anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte/2

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Frans vanTongeren

anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte/2

Bericht door Frans vanTongeren »

Dit onderwerp is niet actueel(ik zou over doveneteltjes moeten zeuren[:p]), maar toch plaats ik het nu maar, omdat ik anders de gebeurtenis vergeeeettt !
-
Gisteren kocht een imker kunstraat in mijn winkeltje en vertelde dat het vorig jaar negen van zijn tien volken in de zomer waren omgekomen.
Dat was gebeurd toen de aardappelvelden waren bespoten met een anti-luismiddel.
Nou ws het middel niet schadelijk voor de bijen, maar... door de geur mee te nemen van het bestrijdingsmiddel, vochten de bijen thuis als leeuwen om deze vreemd ruikende nectarhalers/bladhoninghalers uit de kast te kunnen houden. Zo'n volk vecht zich dood en de toekomst wordt wankel door de decimering van de grootte.
Henk van der Scheer schrijft:
Er mocht daarna niet meer tegen bladluizen worden gespoten als bijen op de planten vlogen of als er bloeiende onkruiden in de gewassen groeiden. Boeren behoren dus eerst waar te nemen of er bijen vliegen en/of er bloeiende onkruiden staan, alvorens "de spuit los te laten".
Als ik door de bouwlanden fiets, zie je nergens bloeiende onkruidplanten; die zijn allang vernietigd tussen de aardappels en halen dat stadium nooit.
Als tweede zou ik zeggen dat er een contradictio interminis inzit.
Luizen zuigen suikers op en bijen komen af op de afscheiding van die luizen. Er vliegen nu bijen op het veld en dan zou de boer de luizen niet mogen bestrijden !!!
-
Henk schrijft zijn verhaal in :
Anti-luismiddelen leiden tot bijensterfte
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2266
Plaats reactie