Nu er toch steeds meer informatie beschikbaar komt over Varroa en de gevolgen zoals de DWV virus heb ik hierbij de volgende vragen en of opmerkingen.
Regelmatig is te lezen dat wij imkers kijken en melden hoeveel V.mijten op de bodem liggen.
Belangrijk als monitoring hoe het is gesteld met het aantal mijten in de volken en of bestrijding heeft geholpen.
Nieuwsgierig ben ik naar de bevindingen van imkers of men ook constateerd of er beschadigde poppen door de bijen worden verwijderd uit de kast.
Dit verschijnsel doet zich al vele jaren voor in het voorjaar in de periode april/mei.
Jaren terug heb ik dat al gemeld aan de Ambrosiushoeve.
Men wist daar toen weinig van en deed dat af als gevolg van misschien wel spuitschade.
Nu weten we inmiddels beter.
Het verwijderen van mismaakte poppen in diverse stadia van groei is afgelopen dagen weer bezig.
Meestal duurt het enkele weken.
In de ochtend liggen er diverse op de plank.
in de loop van de dag worden er ook ver weggebracht door de opruimwerksters.
Wat een kracht eigenlijk van zo'n bijtje als je je eigen gewicht zou moeten verplaatsen.
Ik ben benieuwd of er meerdere imkers zijn die hier "ervaring" mee hebben.
Het is wel wonderlijk dat de bijen zelf in staat zijn om deze poppen op te sporen en te verwijderen.
Een teken van goed opruim gedrag wat misschien wel gestimuleerd zou moeten worden!
Aan de raampjes met broed zelf is niets te zien.
gerard vos
gerard.b.w.vos
Virus
-
- Contacteer: