Wat voor een vlinder is dit?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Wat voor een vlinder is dit?

Bericht door Hans van der Post. »

De volgende mail kreeg ik vond het toch intersant om deze grote vlinder een ieder te laten zien.
Mijn vraag; wat is het?
Hans.

Beste Hans
Het lukt ons niet om de foto op de site geplaatst te krijgen. De vlinder was zo'n 8 cm lang, en heeft een hele dag op deze plek naast de voordeur in de zon gezeten, afgelopen dinsdag, 23 september. De volgende ochtend was hij vertrokken.

Met vrg Maria & Hans Schultz
Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Wat voor een vlinder is dit?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Schitterend de kleurcontrasten: een goed staaltje camouflage!

J.P.
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Het lijkt mij in ieder geval een nachtvlinder. Ik dacht in eerste instantie aan een Elzenuiltje, maar die zie je na juni eigenlijk niet meer.
Ik houd het nu op een Blauw Weeskind (catocala fraxini).
Romée
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Ik houd het nu op een Blauw Weeskind (catocala fraxini).
De vrager naar de naam vermeldt een lengte van circa 8 cm. Dat is wel erg veel.
Het blauw weeskind is de grootste uil(vlinder) in Europa, maar ik denk niet veel langer dan 6 cm, namelijk een vleugellengte van maximaal 5 cm plus de thorax en de kop, ruim 1 cm.
Ik ken de vlinder niet, wel zijn neef (nicht?) het rood weeskind. Die laatste zie ik ieder jaar op mijn erf. Dit jaar zelfs 4 stuks tegelijkertijd.

De vorm op de foto lijkt op die van de uilenfamilie, maar een weeskind houdt de vleugels in ruststand meestal platter, in een soort driehoek.
Daarnaast is opvallend dat een deel van het achterlijf te zien is. Daar zie je bij een weeskind in rust normaal niets van.
De opvallende 2 witte vlekken corresponderen mogelijk met de tekening van het blauw weeskind, maar zijn op andere foto's die ik ken niet zo te zien. Bij de stand van de vleugels op de foto, zou je verwachten een klein deel van de ondervleugel te zien. De buitenrand daarvan is opvallend wit. Daarvan is hier niets te zien.

Het blauw weeskind vliegt iets later, langer dan het rood weeskind, tot in oktober. Dat kan dus kloppen. De grootte (hoewel vermoedelijk verkeerd geschat) wijst er ook op.
Een rood weeskind is het denk ik niet.
De houding en andere kermerken zijn toch wat minder dan voor een zekere naamgeving gewenst is. Iets '˜beters' weet ik echter ook niet.
Misschien weet Wil of Erik er iets meer over te vertellen?

Klik even voor een plaatje van de vlinders op de kleurnamen.
Groetend, Albert
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Pijlstaartvlinders

Afbeelding

In Frankrijk kwam ik een nachtvlinder tegen, die ook behoorlijk groot was; tegen de schemering kwam zij op de deurpost zitten; had ik er maar een centimeter langs gehouden!!
Op de afbeelding prijkt zij naast een andere pijlstaart, die op het blad, waarop zij zit, uit de pop kwam gekropen; dat duurde een tijdje en toen zij haar vleugels gespreid had, kreeg ik de gelegenheid voor een foto; daarna fladderde zij weg.

Afbeelding

Toen het behoorlijk donker werd, trof ik dezelfde pijlstaarten van de deurpost, aan op een struik Nachtschone. Let op de enorm lange tong waarmee zij de buis in gaat, in een razend tempo van de ene bloem naar de andere. Na een half uur was het geheel donker en verdwenen zij.
De volgende avonden waren zij er weer op dezelfde tijden.
Hennie oes
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hennie, ik schaam mij diep.[:I]
De hele zomer was ik bezig met de windepijlstaart. Ik zag ze echter alleen vliegend, nooit rustend. Ik heb er vele tientallen in mijn tuin gehad en veel gefotografeerd. Ik herkende de vlinder niet, maar nu ben ik toch overtuigd.
Als je er nog meer wil zien kijk dan eens op mijn site over de windepijlstaart.

De andere vlinder, met die mooie vlekken, lijkt mij echter geen pijlstaart maar één van de beervlinders, namelijk de Cymbalophora pudica.

Groetend, Albert de Wilde
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

"Hennie, ik schaam mij diep '. Waarom Albert: jouw windepijlstaartvlinders zijn meer dan fantastisch.
Wat die andere vlinder betreft heb je mij overtuigd!! Ik ging op de verklaring van een Fransman af; zo zie je maar..
hennie oes
wil
Contacteer:

Bericht door wil »

Ja, het is inderdaad een windepijlstaart. De laatste waarneming die mij bekend is was op 27 september in de provincie Oost-Vlaanderen,Belgie.
In onze vlindertuin was dat op 26 september.
Nog altijd heb ik bloeiende tabak maar er komen geen vlinders meer op af. Met ongeveer 120 waarnemingen in de eigen tuin was dit voor mij een absoluut rekordjaar.
Meer foto's van mijn broer via deze link:
http://users.skynet.be/verzamelen/windepijlstaart.html
Groetjes,Wil
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Kolibrievlinders
Nu wij toch over pijlstaartvlinders bezig zijn: ik had deze zomer een aantal kolibrievlinders in mijn tuin.

Afbeelding

De kolibrivlinder is een pijlstaartvlinder die overdag uitvliegt en nectar verzamelt. Ook dit gaat in een razend tempo. Zij komt uit Zuidelijke gebieden ( Middellandse zee) naar onze streken gevlogen, als de temperatuur haar aanlokt en dat wilde wel van de zomer. In September kwam ik ze in Zuid Frankrijk weer tegen.
De foto's zijn in mijn tuin gemaakt, waar zij op de lavendel vloog.

Afbeelding
hennie oes
Plaats reactie