Vandaag heb ik de eerste korte inspectie gedaan van mijn nu nog enige volk. Het buckfastvolk is ingewinterd op 2 broedkamers en ik heb alleen gekeken in de bovenste bak.
Hier een foto van de bak na het verwijderen van de dekplank :
Dit zag er allemaal best aardig en naar mijn wens uit. Redelijk wat bijen en er was ook voldoende activiteit voor de kast; er werd veel stuifmeel gehaald.
Na het oplichten van enkele raampjes kwam ik tot de conclusie dat de bovenbak tjokvol met honing zat.
Slechts de middelste 3 raampjes hadden alle 3 broed. Dit zag er zo uit :
Mijn conclusie was : de moer zal wel behoorlijk in de onderbak aan de leg zijn, want in de bovenbak kan ze bijna niets kwijt. Hans van der Post had me in een eerdere discussie reeds geadviseerd om uitgebouwde ramen in te hangen. Ik had 2 van mijn beste raten meegenomen. Toen ik ze naast het broednest wilde inhangen zag ik echter een heel klein beetje witte uitslag, ik denk aan lichte schimmel op de raten. Het is echter zeer weinig, want je moet wel goed kijken. Om te zien wat er gebeurt heb ik er 1 op de plaats van het voorlaatste raampje ingehangen. Dus niet precies naast het broed. Eens kijken wat ze er mee doen ...
Ik ben van plan zaterdag meteen een honingkamer te plaatsen want als ze met honing thuiskomen moet die niet ook nog eens in de bovenbak.
Misschien is het verstandig om een schone niet uitgebouwde kuntraat in te hangen ?
Kan iemand mij een advies geven hoe ik nu het beste verder kan gaan ?
Groeten, Thomas