Hoi Erik,
Het verhaal is iets anders: tegenwoordig mag ik met een vangnet door de duinen lopen. Ik probeer eerst het bijtje in het biotoop te fotograferen. Daarna vang ik het, doe het in een loupe-potje, maak dan weer foto's en laat het dan weer vrij.
Bovenstaande foto is het mannetje Grote zijdebij tijdelijk opgesloten in het potje (met 5mm raster), zoals eerder beschreven.
Dat lukte met de Gewone sachembij (
Anthophora plumipes) niet. Zo snel van de ene kant naar de andere kant, dat ik het niet op de foto kreeg. Maar vangen lukte wel (op zich al een wonder want zo bedreven ben ik met het net nog niet). Stilzitten in het potje deed de sachem bijna niet.
Wel foto's gemaakt. En toen ik hem losliet (ik denk na zo'n vier minuten), ging het direct naar de paarse dovenetel, 1 meter van mij vandaan en direct nectar halen... blijkbaar kostte de stress van het opgesloten zitten zoveel energie dat er eerst bijgetankt moest worden. Hij vloog een klein stukje van de ene naar de andere bloem (normaal vliegen ze heel snel rond, hangen even stil in de lucht om dan 4 meter verderop weer een bloem te bezoeken).
Ik geloof niet dat de Gewone sachembij er een trauma van heeft overgehouden. In ieder geval zit er geen speld door het borststuk. Toch beschouw ik dit weer een exemplaar van mijn collectie.
groet, Huib