in als zoete koek en alleen inwinteren op suikers, siroop en voer leken acceptablele manieren van inwinteren. Toen ik daarop met de vraag kwam: "En hoe staat het met inwinteren op honing?" werd het in eerste instantie stil en pas na nog meer aandringen kreeg ik wat hele vage en ontwijkende antwoorden. Ik ben in onze vereniging dus duidelijk de enige idioot die zoiets in z'n hoofd durft te halen!
Voor mij is het 100% logisch dat m'n bijen overwinteren op hun eigen ingezamelde honing en dat dit perfekt is voor een overleving van door de winter. Als hobby imker hoef ik echt niet persé elk raam met honing bij ze weg te grissen wat de meesten wel lijken te doen.
Ook van de kant van de Zweedse VBBN blijkt dat er geen enkel moment wordt gedacht aan overwinteren op honing, want in hun enquête met vragen over de ervaringen van het afgelopen jaar wordt alleen gevraagd of men op suiker of bijenvoer inwinterde. Volgend jaar, na mijn eerste overwintering, kan ik dat enquëte formulier niet invullen, want mijn optie is er niet bij.
Wat zijn we aan het doen?? Waarom laten we de natuur niet wat meer z'n loop hebben en waardoor we straks ook gezondere bijen kunnen begroeten in het komende voorjaar dan het geval zou zijn met al het gekunstelde spul en mixjes die we aan ze opdringen?
Ik hoor graag van anderen die al ervaring hebben met inwinteren op hun honing.
Ron van Mierlo
Ik was verrast bij een lezing van onze lokale Zweedse vereniging over het inwinteren van bijen dat het woord HONING zelfs niet één keer werd genoemd. Alle aanwezige imkers namen alles in als zoete koek en alleen inwinteren op suikers, siroop en voer leken acceptablele manieren van inwinteren. Toen ik daarop met de vraag kwam: "En hoe staat het met inwinteren op honing?" werd het in eerste instantie stil en pas na nog meer aandringen kreeg ik wat hele vage en ontwijkende antwoorden. Ik ben in onze vereniging dus duidelijk de enige idioot die zoiets in z'n hoofd durft te halen!
Voor mij is het 100% logisch dat m'n bijen overwinteren op hun eigen ingezamelde honing en dat dit perfekt is voor een overleving van door de winter. Als hobby imker hoef ik echt niet persé elk raam met honing bij ze weg te grissen wat de meesten wel lijken te doen.
Ook van de kant van de Zweedse VBBN blijkt dat er geen enkel moment wordt gedacht aan overwinteren op honing, want in hun enquête met vragen over de ervaringen van het afgelopen jaar wordt alleen gevraagd of men op suiker of bijenvoer inwinterde. Volgend jaar, na mijn eerste overwintering, kan ik dat enquëte formulier niet invullen, want mijn optie is er niet bij.
Wat zijn we aan het doen?? Waarom laten we de natuur niet wat meer z'n loop hebben en waardoor we straks ook gezondere bijen kunnen begroeten in het komende voorjaar dan het geval zou zijn met al het gekunstelde spul en mixjes die we aan ze opdringen?
Ik hoor graag van anderen die al ervaring hebben met inwinteren op hun honing.
Ron van Mierlo
Re: Inwinteren op alleen honing!
Hallo Ron.
zelf heb ik geen ervaring met inwinteren op honing alleen aangezien ik mijn eerste winter inga. Maar wel vind ik dat je gelijk hebt. Ikzelf heb ook wat ramen met honing laten hangen en bij dus meer aan het bijvoeren dan compleet voeren.
Ik hoef niet te leven van de honing en zie het houden van bijen in de eerste plaats als hobby. Het genieten ervan is voor mij veel meer waard dan de opbrengst.
Groeten
zelf heb ik geen ervaring met inwinteren op honing alleen aangezien ik mijn eerste winter inga. Maar wel vind ik dat je gelijk hebt. Ikzelf heb ook wat ramen met honing laten hangen en bij dus meer aan het bijvoeren dan compleet voeren.
Ik hoef niet te leven van de honing en zie het houden van bijen in de eerste plaats als hobby. Het genieten ervan is voor mij veel meer waard dan de opbrengst.
Groeten
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ron op honing overwinteren waarom zou dit niet gaan? Bijen waren niet anders gewend voordat ze "imkers tegen kwamen[:)]
Ik heb regelmatig volken overwinterd op honing. In Zoetermeer imkert een broer van mij, die niet de gelegenheid krijgt om suikerwater te voeren. De dracht is daar nu sinds tien dagen voorbij. Hij imkert daar nu al 7 jaar en heeft daar nog maar een keer wat moeten voeren. Zijn volken komen altijd goed uit de winter. De laatste keer dat hij slingerde was half augustus j.l. Daarna zet hij geen honingkamer meer op de volken maar komen dan onder te staan, de volken zijn dan nog te groot.
Hans.
Ik heb regelmatig volken overwinterd op honing. In Zoetermeer imkert een broer van mij, die niet de gelegenheid krijgt om suikerwater te voeren. De dracht is daar nu sinds tien dagen voorbij. Hij imkert daar nu al 7 jaar en heeft daar nog maar een keer wat moeten voeren. Zijn volken komen altijd goed uit de winter. De laatste keer dat hij slingerde was half augustus j.l. Daarna zet hij geen honingkamer meer op de volken maar komen dan onder te staan, de volken zijn dan nog te groot.
Hans.
Hans,ea
Is het niet zo dat als je niet bijvoert de grootte van je ingewinterde
volken kleiner is afh. van aanbod voer in late zomer en najaar?
Maw een volk verzamelt datgene,of groeit zover dat er genoeg
kan zijn voor tot en met voorjaar?
groet,
A-3
Is het niet zo dat als je niet bijvoert de grootte van je ingewinterde
volken kleiner is afh. van aanbod voer in late zomer en najaar?
Maw een volk verzamelt datgene,of groeit zover dat er genoeg
kan zijn voor tot en met voorjaar?
groet,
A-3
beehameuph,
Uit mijn imkerlessen heb ik overgehouden dat het verteren van de
opgeslagen HONING eventueel darmproblemen kan geven.
Suiker-oplossingen zijn derhalve interessanter omdat ze lichter
verteerbaar zouden zijn en dus bij lange winterzit minder ophoping
van reststoffen in het darmkanaal tot gevolg heeft.
Ik ben het met u eens dat het vreemd is dat een eigen reserveprodukt
problemen zou geven.Echter bijen kunnen geen suikers raffineren en
ook volop vliegen en halen op suikerrijke vruchten als appel of
peer en pruim zie je zelden.Wel zijn er bijen op bovenstaande vruchten te vinden maar niet massaal als elders nog planten bloeien.
Groet,
A-3
Uit mijn imkerlessen heb ik overgehouden dat het verteren van de
opgeslagen HONING eventueel darmproblemen kan geven.
Suiker-oplossingen zijn derhalve interessanter omdat ze lichter
verteerbaar zouden zijn en dus bij lange winterzit minder ophoping
van reststoffen in het darmkanaal tot gevolg heeft.
Ik ben het met u eens dat het vreemd is dat een eigen reserveprodukt
problemen zou geven.Echter bijen kunnen geen suikers raffineren en
ook volop vliegen en halen op suikerrijke vruchten als appel of
peer en pruim zie je zelden.Wel zijn er bijen op bovenstaande vruchten te vinden maar niet massaal als elders nog planten bloeien.
Groet,
A-3
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Het is natuurlijk veel ingewikkelder. Een bijenvolk begint al te verzamelen in het voorjaar en later in de zomer. Dit doet het volk niet voor de bijen die dan aanwezig zijn maar voor bijen die nog geboren moeten worden. Met andere worden bijen verzamelen niet voorspiegel maar voor het toekomstige bijenvolk. In gebieden waar veel is te halen zal een volk groter uitgroeien dan op plaatsen minder dracht is. Het is natuurlijk kunstmatig om bijenvolken nog een keer te simuleren (suikervoedering) om meer bijen te laten voorbrengen. Eigenlijk gezegd; "de winterbijen moeten zelf hun wintervoedsel verzamelen". Dit is nu een van de zaken waar bijenvolken gevoeliger kunnen worden voor ziekten.Hans,ea
Is het niet zo dat als je niet bijvoert de grootte van je ingewinterde volken kleiner is afh. van aanbod voer in late zomer en najaar?
Maw een volk verzamelt datgene, of groeit zover dat er genoeg kan zijn voor tot en met voorjaar?
groet, A-3
Oorspronkelijk geplaatst door kole.amj
Je krijgt wel een groter volk maar de vatbaarheid groeit evenredig mee. Maar volk wat maar een paar raten bezet kan natuurlijk niet overwinteren zonder hulp van buitenaf.
Als bij mij de winterbijen uitlopen zitten de raten vol voedsel.
Hans.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Ook ik heb uit mijn imkerlessen geleerd dat honing niet zo goed zou zijn voor overwintering. Lariekoek! Ik geloofde dit niet zelf uitgeprobeerd met honing die ik had geslingerd. Weer teruggevoerd bij een paar volken een aantal jaren lang. De volken die op honing overwinterde waren in het voorjaar het beste.beehameuph,
Uit mijn imkerlessen heb ik overgehouden dat het verteren van de opgeslagen HONING eventueel darmproblemen kan geven.
Suiker-oplossingen zijn derhalve interessanter omdat ze lichter verteerbaar zouden zijn en dus bij lange winterzit minder ophoping
van reststoffen in het darmkanaal tot gevolg heeft. Ik ben het met u eens dat het vreemd is dat een eigen reserveprodukt
problemen zou geven.Echter bijen kunnen geen suikers raffineren en ook volop vliegen en halen op suikerrijke vruchten als appel of
Groet, A-3
Oorspronkelijk geplaatst door kole.amj
Hans.
Hans,
Dat is precies wat de BIO-IMKERS beweren.
Maar zeg je nu eigenlijk dat een volk dat op eigenkracht de winter
ingaat misschien wel kleiner is maar zeker niet minder vitaal hoeft
te zijn?
En zeg je dan min of meer tussen regels door dat er wel eens roof-
bouw gepleegd kan worden op sommige volken door te veel honing
af te nemen? en welke raten met honing zouden dan moeten blijven zitten in de kast en hoeveel in ± half Sept. Rekening houdend met weersverwachting en dracht.
Groet,
A-3
Dat is precies wat de BIO-IMKERS beweren.
Maar zeg je nu eigenlijk dat een volk dat op eigenkracht de winter
ingaat misschien wel kleiner is maar zeker niet minder vitaal hoeft
te zijn?
En zeg je dan min of meer tussen regels door dat er wel eens roof-
bouw gepleegd kan worden op sommige volken door te veel honing
af te nemen? en welke raten met honing zouden dan moeten blijven zitten in de kast en hoeveel in ± half Sept. Rekening houdend met weersverwachting en dracht.
Groet,
A-3
-
Adrie,
Het verschil tussen inwinteren op eigen Honing en suiker
is behalve de prijs dat honing stuifmeel bevat.
Dit zou bij een lange winter problemen kunnen geven, maar
voor er Imkerij bestond moesten de bijen op eigen honing de
winter doorkomen en dat is al enige miljoenen jaren goed
gegaan gezien het feit dat er nog steeds bijen zijn.
Er blijft voor iedere imker de vraag over win ik zoveel mogelijk
honing of is het voor honderd procent een hobby, of zit ik er
tussen in?
mvrgr Frits
Frits
Het verschil tussen inwinteren op eigen Honing en suiker
is behalve de prijs dat honing stuifmeel bevat.
Dit zou bij een lange winter problemen kunnen geven, maar
voor er Imkerij bestond moesten de bijen op eigen honing de
winter doorkomen en dat is al enige miljoenen jaren goed
gegaan gezien het feit dat er nog steeds bijen zijn.
Er blijft voor iedere imker de vraag over win ik zoveel mogelijk
honing of is het voor honderd procent een hobby, of zit ik er
tussen in?
mvrgr Frits
Frits
Wat ik in de diskussie nog mis:
Speelt de aanwezigheid van een vroege voorjaarsdracht geen rol.
Staan de bijen op (vroege voorjaars-) vliegafstand (dus om minder dan 1 kilometer) van een hoeveelheid wilgen dan hoeft de winterzit m.i. minder lang te duren, en halen ze zelf vers stuifmeel en nectar.
Is die mogelijkheid er niet dan moet er meer gevoerd worden en wellicht dat ophoping dan een probleem vormt.
groet,
Huib
Speelt de aanwezigheid van een vroege voorjaarsdracht geen rol.
Staan de bijen op (vroege voorjaars-) vliegafstand (dus om minder dan 1 kilometer) van een hoeveelheid wilgen dan hoeft de winterzit m.i. minder lang te duren, en halen ze zelf vers stuifmeel en nectar.
Is die mogelijkheid er niet dan moet er meer gevoerd worden en wellicht dat ophoping dan een probleem vormt.
groet,
Huib