Ik houd het nu op een Blauw Weeskind (catocala fraxini).
De vrager naar de naam vermeldt een lengte van circa 8 cm. Dat is wel erg veel.
Het
blauw weeskind is de grootste uil(vlinder) in Europa, maar ik denk niet veel langer dan 6 cm, namelijk een vleugellengte van maximaal 5 cm plus de thorax en de kop, ruim 1 cm.
Ik ken de vlinder niet, wel zijn neef (nicht?) het rood weeskind. Die laatste zie ik ieder jaar op mijn erf. Dit jaar zelfs 4 stuks tegelijkertijd.
De vorm op de foto lijkt op die van de uilenfamilie, maar een weeskind houdt de vleugels in ruststand meestal platter, in een soort driehoek.
Daarnaast is opvallend dat een deel van het achterlijf te zien is. Daar zie je bij een weeskind in rust normaal niets van.
De opvallende 2 witte vlekken corresponderen mogelijk met de tekening van het blauw weeskind, maar zijn op andere foto's die ik ken niet zo te zien. Bij de stand van de vleugels op de foto, zou je verwachten een klein deel van de ondervleugel te zien. De buitenrand daarvan is opvallend wit. Daarvan is hier niets te zien.
Het blauw weeskind vliegt iets later, langer dan het rood weeskind, tot in oktober. Dat kan dus kloppen. De grootte (hoewel vermoedelijk verkeerd geschat) wijst er ook op.
Een
rood weeskind is het denk ik niet.
De houding en andere kermerken zijn toch wat minder dan voor een zekere naamgeving gewenst is. Iets '˜beters' weet ik echter ook niet.
Misschien weet Wil of Erik er iets meer over te vertellen?
Klik even voor een plaatje van de vlinders op de kleurnamen.
Groetend, Albert