Ik loop al een poosje te overwegen om zelf een hommelkastje te maken. Maar ik lees ook dat de Hommel ook veel last krijgt van de wasmot. Dus nu loop ik weer te twijfelen of ik er wel goed aan doe om een hommelkast zo dicht bij mijn bijenkasten te plaatsen. Lopen de bijen hierdoor geen grotere kans om ook lastig gevallen te worden door de wasmot?
Met vriendelijke groet,
Wim
Hommels houden
Moderator: Hans van der Post.
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Hommels houden
Hallo Wim,
ik ben ooit door een school in mijn dorp gebeld om een tweetal nestkasten met hommels op te halen. Helaas waren deze al vernield voordat ik daar aankwam. Toen ik de nesten bekeek bleek dat het niet zozeer nesten hommels maar nesten wasmot waren, verschrikkelijk. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar ik heb dat nog nooit zo erg meegemaakt. Verder kan ik je hier niks over vertellen en ik denk dat Albert de Wilde hier véél meer van weet.
Met groet,
Daan Ludwig (Hoenderloo)
ik ben ooit door een school in mijn dorp gebeld om een tweetal nestkasten met hommels op te halen. Helaas waren deze al vernield voordat ik daar aankwam. Toen ik de nesten bekeek bleek dat het niet zozeer nesten hommels maar nesten wasmot waren, verschrikkelijk. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar ik heb dat nog nooit zo erg meegemaakt. Verder kan ik je hier niks over vertellen en ik denk dat Albert de Wilde hier véél meer van weet.
Met groet,
Daan Ludwig (Hoenderloo)
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Hommels houden
Die wasmotten zijn de grote wasmotten, die in een soort sociaal verband samen verpoppen, nadat ze de was en resten van het nest hebben opgevreten. Dat is dus pas aan het eind van de gehele broedcyclus van de hommels. Het is bijna altijd prijs met die grote wasmot, maar voor de bijen hoef je je er geen zorgen over te maken. Ik heb ze nooit in de opgeslagen ramen gehad en ook niet in de volken, terwijl ik ze soms in de bijenstal heb staan. Als je daar last hebt van wasmotten is het meestal de kleine wasmot.
Het in de buurt van bijenkasten staan van de hommelnestkasten kan voor de hommels nadeel hebben. Die zijn ook gevoelig voor nosemabesmetting en als de bijen dat hebben slaat het gemakkelijk over op de relatief kleine hommelnesten.
Meestal ruim ik de resten van de hommelnesten met de larven tijdig op. De kippen zijn er dol op! Voor aarhommels en weiodehommels is dat al begin juli; voor akkerhommels veel later (eind september).
Zie verder:
http://www.ahw.dds.nl/indexhommel.html
Groetend, Albert
Het in de buurt van bijenkasten staan van de hommelnestkasten kan voor de hommels nadeel hebben. Die zijn ook gevoelig voor nosemabesmetting en als de bijen dat hebben slaat het gemakkelijk over op de relatief kleine hommelnesten.
Meestal ruim ik de resten van de hommelnesten met de larven tijdig op. De kippen zijn er dol op! Voor aarhommels en weiodehommels is dat al begin juli; voor akkerhommels veel later (eind september).
Zie verder:
http://www.ahw.dds.nl/indexhommel.html
Groetend, Albert