veel dode bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bernard Kuijpers
Contacteer:

veel dode bijen

Bericht door Bernard Kuijpers »

Hallo dit is de eerste winter voor mij als beginner,wat mij de laatste 3wekwn opvalt is dat er veel dode bijen rondom de kasten liggen.
Is dit normaal ???
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: veel dode bijen

Bericht door wilde »

Bernard, dat is niet normaal, maar bij mij is het ook het geval. Ik kan mij niet herinneren het op deze tijd van het jaar zo massaal gezien te hebben. Veel bijen hebben nog stuifmeel aan de poten en zijn nog niet dood, maar kunnen niet terugkeren in de kasten. Het heeft denk ik te maken met het langdurig mooie weer. Dat is nu afgelopen en de bijen op leeftijd gaan versneld dood. Het zijn denk ik (hoop ik[}:)]) allemaal afgevlogen oude bijen. Maar opmerkelijk is het wel. Ik zou me er geen zorgen over maken als het hierbij blijft. Ik vermoed dat met het inzetten van de koude dit fenomeen over zal zijn.

Grotend, Albert
zonnig46
Contacteer:

Bericht door zonnig46 »

Hallo Bernard,
Wij hadden ook meer dode bijen voor de kast dan normaal.
Ik denk dat het komt door de ovegangsfase naar lagere temperatuur gecombineerd met zon.
In Amsterdam was het een paar dagen in de zon nog redelijk warm maar in de schaduw hadden we hier ongeveer 7 graden.
De bijen waren hier, ondanks deze lage temperatuur, toch aan het vliegen, waarschijnlijk door de warme zon.
Wat je in de zomer ook wel ziet, dat sommige bijen vermoeid zijn en net de vliegplank niet halen. Die bijen blijven dan even staan met de pollen, het lijkt net of ze uitrusten om wat later weer op te vliegen en de kast ingaan.
Wanneer dat gebeurt met een lage temperatuur dan worden de bijen, volgens mij, door de koude bevangen en kunnen niet meer wegvliegen waardoor ze dood gaan.
Toen ik dit bedacht, heb ik als jonge onderzoeker van 49, een paar bijen opgepakt. Deze bijen lagen al op hun zij met ingetrokken pootjes en als je goed keek zag je nog een beetje beweging in een pootje. Vervolgens heb ik deze bijen in de zon gelegd. Tot mijn verbasing stonden ze na een aantal minuten weer op de poten en weer wat later werden ze bewegelijk en vlogen vervolgens weg. Ik kon ze niet volgen maar ik hoop de kast in.
Ik denk dat veel meer bijenhouders de laatste dagen dode bijen voor hun kast hebben.

Vriendelijke groeten
Erik Rene
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Albert,

Erik Rene heeft het over verkleumde bijen,jij hoopt op oude bijen die
het loodje leggen.Nu sluit het een het ander niet uit maar ik kan me voorstellen dat en oudere bij vliegt afh. van het weer.Maw als het op de grens van mogelijkheden ligt past hij zich aan aan de evt.afstand en vliegt niet 1000 meter naar een drachtgebied. Wel kan ik mij voorstellen dat de bijen overvallen worden door een plotselinge bui. Veel bijen
zoeken dan een schuilplaats,laten zich vervolgens opwarmen en vliegen terug.Uitputting dus oude bijen moest je toch kunnen zien aan de vleugels en als ze nog klompen stuifmeel kunnen dragen zullen de vleugels nog wel goed zijn.
Ik wil echter graag aan dit onderwerp een vraag koppelen en wel deze.
Welke bijen vliegen bijv. na 1 november nog uit? Je ziet nl na een koude periode bij ons zodra het weer 10-11 graden wordt beweging op de vliegplank(overigens niet bij elk volk)soms zie je nog wat stuimeel
aan de poten. Zijn het oude,werkzame bijen,willen ze ontlasten,zijn het jonge bijen op orientatie, ik weet het niet en kan ook aan kleur of
toestand vleugels geen leeftijd toekennen.

Groet,

A-3
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Welke bijen vliegen bijv. na 1 november nog uit?
Adri, wat Erik schrijft herken ik ook. Ik heb hetzelfde wel eens geprobeerd. Je kunt ze ook in de gesloten handen houden en via adem blazen verwarmen. Dan reageren ze nog sneller, want die ademlucht waarderen ze niet. Of het merendeels oudere bijen zijn heb ik niet vast kunnen stellen, maar ik neem het aan. In een normaal volk behoort de werkster met vliegtaken immers tot de oudste categorie.

Wat jij vraagt kan via logisch redeneren binnen de huidige kennis worden opgelost denk ik. Alle bijen, jong en oud, moeten af en toe ontlasten. Daarvoor moeten ze vliegen. De bijen die bedoeld zijn om het langst te overleven en het voorjaarsbroed te verzorgen, zullen dus op zijn minst vliegen om te ontlasten. Of ze buiten de kast ook meer doen weet ik niet, maar ik vermoed dat het niet veel is, want dat zou ten koste van de maximaal haalbare leeftijd gaan. In de kast doen ze vermoedelijk ook niet veel meer dan warmte opwekken, want juist het broed verzorgen doet ze snel verouderen.

Groetend, Albert
Plaats reactie