De temperatuur in de kast zou geregeld worden met een elektronische thermostaat die ingesteld is op 40 graden en waarvan de voeler tussen de raten van de bovenste bak kwam te liggen.
HenkV, pas op met 40 graden. Ik vind het te hoog. De raat wordt erg zacht, de kolbpennen drukken de celwandjes in. Ook wordt de raat met het slingeren plat gedrukt tegen de kooi, omdat ze zacht is geworden. Voor mij is 35 graden wel het maximum.
Mijn werkwijze, die ik al jaren toepas.
De onderbak is voorzien van een ventilator van een oude afzuigkap. De ventilator draait extra langzaam in serie met een gloeilamp. Boven op de stapel honingbakken heb ik een verwarmingsbak geplaatst. Als verwarmings element heb ik het elementje van een oud koffiezet apparaat gebruikt. Deze verwarming heeft een eigen BI metaal die het element uitschakeld bij een bepaalde temperatuur. Dit verwarmingselement wordt weer geschakeld op 35 graden door een thermostaat. De uitblaasopening van de ventilatorbak zit via wasdroger luchtslang verbonden met de inlaat van de verwarmingsbak. De lucht wordt op het verwarmingselement geblazen. De 35 graden warme raten zijn gemakkelijk te ontzegelen, en te lossen.
Een bijkomstigheid is dat de verwarmde lucht vocht uit de evt nog onverzegelde honing trekt. 'sMorgens laat ik de warme (vochtige) lucht afblazen. De koude ingezogen lucht wordt weer verwarmt en kan weer vocht opnemen. Ik heb dit systeem in het zeer groot in Canada bij een Imker gezien, die de de verwarmde lucht door in serie gekoppelde stapels met bakken liet circuleren, en die lucht aan het einde op een koelunit weer liet afkoelen, waardoor het vocht eruit condenseerde.
Hennie Kroese
Apeldoorn...........