Zwermen behandelen tegen varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Zwermen behandelen tegen varroa

Bericht door heidecap »

Om te voorkomen dat er allerlei discussies door elkaar gaan lopen maak ik hierbij even een nieuw onderwerp aan met betrekking tot de behandeling van zwermen in bijvoorbeeld de vroege zomer.

Ik heb deze winter met groot succes de oxaalzuurdruppelmethode toegepast op een volk en ga dat komende winter zeker herhalen.
Dit werkte als volgt :
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2971

Ik ben van plan komende zomer 1 of meerdere zwermen te gaan scheppen.
Deze wil ik ook weer behandelen met oxaalzuur.
Omdat ik niet over een dure Varroxverdamper beschik (die overigens prima werkt) ga ik de bijen middels een eenvoudige plantespuit besproeien met 3% oxaalzuur(hydraat)oplossing in water.
De bijen moeten in een kast gedaan worden waar kunstraat in zit.
Als tegen de avond de meeste bijen binnen zijn worden vervolgens de raten 1 voor 1 uit de kast genomen en worden de bijen licht bespoten zodat ze net een beetje vochtig zijn. Dus zeker niet nat!

Voor residuen in de honing hoef je absoluut niet bang te zijn. Uit onderzoek is gebleken dat zelfs als er honing zou komen in de bespoten raten, er verwaarloosbaar weinig oxaalzuur als residu aanwezig is. Totaal ongevaarlijk voor de mens dus.
Effectiviteit 80-99%
Als veiligheidsmaatregel zou je voor de zekerheid nog een P2 mondkapje kunnen opzetten. P2 is in ieder geval voldoende omdat we niet met gassen werken.

Groeten, Thomas
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Zwermen behandelen tegen varroa

Bericht door wilde »

Als tegen de avond de meeste bijen binnen zijn worden vervolgens de raten 1 voor 1 uit de kast genomen en worden de bijen licht bespoten zodat ze net een beetje vochtig zijn.
Thomas, liever zou ik nog een paar dagen wachten. Dan hangen ze minder in bouwtros en bereik je ze beter met het middel denk ik.
Voor het bespuiten heb je een goede plantenspuit nodig. Toch roept het bij mij de vraag op of dat voor de spuit wel kan. Ik gebruik bij de behandeling van mijn volken bijna altijd een plantennevelspuit van een goede kwaliteit, die onder druk kan staan. Dat zijn relatief dure spuiten met een plastic of nylon binnenwerk.

Een tuinder in mijn buurt vertelde mij dat hij de ramen van zijn met kalk bespoten kassen (demping zonlicht) in het najaar soms schoonmaakt met een oxaalzuuroplossing. Het gevaar van het middel heeft hij denk ik wat onderschat, want hij meldde ook dat de leidingen van de wateraanvoer naar de planten, die overal in de kas gemonteerd zijn, niet goed tegen die oxaalzuuroplossingen konden. Ze werden ernstig aangetast door het lekwater dat er op terechtkwam. Die leidingen zijn van kunststof, maar ik weet niet welke.

Ik vraag mij daarom af of mijn dure bloemenspuit er wel tegen kan.
Gij jij dat uitproberen? Met jouw spuit natuurlijk .....[}:)]

Groetend, Albert
heidecap
Contacteer:

Re: Zwermen behandelen tegen varroa

Bericht door heidecap »

Ha, die Albert !

op pagina 13 van de folder varroa-bestrijding van PPO zie een een afbeelding van een plantenspuit, type Bokker, prijs 1.50 Euro.
Het zal me hooguit verbazen als mijn soortgelijke spuit een 3% oplossing van oxaalzuurhydraat niet gaat overleven, maar inderdaad, ik moet het zelf nog gaan ervaren.
Ook beschik ik over een planten"nevelspuit". Overigens ook bij Blokker te koop voor ik schat 2.50 Euro. Deze moet je oppompen en geeft een hele fijne nevel. Mooi ding moet ik zeggen. M'n dochter is er dol op en ik ben vaak nat. Deze zou inderdaad zelfs nog wat effectiever kunnen werken vanwege de nog verfijdere dosering. het principe blijft echter hetzelfde.
Over het geval van de tuinder bij jou in de buurt kan ik niet oordelen. Wel zou ik me kunnen voorstellen dat de oxaalzuuroplossing vanwege de verdamping van het water behoorlijk geconcetreerd wordt en vervolgens gaat bijten. Daarvoor is het een zuur. Maar vergelijkbaar met de toepassing op bijen is het volgens mij niet.

Groeten, Thomas
Plaats reactie