Wanneer wij reizen met onze volken is een goede, stabiele en waterwerende dakbedekking van onze bijenwoningen enorm belangrijk. Vooral de plensbuien en rukwinden, waaraan onze kasten buiten in ons klimaat blootstaan, kunnen veel schade aanrichten en ons en onze bijen onnoemelijke problemen bezorgen. Ouderen onder ons, die jaarlijks de polder introkken, maar ook zij die in het voorjaar het fruit aandoen, kunnen meepraten over de ellende die verkeerd materiaal kan veroorzaken.
In het voorbije voorjaar stonden er in mijn omgeving in de Betuwe, in een boomgaard,
een groot aantal vuilcontainers. Nieuwsgierig wat die dingen daar moesten, stapte ik over de sloot om een kijkje te nemen:

Deze imker lostte de problemen met regen en wind op door de buitenwanden van zijn Simplexkasten te vervangen door vuilcontainers. Erg handig gedaan moet ik zeggen. Mooi was anders, maar als het helpt!! De stabiliteit van de containers en hun deksels kon ik niet checken. Mij leek het gebrek aan ventilatie een belangrijke reden het zo niet te doen.

De linker Klotzbeute op de afbeelding bracht ik uit Z. Frankrijk mee, waar zij nog in gebruik zijn. Hij wordt afgedekt met een zware plaat leisteen en toch voel ik mij gedwongen hem alsnog met een stevige steen in het gareel te houden tegen de veelvuldige rukwinden.
De horizontale boomstamwoning in het midden blijft vrij! Hij komt uit Nepal en misschien regent het daar niet zo. Vaak zie je er evenwel toch een planken dakje over. De verplaatsbare stal rechts komt van een grootimker uit Roumenië. Deze kasten behoeven afzonderlijk geen extra bescherming.

Deze afbeeldingen spreken voor zich. In onze boomgaarden kom ik nog regelmatig korven tegen die met een wapperende vuilniszak zijn afgedekt; of een rijtje korven waarover een stuk golfplaat is gelegd; op de golfplaat een stel stenen; bij een stevige wind gaat dit verkeerd.

Er zijn degelijke en minder deugdelijke daken voor onze bijenwoningen in de handel.
1 Voorheen was een stevige zinkplaat een afdoende bescherming tegen regen en wind. Het enorme gewicht ervan was voor een reizend imker een bezwaar; in de bijenhoek van de tuin in Luxemburg vind je ze nog; sierlijk als de zinken top van onze rieten hooibergen.
2/3 De fa. Ickowics (Bollène; Z. Frankrijk) produceert gegalvaniseerde ijzerplaten ( met zinklaag dus) en persen deze in alle mogelijke maten. Zij zijn er in drie randmaten: De breedste rand valt over de bovenste honingkamer heen: bijzonder stabiel.
4/7 Door het lichte gewicht wordt een aluminium plaat veel toegepast; als de deksels niet met riemen of schroeven worden vastgezet, krijgt de wind er vat op of zij moeten behoorlijk breed (diep) zijn.
5 Bij deze kast scharniert het dak aan de voorzijde; in gesloten stand is er gemakkelijk een slot op te zetten; in verband met de wind, als het deksel op staat, moet het scharnier goed stevig zijn. Bij behandeling heeft de imker minder last van rondvliegende bijen.
6 Hoe stabiel is het deksel van de kunststof Seegenberger in de wind?
8 In dit reisstalletje houd je een paar kasten droog en uit de wind.
9 Een inbouwvliegplank of minstens een die één geheel vormt met de bodem is ver te verkiezen boven de scharnierconstructie. Het opklappen is natuurlijk erg handig maar in de regen is het hout rond de schroefjes snel rot en zakt de vliegplank neer; er ontstaat een spleet, waarin zich veel onhygiënische troep verzamelt; de houtrot versnelt en is al spoedig niet meer te herstellen. Op de afbeelding is niet te zien hoe ik de vliegplank laat rusten op een plank die aan de bodem vastzit. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!
hennie oes
[img]http://www.bijenhouden.nl/be