varroabestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

varroabestrijding

Bericht door Oude Essink »

Afbeelding

De afbeelding laat een deel van de varroabodem zien van een volk dat
eind augustus op 20 broedkamerramen is ingewinterd.
In het voorjaar lag er incidenteel een mijt op de bodem. Begin mei en begin juni haalde ik telkens 1 broedkamerraam met gesloten darrenraat weg; op 1 september legde ik 1 plaatje Thymol op de bovenste broedkamer; begin oktober trof ik een hoeveelheid mijten aan als op de afbeelding.
Een tweede behandeling met Thymol laat ik, gezien de toch redelijk geringe hoeveelheid mijten, achterwege.
Ook in 2002 behandelde ik dit zelfde volk op precies dezelfde manier.
Mij blijkt, dat de Varroa ook zonder Apistan e.d. redelijk in de hand te houden is zonder al te veel moeite. Voor een echte beroepsimker met een groot aantal volken zal de darrenraatbehandeling erg tijdrovend zijn.
hennie oes
Afbeelding
heidecap
Contacteer:

Re: varroabestrijding

Bericht door heidecap »

Ha, die Hennie!

Is dit de hoeveelheid gevallen mijten van 1 dag ?
Tijdens of na een behandeling ?

Groeten, Thomas
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hennie, ik heb zo eens even zitten meten aan de mijten en het stukje lade: ik denk dat het ongeveer 10 x 12 cm is. Het komt niet zo nauw. Ik tel ongeveer 20 mijten. De lade zal minstens 10 x zo groot zijn, maar niet overal even dik belegd met mijten en ander 'strooisel'. Maximaal dus zo'n 200 mijten. Is dat juist?

Bedoel je met ramen darrenraat een volledig broedraam darrenraat?
Hoeveel keer heb je die verwijderd?
Had je met dit volk wel een redelijke honingoogst?

Groetend, Albert
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hennie, Je bent terug!!!
Hartstikke fijn!

Een forumsabbatical kan
verfrissend,
verhelderend,
relativerend
werken!
J.P.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Thomas: zoals in mijn tekst staat, legde ik het Thymolplaatje op de ramen op 1 september; vervolgens ging ik met vakantie en bekeek op 1 oktober wat het resultaat was: plm.200 mijten zoals Albert keurig heeft voorgerekend.
Hallo Jelte Pieter: ik ben jouw pruimenboom niet vergeten!!
Hallo Albert: over het darrenraat is mijn tekst wellicht niet duidelijk:
Zowel in mei als in Juni plaats ik telkens één keer aan weerszijden van het broednest in boven en benedenbak een honingkamerraam( 4 raampjes dus; samen iets meer dan een broedkamerraam); de vrije onderzijde wordt onmiddellijk door de bijen van darrenraat voorzien en belegd. Na veertien dagen snij ik het darrenraat weg ( gaat naar de egels) en zet de honingkamerraampjes (indien gesloten werksterbroed) boven het moerooster in de honingkamers; dit stimuleert het naar boven slepen van de honing. Het volk lijdt er niet onder, wat m.i. wel het geval is als je volle broedkamers laat beleggen met darrenbroed.
Anderzijds neemt de mijtenpopulatie er door af.
Afbeelding
Jaap van Vliet

Bericht door Jaap van Vliet »

Varoatose

Lezing Guido Eich (bienenzuchtberater in Celle) dd. 11/10/03

Onderstaand geef ik ongekuist enkele aantekeningen die ik op bovenstaande lezing op de leraren bijscholingsdag in Utrecht maakte.

In de winter op de bodemplank:
- wasmul
- eitjes
- wasdeksels
- lichtgekleurde varoa's
Indien dit niet aanwezig is heb je grote kans dat er geen broednest is.

Bij sterk aangetast volk dat te weinig de cellen meer kan poetsen kun je de varoa-poepjes tegen de zijkant van donkere raat zien.
Als er Varroa op de bij zit weet je zeker dat aan de onderzijde (moeilijker te reinigen voor de bijen) er nog veel meer zitten.
Bij aangetast volk liggen er op de bodemplank naast dode onvolwassen/kleine bijtjes ook darren met ondoorzichtige(schimmelinfectie) + kleine vleugels.

Bestrijding het gehele jaar door! I.p.v. 1 X per jaar.
Om de twee weken darrenraat verwijderen en in hangen. Je kunt de darrenraat verwijderen zodra alle cellen belegd zijn want dan zit de mijt er ook al in. Het hoeft dus niet allemaal gesloten broed te zijn. Leg de raat vervolgens in de diepvries. Na ontdooien kun je deze gewoon weer in hangen. De bijen verwijderen alle dode broed en maken raat weer schoon, bovendien blijft eiwit voor het volk zelf bewaard.. Bedenk dat 85% van alle Varroa in de raten zit.

In het voorjaar kun je zodra de eerste gepoetste speeldoppen zich vertonen een stuk of wat (1 tot 3 stuks) ramen met gesloten broed wegnemen. Deze bevatten nu 80% van de in het volk aanwezige Varroa. Deze ramen met gesloten broed stop je bij elkaar in een broedbak met wat bijen om dit broed warm te houden. Deze kast zit dus vol met Varroa's waarvan na 3 weken 50% steriel wordt vanwege de drie weken broedpauze. Je kunt bovendien op dit volk alle overige gangbare bestrijdingsmiddelen toepassen want er zit nog geen honing in.
Bovendien houdt je op die manier het zwermen tegen en je kweekt gezonde sterke Varroa arme volken.

Een van die bestrijdingsmiddelen is het besproeien (onder hoek van 45 graden) van alle raampjes met een 15% melkzuur oplossing .

Als de darrenslacht (veel losse onderdelen zoals pootjes/vleugels) moet je gaan voeren. Slechte voeropname kan betekenen dat het volk erg is aangetast evenals een overdaad aan wespen.

Een door Varroa aangetaste bij heeft open wonden die niet meer helen. Virussen en bacterien kunnen hierdoor makkelijk binnendringen. Bijen verdrinken in het voer dat op deze wijze verder besmet raakt en ook andere bijen weer aantast.

Varroa behandeling kun je het beste gelijktijdig met je buren imkers doen anders blijft de kans op wederzijdse besmetting aanwezig.

Mierenzuurbehandeling doe je het best met 60% oplossing die tevoren sterk is gekoeld. Leg een keuken doekje bovenop de raten en spuit 20ml/broedkast op het midden van dat doekje. Doe daar afdichtend folie overheen en dicht zo mogelijk ook de bodem af. Op deze manier verspreid de damp zich gelijkmatig en langzaam en voorkom je paniekreacties (inballen moer). Deze behandeling binnen acht dagen 2 X uitvoeren en dat zowel voor als na het voeren. Liefst bij warm weer.

Check in November de varoaval op de bodemplank:
indien 1 mijt/dag na melkzuurbehandeling is er geen probleem.

Jaap van Vliet (vrijdag 17 oktober 2003)

Ik heb dit verhaal ter controle/aanvulling naar dhr, Guido Eich gestuurd en kreeg onderstaand diens volgende reactie:

Hello Mr. van Vliet,
I am astonished about your very good varroaessay about my lectur. There are no mistakes and you can give it to your beekeepers. Iam sorry to tell you that there is no publishing about these lesson from my way, therefor I cannot give any picture (diapositive) before it will be.
You must extract some brood at the beginning (first week) of the "Rapstracht" from the varroa infested hive. The right moment is when the queencells are polished and there is no life ( Eggs, larvae, puppae). It is two weeks before the swarming act.

If you had any questions about varroosis you can mail any time to me
Plaats reactie