Bijen op ijs

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Henk Klok

Bijen op ijs

Bericht door Henk Klok »

De tekst over de bijen in de sneeuw die Wim Joosten in een ander onderwerp citeert uit een oud 'Groentje' doet me denken aan de bijen die ik laatst een paar keer op de ijsbaan tegen ben gekomen.
Elke keer als ik een rondje op de (kunst)ijsbaan maakte zag ik iets zwarts op de baan liggen. Het lag aan de binnen kant van de baan, daar waar harder wordt geschaatst. Je kunt op een ijsbaan niet stoppen, vooral niet op de binnenbaan, anders botsen mensen tegen je op. Na een derde keer langsschaatsen zag ik duidelijk dat het een bij was: een beetje gekromd lag de bij op het ijs. Mijn zoon, die ik het vertelde, zei dat hij ook al een paar bijen op het ijs had gezien.
Een week later hoorde ik bij het schaatsen aantrekken een jongen tegen zijn moeder zeggen dat hij bijen op het ijs had gezien. Zijn moeder wimpelde dat weg met de opmerking dat bijen toch alleen in de zomer te zien waren.
Later zag ik toen ook weer een bij op het ijs. Beide keren was het rond de tien graden.
Zouden de bijen door de kou bevangen zijn, of verblind door het grote witte vlak van de ijsbaan?
Toevallig ken ik een imker die bijen in de buurt van de schaatsbaan heeft staan...
(hallo Jos :-)

Henk
Plaats reactie