Zijn de hommels laat dit jaar ?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Hennie Peters
Contacteer:

Zijn de hommels laat dit jaar ?

Bericht door Hennie Peters »

Even zoeken in het archief leerde dat ik vorig jaar al in het einde van maart een hommelnest in mijn tuin had.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1814
Dit jaar heb ik alleen nog maar een paar aardhommels zien vliegen. Ik heb de indruk dat dit er ook minder zijn dan vorig jaar.

Wordt het een slecht hommeljaar ?

groet,
Hennie
Henk Klok

Re: Zijn de hommels laat dit jaar ?

Bericht door Henk Klok »

Dit voorjaar heb ik al heel wat hommels gezien. Voor mijn gevoel is het niet slechter dan voorgaande jaren. Eerder beter.
Wat zeggen de hommeldeskundigen?

Henk
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

De hommels zijn in mijn omgeving iets later dan normaal door de koude van begin maart. Per soort zijn er redelijk veel. Het is eerder beter dan slechter dan vorig jaar.
In nestkasten heb ik 3 soorten broedend sedert eind maart. Toch heb ik meer dan 3 weken geleden al aardhommels met stuifmeel aan de poten gezien. Die hadden toen dus al een broednest gestart.
Mvrgr. Albert (meer geïnteresseerd dan deskundig)
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Sinds een paar weken zie ik er al verscheide rond vliegen in mijn tuin: tuinhommels, steenhommels en aardhommels. Het leek me toe dat ze allemaal zoekende waren naar een nestplaats? Verder zag ik ze ook op de ribes, kersebloesen, en nectarinebloesem vliegen. Vanmiddag was ik op mijn zolder nog even met een paar bijenkast bezig. Toen vloog er nog een grote steenhommelmoer rond op de zolder. Maar even het raam open gedaan om haar weer de vrije natuur in te laten vliegen.

Met vriendelijke groet,
Wim
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

De hommels hebben mijn klacht dat ze te laat zijn blijkbaar gehoord.
Vanmiddag zag ik een steenhommel bij de buren uit een ventilatiespleet komen. Ik weet nog niet of ze zoekende was of al een woonruimte had ingericht. Morgen nog maar eens opletten.

groet,
Hennie
Wim Vos
Contacteer:

Bericht door Wim Vos »

Hennie,
ik ben het met je eerste berichtje, dat er dit jaar minder hommels zijn, eigenlijk wel eens. Ik heb sterk de indruk dat ik er vorig jaar veel meer zag.
Vorig jaar heb ik voor het eerst geprobeerd om hommels te huisvesten, wat helaas mislukte. Maar toen had ik er begin april wel al een stuk of 20 gevangen. Dit jaar heb ik de eerste hommel op 23 maart gezien. En op 1 april heb ik (met succes ditmaal)een boomhommel en een aardhommel kunnen overhalen om het aangeboden nest te gaan bewonen. Ik had dit keer wel gezorgd voor een nest met mos en honden- en kattenhaar, wat blijkbaar erg belangrijk is.

groet, Wim
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

Hennie,
Hier in Heerhugowaard zijn meer hommels dan vorig jaar. Ik heb de hommelkast van de KNNV. Het is nog niet gelukt om ze te huisvesten. Ik heb het nest gevuld met nestmateriaal van de mezen. Ik ga het nu proberen met mos en kattenhaar, wat volgens Wim blijkbaar erg belangrijk is. Hondenhaar heb ik niet.

Vriendelijke groet,
Harry
Wim Vos
Contacteer:

Bericht door Wim Vos »

Harry,
Op de foto is duidelijk te zien dat je geen hondenhaar hebt.

'Mijn' aardhommel is niet meer. Vermoedelijk ten prooi gevallen aan een vogel, of aangereden? Ik heb vandaag twee steenhommels (duidelijk een nest zoekend want ze kropen de grond in) in de vrijgekomen riante woning gestopt (en een kwartiertje opgesloten). Maar beide toonden geen interesse.
Ik wens jou meer succes,
groet, Wim
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Harry, het binnenste van het nest moet van fijnere structuren zijn. Daar beginnen de hommelkoninginnen een wasklompje met broedcellen en een voorraadurntje te maken.
Zelf gebruik ik hiervoor meestal touwpluis uit een oude gestikte ondermatras. Dat is geweldig spul voor de hommels. Met honden- en kattenhaar heb ik ook goede ervaringen.

De hommelkoninginnen die nestzoekend zijn, zoeken praktisch altijd naar muizennesten. Een spouwmuur met steenwolisolatie keuren ze overigens ook goed. In de nestkasten wordt dit meestal een beetje nagebootst. De buitenkant van het nest maak ik van mos en droog gemaaid gras. Binnenin het fijnere spul. Met mijn vuist maak ik een soort holletje en druk dat gedeeltelijk weer dicht, want anders is het gat te groot. De inhoud van een mezennest is meestal ook geschikt, maar niet als het al vol zit met allerlei (on?)gedierte.

De hommels die momenteel een kast bezetten voer ik om de dag een vol legoblokje met suikerwater. Dat is voor mij tevens de controle op de aanwezigheid, dwz. als de vorige suiker weg is. Dikwijls laten ze een sissend-trillend geluid horen voor de indringer. Dan weet je dus zeker dat de koningin aanwezig is. Je moet ze echter niet te veel storen.

Vind je een dode koningin in de kast, wil dat meestal (afgezien van spuitschade) niet zeggen dat er geen koningin meer is. Het was bij mij dikwijls een gedode indringster. Een nestkast op de goede plaats met geopende vliegopening kan heel gemakkelijk dus ook spontaan bezetting krijgen.
Succes, Albert
http://www.ahw.dds.nl/indexhommel.html
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

Albert, erg leerzaam. Dus zonder hondenhaar kan het ook.[:)] Ik ga hem geheel opnieuw inrichten. Op zich hebben de hommels geen gebrek woonruimte in mijn tuin maar het lijkt me erg leuk om ze te opserveren. Onder het deksel van de hommelkast zit namelijk een perspex plaat. Een mooie droge plaats is onder het afdak bij de bijen of kan dat niet.

Vriendelijke groet,
Harry
Plaats reactie