Aangifte doen bij het vernielen van bijenkasten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Aangifte doen bij het vernielen van bijenkasten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dit artikel is geschreven in navolging van
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2770

Aangifte doen is natuurlijk altijd mogelijk, maar haalt het iets uit???? Het zal niet veel uithalen als je geen enkel spoor hebt van de daders.
Maar als je nu weet wie de slachtoffers zijn (met een grote dosis mazzel is erachter te komen) dan heeft het natuurlijk zin om aangifte te doen, maar dan nog is het een lastige afweging; je wilt natuurlijk mensen niet zwarter maken dan zwart!
Maar goed ditmaal heb ik gekozen voor aangifte doen. U kunt dan een verhaal als hieronder verwachten:

Datum: voorjaar 2003
Omschrijving delict: vandalisme tegen Apis melifera melifera
Economische schade: 50 euro
Mentale schade: niet in geld uit te drukken
Aantal slachtoffers: nog niet vastgesteld
Signalement verdachte(n): drie jonge jongens van omstreeks van 10 tot 13 jaar. Een met lang blond haar.

Bovenstaande moest ik dit voorjaar invullen op het politiebureau in Burgum. De derde maal geweld jegens mijn bijenvolken. Ditmaal op een buitengewoon vervelende manier; ik weet wie de daders zijn, maar toch weet ik het niet, althans ik weet niet hun namen. Hoe konden al mijn bijenvolken met ladingen stenen en zand zijn '˜bedolven'?
Op een warme voorjaarsdag, het zal in maart zijn geweest, was ik aan het opruimen op de bijenstand. Hier en daar wat voorbereidingswerk doen. Drie jongens waren aan het ravotten/spelen rondom de velden van de bijenstand. Op een gegeven moment wilden ze een spelletje met mij spelen, maar ik had daar geen zin in. Steeds verstopten ze zich en keken '˜onopvallend' wat die '˜geheimzinnige'˜ imker aan het doen was. In de meeste gevallen roep ik dan die kinderen (ik heb het eens eerder meegemaakt zo'n situatie) en vertel dan over de bijen. Dat werkt het beste. Draagvlak creëren voor bijen inplaats van agressie jegens bijen voort laten bestaan. Maar aan draagvlak creëren daar had ik ditmaal ook geen zin in. Bovendien zaten de kinderen de hoge zandbult, die voor mijn bijenstal ligt, te vernielen en dat werkte buitengewoon negatief uit voor mijn humeur. Daarna heb ik driemaal vriendelijk verzocht, op afstand, dat de kinderen weg wilden gaan. Driemaal tevergeefs bleek later.
Toen ik dacht dat ze weg waren, ging ik ook weg. Toen ik de volgende dag terugkwam wist ik niet wat ik zag; ik zag ongeveer 15 bijenkasten waarvan de meeste vlieggaten dichtzaten met zand. Ik zag diepe deuken in mijn (nieuwe) Segeberger kasten. Ik zag dikke ronde keien en kluiten voor de stand liggen. Het scheelde niet veel of tranen sprongen in mijn ogen. Maar de onwerkelijkheid veranderde meteen in woede. Wat gemeen van deze jongens. Wat een buitengewoon vuile streek. Dit was meer dan kattenkwaad. Dit is bewust een andermans eigendom vernielen. En zo dacht ook de politieman erover die mijn aangifte opnam.

Mijn reden waarom ik deze vernielzuchtige jongens heb aangegeven is dat ze zo laf hebben gehandeld. Als ze nu gewoonweg waren '˜overvallen' door bijenkasten met griezelige (eventueel)stekende bijen a la, dan had ik daar in kunnen komen dat ze de kasten hadden bekogeld om hun een kinderlijke, maar stoere kattenkwaadverlangens te kunen uiten . Immers jochies van die leeftijd moeten dat kwijt. Maar ze hadden mij nu gezien en wisten dat ik daar met veel zorg bijen aan het houden was. Ze zijn bewust terugkomen om mijn bijen en de woningen te molesteren
Een jongen die kon ik goed plaatsen, want hij had lang blond haar. Welke jonge jongen heeft er nu lang blond haar? Dat zijn er niet zo veel. Via een buurmeisje ben ik achter de school gekomen (en zijn voornaam) waar deze jongen vermoedelijk opzat. Anders was ik er zo wie zo achter gekomen, want Burgum heeft slechts drie of vier basisscholen. Ik moest er alleen wel zeker van zijn, het ook nog gekund dat de jongens uit een naburig dorp kwamen. De directeur opgebeld en uitgelegd hoe de zaak ervoor stond; de politie zoekt één of meer van uw leerlingen. Tegen hem is aangifte gedaan
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Aangifte doen bij het vernielen van bijenkasten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

En Frans, heeft het alle ingredienten (met trema) in zich voor een bijen-crime-novelle???

j.p.
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Aangifte doen bij het vernielen van bijenkasten

Bericht door Wim Joosten »

Dat heb je mooi opgepakt Jelte Pieter. Ik hoop, dat er nu de kiem voor het imkeren is gelegd bij deze drie jongetjes.

Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie