Regelmatig lezen we op het forum over concurrentie tussen wilde en gedomesticeerde insecten op het gebied van drachtplanten.
Als ik echter mijn ogen goed de kost geef en regelmatig een vegrootglas gebruik dan heb ik de indruk dat slechts een heel klein percentage van de aangeboden nektar en het aanwezige stuifmeel echt verzameld wordt door insecten.
Ik vermoed dan ook dat er een overvloed aan voedsel is en dat er van
tekorten tgv concurrentie slechts in zeer extreme omstandigheden
sprake kan zijn.Ook het ontbreken van grote aantallen insectspecifieke
planten hoeft geen problemen op te leveren als het waar is dat onze gecultiveerde honingbijen veelal niet geinteresseerd in een plantje dat slechts hier en daar groeit.
Heeft iemand een idee welk percentage van het door de natuur aangeboden voedsel(stuifmeel en nektar/bladhoning ed.)daadwerkelijk door insecten verzameld (kan) wordt(worden.?
Groet,
A-3
m
Overschot of tekort
-
Re: Overschot of tekort
Dag Adri,
Je schreef:
Ook het ontbreken van grote aantallen insectspecifieke
planten hoeft geen problemen op te leveren als het waar is dat onze gecultiveerde honingbijen veelal niet geinteresseerd in een plantje dat slechts hier en daar groeit.
Zo is het (denk en schreef ik ooit); Mochten wilde bijen dezelfde bloemen bezoeken als de gedomesticeerde honingbijen.., dan worden deze wilde creaturen bevoordeeld door de hoge graad van bestuiving van die bloemen, waar de honingbij op vliegt.
Je laatste vraag zal geen vast percentage hebben; vraag en aanbod zijn elk jaar verschillend.
Je schreef:
Ook het ontbreken van grote aantallen insectspecifieke
Zo is het (denk en schreef ik ooit); Mochten wilde bijen dezelfde bloemen bezoeken als de gedomesticeerde honingbijen.., dan worden deze wilde creaturen bevoordeeld door de hoge graad van bestuiving van die bloemen, waar de honingbij op vliegt.
Je laatste vraag zal geen vast percentage hebben; vraag en aanbod zijn elk jaar verschillend.