Te veel honing in broedkamer

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
heidecap
Contacteer:

Te veel honing in broedkamer

Bericht door heidecap »

hallo collega's !

Vandaag heb ik de eerste korte inspectie gedaan van mijn nu nog enige volk. Het buckfastvolk is ingewinterd op 2 broedkamers en ik heb alleen gekeken in de bovenste bak.
Hier een foto van de bak na het verwijderen van de dekplank :

Afbeelding

Dit zag er allemaal best aardig en naar mijn wens uit. Redelijk wat bijen en er was ook voldoende activiteit voor de kast; er werd veel stuifmeel gehaald.
Na het oplichten van enkele raampjes kwam ik tot de conclusie dat de bovenbak tjokvol met honing zat.
Slechts de middelste 3 raampjes hadden alle 3 broed. Dit zag er zo uit :

Afbeelding

Mijn conclusie was : de moer zal wel behoorlijk in de onderbak aan de leg zijn, want in de bovenbak kan ze bijna niets kwijt. Hans van der Post had me in een eerdere discussie reeds geadviseerd om uitgebouwde ramen in te hangen. Ik had 2 van mijn beste raten meegenomen. Toen ik ze naast het broednest wilde inhangen zag ik echter een heel klein beetje witte uitslag, ik denk aan lichte schimmel op de raten. Het is echter zeer weinig, want je moet wel goed kijken. Om te zien wat er gebeurt heb ik er 1 op de plaats van het voorlaatste raampje ingehangen. Dus niet precies naast het broed. Eens kijken wat ze er mee doen ...

Ik ben van plan zaterdag meteen een honingkamer te plaatsen want als ze met honing thuiskomen moet die niet ook nog eens in de bovenbak.
Misschien is het verstandig om een schone niet uitgebouwde kuntraat in te hangen ?

Kan iemand mij een advies geven hoe ik nu het beste verder kan gaan ?

Groeten, Thomas
Frans vanTongeren

Re: Te veel honing in broedkamer

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Thomas,
Het ziet er goed uit..!
Als ik jou was, zou ik een moerrooster leggen op de bovenste BK en vervolgens een HK met om en om, een uitgebouwd raampje en een raampje met kunstraat.
Dan maken ze er geen zooitje van.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Thomas, je geeft als titel mee: te veel honing in de broedkamer. Dat heb je dus eind maart geconstateerd. Dat tijdstip is daarvoor geheel ongeschikt. Je bent veel te vroeg met die conclusie. Ook wat je vertelt over de voorjaarscontrole is wat vreemd. Wat heb je nu te zoeken in de bovenste broedkamer? Niets. Het volk daar nu met rust laten. De controle is alleen nodig op aanwezigheid van broed en is nuttig om onderin aan de kanten de ramen te controleren op schimmel e.d., maar dat heb je kennelijk niet gedaan.

Een honingkamer plaatsen is alleen nuttig bij een krap zittend volk en zeer veel dracht. Bijvoorbeeld een wilgenbos van een aantal hectares. Een 10-ramer met lage honingkamer en een moerrooster ertussen kan dan soms enkele kilo's honing opleveren.

Jij wilt aan het eind van de week, dus begin april al een honingkamer plaatsen op een volk van 2 broedkamers. Dat is eigenlijk alleen maar te kenmerken als een ongewenste verstoring. Het is veel te vroeg als er geen grote dracht is. Die enkele honderden planten van koolzaad in bermen houden de bijen aardig bezig, maar zal geen gevulde HK opleveren.

Ik heb de laatste tijd veel oude 'Groentjes' gelezen voor het archief project. Ik ben nu bijna klaar met het 4e jaar. Dat is 1921. Ze hadden in die tijd waarnemingsstations. Dat was zeer nuttig. Daarom weten wij nu nog steeds redelijk precies wat bijenvolken verbruiken en halen. Het station Boekelo gaf voor 1-10 april 1921 een vermindering in gewicht van 500 gram; van 11-20 april een vermindering van 600 gram; pas van 21-30 april was er een vermeerdering van 1700 gram. Dat is vrij normaal. Het hangt wat af van de plaats in Nederland en het drachtgebied, maar de eerste helft van april geeft gemiddeld nauwelijks opbrengst. De meeste nectar wordt gebruikt voor de energie en het broed.

Je moet dus nog gewoon een paar weken wachten.
Groetend, albert
Frans vanTongeren

De dracht begint bij Gorssel twee weken eerder dan gebruikelijk. De paardebloemen beginnen hun knoppen te ontvouwen..!
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albert, bedankt voor je welgemeende advies. Wellicht zal het ook bij mij opgaan. Als ik echter zie wat er in de buurt van mijn kasten momenteel allemaal bloeit !!!
Ik zou echt eens met de camera rond moeten gaan. Je kijkt je ogen uit. En dan die bovenste broedkamer letterlijk tjokvol met honing, waarvan zoals ik kan beoordelen het meeste recent gehaald is. Hoewel je me aan het twijfelen brengt met de feiten uit het verleden zegt mijn gevoel dat ik ruimte moet geven in de broedkamer en de wil van de bijen (en dus ook de dracht) niet moet negeren. Bij mij in de omgeving wordt de dracht eind mei al een stuk minder. Ik zal er nog een nachtje over slapen, maar denk dat ik deze enkele keer toch eigenwijs ben en de honingkamer zaterdag plaats. In een "grote verstoring" van de bijen geloof ik al helemaal niet. Zeker nu het lijkt of mijn oxaalzuurbehandeling in December uitermate succesvol is geweest. Bij mij lopen er momenteel geen verminkte bijen voor de kast en zeker geen bijen met mijten op de rug. Dit heb ik elders al wel gezien.
Het lijkt een beetje tegenstrijdig, maar vergeet niet, ik moet nog een hoop leren en een hoop experimenteren kan daarbij erg helpen.
Binnenkort doe ik wel verslag van wat mijn bijen presteren.

Groeten, Thomas
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Andere jaren zou ik het volkomen met het advies van Albert eens zijn: laat zeker nog een maand een behoorlijke voorraad wintervoer in je volken zitten.

Maar dit jaar is een uitzondering. Ik moest vandaag mijn volken nazien omdat ze een dezer dagen naar de boomgaard gaan. Veel van mijn moeren hebben momenteel te weinig legruimte tot hun beschikking doordat er heel veel nectar en stuifmeel in de volken wordt binnengebracht en de raten ook nog vol zitten met wintervoer. Het geven van extra ruimte is m.i. absoluut noodzakelijk, maar hangt natuurlijk af van de plaatselijke omstandigheden.

Thomas, als dat ook in jouw volk het geval is zou ik je willen aanraden eerst een paar ramen met wintervoer te vervangen voor uitgebouwde lege raat en deze tegen het broednest aan te hangen. Als er bij jou net zoveel nectar wordt binnengebracht als bij mij in Den Haag, zet er dan een HK op. Je volk moet wel groot genoeg zijn om de broedruimte ook op koude nachten voldoende warm te houden. Ben je daar niet zeker van dan zou ik een krant tussen de bovenste BK en HK leggen: hebben de bijen de extra ruimte niet nodig dan blijft de warmte in het broednest. En anders knagen ze het krantenpapier wel kapot om de HK in te gaan.
Bij mij hebben in ieder geval 11 volken een honingkamertje gekregen. De moerroosters komen er pas later tussen, zo vroeg in het voorjaar is dat meestal een te grote barrière.

Mvrgr,
Els

P.s. Frans, zag vanmiddag in Delft al een veld vol bloeiende paardebloemen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

heidecap schreef:
Albert, bedankt voor je welgemeende advies. Wellicht zal het ook bij mij opgaan. Als ik echter zie wat er in de buurt van mijn kasten momenteel allemaal bloeit !!!
Ik zal er nog een nachtje over slapen, maar denk dat ik deze enkele keer toch eigenwijs ben en de honingkamer zaterdag plaats.
Dit vind ik leuk, een honingkamer opzetten!! Natuurlijk een honingkamer vol! Thomas wil je opnieuw het wiel uitvinden? Bijen willen ruimte om een broednest te maken maar alles is vol! Ploseling ruimte boven er wordt druk gesleept - een honingkamer vol!
heidecap schreef: ik moet nog een hoop leren en een hoop experimenteren kan daarbij erg helpen.
Binnenkort doe ik wel verslag van wat mijn bijen presteren.
Een jaar of wat geleden kwam een imker bij mij honing slingeren hij was de enige uit Oegstgeest. Had in april de honingkamers opgezet - winterde zeer ruim in (25 Kg).
Ook ik heb de fout gemaakt maar toen werd je afgestraft door "blauwe" honing.
Hans.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hans, ik kan niet anders dan het een beetje oneens zijn met je.

Het is vrij eenvoudig te zien wat nog voer is (bij jouw was dit ooit blauw) Het lijkt mij nogal logisch dat ik deze "grijze" ramen ga vervangen door uitgebouwde raat. Verder helpt het ook wel om in de honingkamer half om half uitgebouwde en kunstraat te plaatsen. Het uitbouwen van raampjes kost veel energie ... en dus honing !
Op deze manier heb ik straks echt geen "suikerkamer".
Het enige wat ik in mijn overweging mee moet bnemen is de groote van mijn volk alsmede de temperatuur.
Het is echt niet het wiel opnieuw uitvinden !
Je was ook al zo tegen het "storen van bijen in de winter" en het bestrijden van varroa in de winter. Tijden veranderen. De techniek verandert, methoden veranderen, stilstaan is achteruitgang en dracht is nou eenmaal niet overal en op HETZELFDE tijdstip hetzelfde. De bijen halen flink, mag dat soms niet !!!!!?????????????????

Groeten, Thomas
Frans vanTongeren

een prachtige discussie...; de bijen zullen laten zien wie het bij het rechte eind heeft !
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Eerlijkheidshalve moet ik helaas nu al een beetje terugkomen op mijn stoutmoedige ambities. Ik heb de adviezen van de rotten in het vak niet helemaal in de wind geslagen en heb vandaag de onderbak eens bekeken : Dit viel me erg tegen. Er zat geen broed in de onderbak, maar wel verschimmelde raten. Daar stond ik dan met mijn honingkamer.
Toch nog maar even wachten dus. Helaas... Ik heb meteen de bodem verwisseld. Het trieste resultaat zie je hieronder :

Afbeelding

Toch is er nog 1 heel klein lichtpuntje op de afbeelding te zien. Ik ben benieuwd wie weet waar ik het over heb? Het is de laatste dagen veel aan de orde geweest en beslist niet zielig!

Tenslotte nog even dit aan de mannen die denken dat het te vroeg is voor honingkamers. Hier geloof ik echt helemaal niets van. Er is meer dan voldoende dracht. Alleen de temperatuur van de komende dagen is bepalend.

Groeten, Thomas
Plaats reactie