Bijen voor Kazachstan

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lammert
Berichten:3
Lid geworden op:zo 19 okt 2003, 18:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Bijen voor Kazachstan

Bericht door lammert » zo 19 okt 2003, 19:09

Hallo,

Als Nederlander woon ik momenteel voor ca. 50% in Kazachstan, een voormalige republiek van de Sovjet Unie. Op het terrein van mijn schoonouders houdt een imker een aantal bijenvolken. Hij is heel geïnteresseerd in het verbeteren van zijn volken door te kruisen met volken uit West Europa en heeft mij gevraagd uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn om bijenfamilies vanuit Nederland naar Kazachstan te importeren.

Zelf heb ik weinig ervaring met bijenhouden, vandaar dat ik zeer geïnteresseerd ben in jullie mening. Volgens de imker zijn een koningin met enkele darren voldoende. Is dat zo, wat is de beste tijd om te vervoeren, zijn er exportregulaties, en wat zou het in Nederland ongeveer kosten? Allemaal vragen waarvan ik benieuwd ben naar jullie input.

Lammert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijen voor Kazachstan

Bericht door wilde » zo 19 okt 2003, 20:32

Lammert, Om bijen te vervoeren en in te voeren heb je geen darren nodig, maar een koningin en een aantal werksters. Dat ten eerste.
De reden waarom je dat zou doen, of het nu toegestaan is of niet, is zeer twijfelachtig. Het zal waarschijnlijk in het geheel geen verbetering geven. Hier zijn imkers ook wel bezig om juist uit verre streken bijen te importeren met de slagzin: wat van ver komt is goed!
Hij is waarschijnlijk beter af met de plaatselijke bij, die aangepast is aan zijn omstandigheden en klimaat. Niet doen dus.

Sommigen hier houden bepaalde rasbijen. Die zijn wat uniformer in gedrag. Maar dat moet je wel bijhouden. De eerste nateelt zal nog redelijk zijn en daarna gaat het minder. Dan zal hij terugverlangen naar zijn oude bijenvolken. Het Nederlandse landras bestaat zuiver al lang niet meer. Dus als hij die al zou willen hebben, dan kan dat niet eens.

Groetend, Albert

lammert
Berichten:3
Lid geworden op:zo 19 okt 2003, 18:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen voor Kazachstan

Bericht door lammert » ma 20 okt 2003, 14:11

Albert,

Bedankt voor je reactie. Net als hier denken ze in Kazachstan inderdaad dat alles wat van ver komt beter is; en Nederland is ver dus goed...

De argumentatie om geen bijen vanuit Nederland daarheen te vervoeren is duidelijk. Een aantal jaren geleden hebben ze bijen uit de Oekraine gekregen (toen alles nog één Sovjet Unie was) die duidelijk beter van kwaliteit waren maar het volk is in de loop van de tijd gedegenereerd.

Ik denk dat ik de imker maar ga adviseren om geen bijen uit Nederland te halen maar als hij echt wil importeren weer uit de Oekraine omdat gezien het verleden de kans op succes daarmee denk ik groter is dan met een volk uit ons platte landje. Bovendien is de Oekraine gemakkelijker want beide landen liggen binnen één economisch blok dus weinig gedoe met import beperkingen etc.

Groeten,

Lammert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten