Gewone sachembij

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Huib Koel
Contacteer:

Gewone sachembij

Bericht door Huib Koel »

Sinds 1981 niet meer waargenomen in Zuid-Kennemerland.
Vanmiddag kwam ik dit bijtje tegen op Paarse dovenetel.

Afbeelding

AWD 05-04-2004 HK
Erik
Contacteer:

Re: Gewone sachembij

Bericht door Erik »

geweldige foto !!! Heel erg mooi, het bijtje zit lekker te smikkelen en te smullen en laat zich zelfs door een fotograaf niet wegjagen.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Hoi Erik,

Het verhaal is iets anders: tegenwoordig mag ik met een vangnet door de duinen lopen. Ik probeer eerst het bijtje in het biotoop te fotograferen. Daarna vang ik het, doe het in een loupe-potje, maak dan weer foto's en laat het dan weer vrij.

Afbeelding

Bovenstaande foto is het mannetje Grote zijdebij tijdelijk opgesloten in het potje (met 5mm raster), zoals eerder beschreven.

Dat lukte met de Gewone sachembij (Anthophora plumipes) niet. Zo snel van de ene kant naar de andere kant, dat ik het niet op de foto kreeg. Maar vangen lukte wel (op zich al een wonder want zo bedreven ben ik met het net nog niet). Stilzitten in het potje deed de sachem bijna niet.
Wel foto's gemaakt. En toen ik hem losliet (ik denk na zo'n vier minuten), ging het direct naar de paarse dovenetel, 1 meter van mij vandaan en direct nectar halen... blijkbaar kostte de stress van het opgesloten zitten zoveel energie dat er eerst bijgetankt moest worden. Hij vloog een klein stukje van de ene naar de andere bloem (normaal vliegen ze heel snel rond, hangen even stil in de lucht om dan 4 meter verderop weer een bloem te bezoeken).
Ik geloof niet dat de Gewone sachembij er een trauma van heeft overgehouden. In ieder geval zit er geen speld door het borststuk. Toch beschouw ik dit weer een exemplaar van mijn collectie.
groet, Huib
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Het vangen en loslaten lijkt op bijtje pesten, maar ik doe dat om ze te kunnen determineren (dat probeer ik althans). Over een maand komt er een atlas uit met verspreidingskaartjes omtrent de wilde bijen in de Amsterdamse Waterleidingduinen, gemaakt door Jeroen de Rond.
Met een aantal mensen (waaronder Erik S.) zijn we aan het inventariseren. De parende zijdebijen (en hun nesten) vond ik gisteren op een stukje 'gechopperd' duinterrein. Door te chopperen (de bovenlaag 10 cm afschrapen) denkt men weer een stuk flora en fauna te kunnen herstellen dat door vergrassing (=vermesting) verdwijnt. Inventariseren om te zien welke soorten terugkomen, helpt het beheer.
groet
Huib
Plaats reactie