een warmgelopen kast zonder bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

een warmgelopen kast zonder bijen

Bericht door henkv »

:D

Het experiment

Afbeelding
De vernielde raten

Soms moet een imker experimenteren om tot een goed resultaat te kunnen komen. Denk maar eens aan de diverse kasten en teeltkastjes die er zo hier en daar gemaakt en beproeft zijn. Soms voldoet een zelf ontworpen bouwsel boven verwachting, maar soms wordt het een regelrechte ramp. Veel imkers vertellen nooit iets over hun misrekeningen en doen het voorkomen dat bij hun alles precies volgens de door hem uitgestippelde weg gaat.
Bij mij is dat dus niet altijd het geval en ik hoop dat anderen hier lering uit kan trekken.
Op een dag belt onze winkeljuffrouw op of ik nog honing heb voor de vereniging, waarop mijn antwoord was 'ja ik heb nog wel wat'
DaanL
Contacteer:

Re: een warmgelopen kast zonder bijen

Bericht door DaanL »

een leuk verhaal voor in ons verenigingsblad, hierbij vraag ik toestemming.

Daan Ludwig (Hoenderloo)
henkv
Contacteer:

Bericht door henkv »

Hoi Daan.

Van blunders wordt men wijs, dus overnemen maar voor in jullie blad.

Zelf maak ik ook het verenigingsblad voor onze vereniging.
36 pagina's elke drie maanden weer. Het wordt steeds moeilijker om copy te vinden.
Ik denk dat jij die ervaring wel met mij zult delen, dus bij deze heb je weer enkel bladzijden.

Succes.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

:D
De temperatuur in de kast zou geregeld worden met een elektronische thermostaat die ingesteld is op 40 graden en waarvan de voeler tussen de raten van de bovenste bak kwam te liggen.

HenkV, pas op met 40 graden. Ik vind het te hoog. De raat wordt erg zacht, de kolbpennen drukken de celwandjes in. Ook wordt de raat met het slingeren plat gedrukt tegen de kooi, omdat ze zacht is geworden. Voor mij is 35 graden wel het maximum.

Mijn werkwijze, die ik al jaren toepas.
De onderbak is voorzien van een ventilator van een oude afzuigkap. De ventilator draait extra langzaam in serie met een gloeilamp. Boven op de stapel honingbakken heb ik een verwarmingsbak geplaatst. Als verwarmings element heb ik het elementje van een oud koffiezet apparaat gebruikt. Deze verwarming heeft een eigen BI metaal die het element uitschakeld bij een bepaalde temperatuur. Dit verwarmingselement wordt weer geschakeld op 35 graden door een thermostaat. De uitblaasopening van de ventilatorbak zit via wasdroger luchtslang verbonden met de inlaat van de verwarmingsbak. De lucht wordt op het verwarmingselement geblazen. De 35 graden warme raten zijn gemakkelijk te ontzegelen, en te lossen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een bijkomstigheid is dat de verwarmde lucht vocht uit de evt nog onverzegelde honing trekt. 'sMorgens laat ik de warme (vochtige) lucht afblazen. De koude ingezogen lucht wordt weer verwarmt en kan weer vocht opnemen. Ik heb dit systeem in het zeer groot in Canada bij een Imker gezien, die de de verwarmde lucht door in serie gekoppelde stapels met bakken liet circuleren, en die lucht aan het einde op een koelunit weer liet afkoelen, waardoor het vocht eruit condenseerde.

Hennie Kroese
Apeldoorn...........
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Henk,Hennie,

Begrijp ik uit jullie verhaal dat het best mogelijk is om honingraten,met honing,uit de kast te halen en die dan pas later te slingeren?
Zoja is kamertemperatuur dan niet voldoende om de honing slingerbaar
te houden of wordt de honing vaster naarmate deze langer in de raat
blijft,zoja is dat dan een kwestie van vochtonttrekking of kristallisatie.
Maar voordat ik het vergeet .. ik sta steeds weer verbaasd over de creativiteit van de forumleden.. De een fotografeert mooi,de ander
maakt websides en weer anderen maken smeltapparatuur.
Jammer dat dat niet te bundelen is en dan makkelijk over te nemen.
Aan de andere kant dwingt het of beter stimuleert het om de rubrieken
te lezen.
Bedankt voor de informatie,en Henk wat is een fout als je er na de bekentenis zoveel moois voor terug krijgt?
Je moet nu nog wel even gaan knutselen en verzamelen.....

Groet,
A-3
henkv
Contacteer:

Bericht door henkv »

Hoi Hennie en Kole

Hennie, ik al bang dat ik het wiel voor de tweede keer had uitgevonden. Gelukkig zijn er andere imkers die mij voor waren en waarschijnlijk ooit met hetzelfde probleem zaten als ik. Mooie uitvinding niet dan, en door onze foto's kunnen anderen misschien een idee opdoen hoe zoiets eruit ziet en werkt.
Hennie inderdaad, 40 graden in misschien te warm. Het ontzegelen gaat niet echt goed, de was is nl vrij zacht. Volgende keer maar een paar graden lager proberen.

Kole

Inderdaad, het bewaren van ramen gaat wel, maar het meteen slingeren is net zo makkelijk. Dan heb je die toestanden niet nodig, maar bij mij was het een noodmaatregel. Immers moest ik toch een paar potjes honing hebben deze winter. De kristallisatie in de raat gebeurt op den duur. Bij voorjaarshoning gaat det proces sneller als bij zomerhoning. Accasia honing kristalliseerd bijna niet. Dus met andre woorden, de snelheid van kristallisatie is sterk afhankelijk van welke honingsoort er in de ramen zit.
Heide honing is vaak moeilijk te slingeren, die komt bijna niet uit de cellen, vandaar dat die wordt geprikt met een kolbtoestel. Misschien is heidehoning makkelijker te slingeren als de raten worden voorverwarmd, iets wat ik bij de eerste heidedracht van betekenis ga proberen.
Ik hoop dat ik aan je vraag heb beantwoord. Trouwens bedankt voor het compliment.[:)]

Henk Vermeulen.
Plaats reactie