Eeergisteren werd mij door iemand het volgende verteld:
mijn gesprekspartner was dit jaar op zomervakantie geweest en bij terugkomst ontdekte hij dat er een bijenzwerm aan de schuifdeur van de woning naar zijn tuin hing. Aan het uitbouwen van de raat zag hij dat de zwerm er al enige tijd moest hebben gehangen.
Gelukkig wist hij dat zijn buurman imker was, dus wilde hij hem erbij roepen, maar het bleek dat de buurman ook op vakantie was. Na enig telefoneren had hij een andere imker gevonden. Deze imker wilde de zwerm echter niet scheppen omdat het een zwerm van de buurman was, en die mocht hij niet scheppen...!?
Zo heeft mijn gespreksgenoot nog meer dan een week moeten wachten tot de buurman terug was. Geen schuifdeur naar de tuin kunnen openen, nog wel met de warmte van dit jaar, en via een zijdeur naar de tuin.
Vreemde reactie van de gealarmeerde imker lijkt me, een zwerm is toch voor degene die hem ontdekt? Vooral als mensen er last van hebben.
Henk
Zwerm niet geschept
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Zwerm niet geschept
Ja,.... maar soms is dat een gevoelige zaak. Als de achterbuurman bijen heeft en een imker komt een zwerm scheppen in die in de tuin van de naaste buurman hangt,.... nu ja dat kan problemen geven.hklok schreef:
Deze imker wilde de zwerm echter niet scheppen omdat het een zwerm van de buurman was, en die mocht hij niet scheppen...!?
Vreemde reactie van de gealarmeerde imker lijkt me, een zwerm is toch voor degene die hem ontdekt? Vooral als mensen er last van hebben. Henk
Hans.
ja, natuurlijk, maar als blijkt dat de betreffende imker op vakantie is zou ik de zwerm scheppen, al was het om de mensen te ontlasten.Als de achterbuurman bijen heeft en een imker komt een zwerm scheppen in die in de tuin van de naaste buurman hangt,.... nu ja dat kan problemen geven.
Groet,
henk
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Inderdaad gevoelig: in het Landrecht van Westerwolde heeft er ooit eens de doodstraf gestaan op het wederrechtelijk scheppen van een zwerm.
Ik heb een stukje uit een boek van "de Roever" uit 1947 gescand. Dit stukje ging over het lokken van bijen.
Met vriendelijke groet,
Wim
Ik heb een stukje uit een boek van "de Roever" uit 1947 gescand. Dit stukje ging over het lokken van bijen.
Met vriendelijke groet,
Wim
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Want al zijn bijen volgens onze jurisprudentie dan 'žwilde dieren'
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Het probleem van lokkorven zetten, waarop kennelijk eeuwen geleden de doodstraf stond, speelde ook in 1917:
Maandschrift juni 1917:
Vraag 15. Mijn buurman was dit najaar in 't bezit van drie opzetters. Deze stierven alle drie door slechte standplaats en onoordeelkundige behandeling. Buurman liet vellen staan. Nu heeft reeds één een zwerm, voor de andere ziet men kwartiermakers vliegen. Op deze wijze is 't niet onwaarschijnlijk, dat ook van mij een zwerm weg vliegt. Wat er tegen te doen. R.K. te B.
Antw. Buurman er op wijzen, dat zijn handeling bij alle ijmkers verachtelijk is. Helpt 't niet, dan 't gemeentebestuur verzoeken hierop een verordening te maken. Intusschen bij de afd. voorstellen, zulk een lid van de vereeniging te schrappen.
Maandschrift juli 1917:
In het vorig no. van uw tijdschrift klaagt iemand in vraag 15 over zijn buurman, die uitgestorven korven met werk liet staan, met gevolg dat in een daarvan zich reeds een zwerm vestigde en voor de andere kwartiermakers rondvliegen. Hij vreest, dat zoodoende ook een zwerm van hemzelf zal wegvliegen en vraagt wat er tegen te doen?
Het antwoord is: Buurman er op wijzen, dat zijn handelwijze bij alle ijmkers verachtelijk is en helpt dat niet, dan dwang- of strafmaatregelen uitlokken.
Het is het gewone antwoord op dergelijke vragen. Maar is het wel juist?
Die lokkorven van buurman zouden m.i. alleen dan gevaar opleveren, wanneer een zwerm rechtstreeks van den ouden stok naar zijn nieuwe, tevoren uitgezochte, woning vloog. Maar dat is iets dat, zooverre mij bekend, nooit voorkomt. De zwerm gaat altijd eerst ergens hangen. En het eenige middel, om verlies van een zwerm te voorkomen, is op te letten waar zij gaat hangen en haar tijdig te scheppen.
Gebeurt dat, dan hebben buurmans lokkorven geen kans. En gebeurt dat niet, dan is de zwerm toch voor den eigenaar verloren en heeft hij er weinig belang bij of zij in buurmans korf, dan wel ergens in een hollen boom of eenige andere holte terecht komt. M. i. is die vrees voor lokkorven niet anders dan een oud en diepgeworteld misverstand. Wat mij betreft, mag mijn buurman zijn geheelen tuin vol lokkorven zetten. Ik ben er van overtuigd, dat hij van mij geen enkelen zwerm zal krijgen, behalve die, welke ik door eigen onoplettendheid toch kwijt zou zijn geweest, ook zonder zijn lokkorven.
Als ik het mis heb, houd ik mij voor weerlegging aanbevolen.
Maar is mijn opvatting juist, dan zou het wel nuttig zijn die zooveel doenlijk aan de bijenhouders bij te brengen. Een ander inzicht in dezen zou heel wat onaangenaamheid en burenruzie kunnen voorkomen.
C., 19 Juni 1917, B.
Zoo onschuldig als de geachte inzender de lokkorven voorstelt, geloof ik niet, dat ze zijn.
Ik heb personen gekend, die jaarlijks op deze wijze hun enkele korven gevuld kregen en tegen den winter ze gingen slachten, er op rekenende, die toch weer in 't voorjaar gevuld te krijgen.
Ook komt het voor, dat in bepaalde holle boomen jaarlijks weer een zwerm terugkeert.
Verder is 't mogelijk zwermen naar bepaalde plaatsen te lokken door middel van kistjes, 30 c.M. lengte, 20 c.M. breedte en 6 c.M. hoogte, die, uitwendig geheel met eikenschors bekleed, men ergens ophangt, opdat de uitvliegende zwermen zich daar zullen zetten. Heeft eenmaal een zwerm zich daar neergezet, dan volgen later meermalen andere.
Dit lees ik in August Ludwig's Unsere Bienen, die op pag. 529 schrijft:
Hangt de zwerm eenmaal vast, dan zal men niet meer talmen met die te scheppen, komt het soms ook voor, dat een zwerm den nacht over blijft hangen, zoo verheft ze zich soms plotseling, vliegt omhoog en onder aanvoering der speurbijen gaat 't naar een hollen boom, een muur of ledige woning.
Ik geef den geachten inzender gaarne toe, dat oplettendheid tijdens het zwermen verlies van zwermen voorkomt, maar vooral bij kleinere standen, kan er niet steeds een oppasser zijn. Dit jaar viel het zwermen in de buitengewoon warme dagen van Juni; nooit waren er in onze omgeving zooveel ontvluchte zwermen in de lucht als dit jaar. Dit bewijst, dat het nog niet zoo gemakkelijk is om steeds de zwermen bij huis te houden.
Gaarne geeft de Red. hierover anderen het woord.
Maandschrift juni 1917:
Vraag 15. Mijn buurman was dit najaar in 't bezit van drie opzetters. Deze stierven alle drie door slechte standplaats en onoordeelkundige behandeling. Buurman liet vellen staan. Nu heeft reeds één een zwerm, voor de andere ziet men kwartiermakers vliegen. Op deze wijze is 't niet onwaarschijnlijk, dat ook van mij een zwerm weg vliegt. Wat er tegen te doen. R.K. te B.
Antw. Buurman er op wijzen, dat zijn handeling bij alle ijmkers verachtelijk is. Helpt 't niet, dan 't gemeentebestuur verzoeken hierop een verordening te maken. Intusschen bij de afd. voorstellen, zulk een lid van de vereeniging te schrappen.
Maandschrift juli 1917:
[center]Lokkorven. [/b]
[/center]Geachte Redacteur.In het vorig no. van uw tijdschrift klaagt iemand in vraag 15 over zijn buurman, die uitgestorven korven met werk liet staan, met gevolg dat in een daarvan zich reeds een zwerm vestigde en voor de andere kwartiermakers rondvliegen. Hij vreest, dat zoodoende ook een zwerm van hemzelf zal wegvliegen en vraagt wat er tegen te doen?
Het antwoord is: Buurman er op wijzen, dat zijn handelwijze bij alle ijmkers verachtelijk is en helpt dat niet, dan dwang- of strafmaatregelen uitlokken.
Het is het gewone antwoord op dergelijke vragen. Maar is het wel juist?
Die lokkorven van buurman zouden m.i. alleen dan gevaar opleveren, wanneer een zwerm rechtstreeks van den ouden stok naar zijn nieuwe, tevoren uitgezochte, woning vloog. Maar dat is iets dat, zooverre mij bekend, nooit voorkomt. De zwerm gaat altijd eerst ergens hangen. En het eenige middel, om verlies van een zwerm te voorkomen, is op te letten waar zij gaat hangen en haar tijdig te scheppen.
Gebeurt dat, dan hebben buurmans lokkorven geen kans. En gebeurt dat niet, dan is de zwerm toch voor den eigenaar verloren en heeft hij er weinig belang bij of zij in buurmans korf, dan wel ergens in een hollen boom of eenige andere holte terecht komt. M. i. is die vrees voor lokkorven niet anders dan een oud en diepgeworteld misverstand. Wat mij betreft, mag mijn buurman zijn geheelen tuin vol lokkorven zetten. Ik ben er van overtuigd, dat hij van mij geen enkelen zwerm zal krijgen, behalve die, welke ik door eigen onoplettendheid toch kwijt zou zijn geweest, ook zonder zijn lokkorven.
Als ik het mis heb, houd ik mij voor weerlegging aanbevolen.
Maar is mijn opvatting juist, dan zou het wel nuttig zijn die zooveel doenlijk aan de bijenhouders bij te brengen. Een ander inzicht in dezen zou heel wat onaangenaamheid en burenruzie kunnen voorkomen.
C., 19 Juni 1917, B.
Zoo onschuldig als de geachte inzender de lokkorven voorstelt, geloof ik niet, dat ze zijn.
Ik heb personen gekend, die jaarlijks op deze wijze hun enkele korven gevuld kregen en tegen den winter ze gingen slachten, er op rekenende, die toch weer in 't voorjaar gevuld te krijgen.
Ook komt het voor, dat in bepaalde holle boomen jaarlijks weer een zwerm terugkeert.
Verder is 't mogelijk zwermen naar bepaalde plaatsen te lokken door middel van kistjes, 30 c.M. lengte, 20 c.M. breedte en 6 c.M. hoogte, die, uitwendig geheel met eikenschors bekleed, men ergens ophangt, opdat de uitvliegende zwermen zich daar zullen zetten. Heeft eenmaal een zwerm zich daar neergezet, dan volgen later meermalen andere.
Dit lees ik in August Ludwig's Unsere Bienen, die op pag. 529 schrijft:
Hangt de zwerm eenmaal vast, dan zal men niet meer talmen met die te scheppen, komt het soms ook voor, dat een zwerm den nacht over blijft hangen, zoo verheft ze zich soms plotseling, vliegt omhoog en onder aanvoering der speurbijen gaat 't naar een hollen boom, een muur of ledige woning.
Ik geef den geachten inzender gaarne toe, dat oplettendheid tijdens het zwermen verlies van zwermen voorkomt, maar vooral bij kleinere standen, kan er niet steeds een oppasser zijn. Dit jaar viel het zwermen in de buitengewoon warme dagen van Juni; nooit waren er in onze omgeving zooveel ontvluchte zwermen in de lucht als dit jaar. Dit bewijst, dat het nog niet zoo gemakkelijk is om steeds de zwermen bij huis te houden.
Gaarne geeft de Red. hierover anderen het woord.