U, ik, wij zijn (bijna) allemaal ..............

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

U, ik, wij zijn (bijna) allemaal ..............

Bericht door Els Kleijnendorst »

Wist u dat dhr Boxma zo'n kleine 100 jaar geleden niet alleen een heel leuke korf heeft ontworpen (zie Groentjes, aug. 1913) maar ook een zeer treffende naam voor sommige imkers? In het februarinummer van 1914 kwam ik hem tegen, én een omschrijving van dat woord, dat op de meeste van ons slaat.
Tuin-ijmker is hij, die op kleine schaal ijmkert. Hij heeft zijn bijen dicht bij huis in den tuin staan; het ijmkeren is voor hem een liefhebberij die ook wel eenige opbrengst geeft, maar bovenal bedreven wordt uit liefde voor het bedrijf. Onder deze tuin-ijmkers treft men vooral de echte liefde voor het vak aan. De tuin-ijmker bestudeert zijn bijen, hij leeft met de bijen mede, verzorgt ze, ja vertroetelt ze als 't ware. Ze bezorgen hem vreugde en bekommernis. Voor zooverre zijn geldbeurs hem dit toelaat, doet hij er uitgaven voor en past nieuwe systemen toe. Hij gaat veeltijds in figuurlijken zin met zijn bijtjes naar bed en staat er mee op. Hij spreekt 't liefst maar over zijn bijen. Dit geldt niet alleen voor den ijmker, maar evenzeer voor de ijmkeres die in deze omstandigheden werkt.
Momenteel zijn wij bijna allemaal zo'n '˜tuin-ijmker', maar destijds werden bijen vooral gehouden als nevenbron van inkomsten, waarbij alleen de verkoop van honing of zwermen van belang was. Zij, die bijen hielden puur uit liefhebberij, kwamen bijna allen uit gegoede kringen. Gelukkig ligt het bijenhouden als hobby nu binnen ieders bereik.
Zullen wij het woord 'tuin-ijmker'
Plaats reactie