ziek door bijensteken?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Ben Hilderink
Berichten:2
Lid geworden op:wo 05 mei 2004, 13:27
Contacteer:
ziek door bijensteken?

Bericht door Ben Hilderink » wo 05 mei 2004, 13:44

Korte schets van mijn ziektebeeld.


Op zaterdag 17 april heb ik 's middags mijn bijenvolk geïnspecteerd; eerste inspectie in 2004. Ik heb al ruim 30 jaar bijen. Het aantal volken varieert van 1 tot 4. Nu heb ik slechts 1 volk. Tijdens deze uitoefening van mijn hobby ben ik 2 of 3 keer gestoken in mijn rechterpols. Vrij bijzonder omdat ik bijen houd die niet snel steken en in het voorjaar steken deze beestjes meestal niet zo snel.
's Avonds kreeg ik rond 21.30 u. een gevoel alsof ik ziek zou worden. Vrij snel daarna heb ik een flink glas Jägermeister gedronken en ben vroeg naar bed gegaan. Op zondag 18/4 werd ik wakker en had last van stijve stramme spieren. Verder geen ziek gevoel. Dit stijve gevoel heb ik elke ochtend gehouden. Vooral woe 21 en vr 23 april had ik er 's ochtends flink last van en dan duurt het een hele tijd voor ik weer een beetje soepel kan bewegen en werken. Die vrijdag kreeg ik ook problemen met mijn voeten. Mijn voetzool en dan vooral de hiel was pijnlijk.
Op ma 26 april de huisarts bezocht en dit relaas verteld. Na enkele minuten was de diagnose een vorm van reuma (vooral spierreuma werd enkele malen genoemd) en ging ik met een lijst naar het priklab voor bloedonderzoek. Tevens het advies om af en toe Brufen o.i.d. te slikken tegen de pijn.
Donderdag 29 april vroeg op om met een oud NJN-er zangvogels te spotten in de directe omgeving. Bij thuiskomst (8.00 u.) had ik nog steeds flink last van en in de loop van de middag zelfs nog een uurtje plat gegaan omdat ik vermoedde dat te weinig slaap misschien de oorzaak was.Tevens de huisarts gebeld of de uitslag al bekend was. Helaas nog niet. Afspraak gemaakt voor di a.s.
Vanaf vr 30 april slik ik Ibuprofen omdat ik me anders niet soepel kan bewegen en te veel last heb. Deze week nog wel op een rustige manier allerlei klussen kunnen uitvoeren. Overdag heb ik vaak mijn bergschoenen aan en die geven veel steun en verlichting.
Zondag 2 mei een lekkere lummeldag. Hele dag last en zelfs na 's ochtends 2 's middags 1 tablet (200mg) blijf ik veel last houden. 's Avonds rond 20.00 u. voel ik me koortsig en iets later blijk ik 37.5 0 C. Dit loopt snel op tot 38.6 0 C. Nog een tablet en daarna goed gezweet en ook goed geslapen. Maandagochtend geen koorts, maar wel dikke enkels en ik kan heel moeilijk op mijn voeten staan. Mijn rechterpols doet eveneens zeer en ook mijn bovenbenen, onderrug en soms mijn nek tot tussen mijn schouderbladen. Overdag met mijn bergschoenen aan lukt het nog wel redelijk. 's Avonds last van gezwollen voeten en kan ik heel moeilijk lopen.
Di 4 mei opgestaan en veel last. Om 11.10 u. naar de huisarts. Tot mijn grote verbazing moet ik de klachten opsommen en worden met enkels en polsen onderzocht. Na enig aandringen hoor ik dat het bloedonderzoek niets heeft opgeleverd. Nu noemt de huisarts de mogelijkheid van de ziekte van Parvo eventueel ziekte van Lyme. Wederom naar het lab voor een bloedonderzoek. Het slikken van Ibuprofen moet ik blijven voortzetten en niet te snel minderen of stoppen. Vooral 's avonds teleurgesteld met veel klachten en weinig zekerheden.
Woe 5 mei. Opstaan lukt eigenlijk niet. Met thee op bed en meteen enkele tabletten probeer ik op de been te komen. Na een uur naar beneden met heel veel moeite. Rond 12.00 u. werd het iets beter en kon ik me douchen en aankleden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: ziek door bijensteken?

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 mei 2004, 21:09

Ben Hilderink schreef:
Korte schets van mijn ziektebeeld.
Op zaterdag 17 april heb ik 's middags mijn bijenvolk geïnspecteerd; eerste inspectie in 2004. Ik heb al ruim 30 jaar bijen. Het aantal volken varieert van 1 tot 4. Nu heb ik slechts 1 volk. Tijdens deze uitoefening van mijn hobby ben ik 2 of 3 keer gestoken in mijn rechterpols. Vrij bijzonder omdat ik bijen houd die niet snel steken en in het voorjaar steken deze beestjes meestal niet zo snel.
Ik kan me haast niet voorstellen dat je als je 30 jaar bijen houd maar drie steken in die lange tijd hebt gehad. Je bent dus gevoelig voor bijen/of wespen steken dat blijkt nu wel.
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: ziek door bijensteken?

Bericht door Frans vanTongeren » do 06 mei 2004, 22:13

Hans,
Naar mijn idee bedoelt Ben niet dat hij pas twee of drie keer in dertig jaar is gestoken.
Op 17 april werd hij twee of drie keer gestoken !
Ik heb Taco Wesselius gevraagd of hij met zijn medische kennis, het verhaal van Ben kan inkleuren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: ziek door bijensteken?

Bericht door Hans van der Post. » do 06 mei 2004, 23:35

Dat dacht ik ook. Wilde Ben zelf een reactie ontlokken. Het is goed dat je Taco heb gevraagd. Eigenlijk zouden we de artsen die regelmatig mensen[:)] en imkers:D behandelen die een acute allergie vertonen, vragen om regelmatig een reactie te geven.
Hans.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: ziek door bijensteken?

Bericht door tory » wo 19 mei 2004, 23:45

Ben, hoe is het nu ? Al duidelijkheid ?
Zal ook eens in m'n medische omgeving informeren. Lijkt wel iets van
virus/bacterie op het eerste gezicht.
Sterkte, Bert.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: ziek door bijensteken?

Bericht door tory » do 20 mei 2004, 20:07

Ik heb wat informatie in gewonnen, o.a. bij een kennis werkend op
laboratorium in ziekenhuis.
Het lijkt op een vertraagde allergische reactie (delated hypersensitivity type IV : DTH).
In dat geval zou een volgende prik meer problemen problemen kunnen veroorzaken.
In de bijensteek-therapie wordt overigens het gebruik van Ibuprofen afgeraden tijdens de therapie vanwege overgevoeligheidsreacties !
Zou hetgeen in een epi-pen zit (adrenaline)kunnen helpen ?
Natuurlijk overleggen met je huisarts of een arts-imker-bijenkenner.
Succes, Bert.

Ben Hilderink
Berichten:2
Lid geworden op:wo 05 mei 2004, 13:27
Contacteer:

Re: ziek door bijensteken?

Bericht door Ben Hilderink » za 22 mei 2004, 21:47

Na enkele weken speuren en zoeken en vooral wachten op bloedonderzoeken weet ik dat ik lijd aan het Parvo virus. Gelukkig geen reuma of ziekte van Lyme. Het duurt waarschijnlijk enkele maanden, maar ik kom er weer helemaal bovenop zonder medicijnen en medische behandelingen. Parvo (B19) is de menselijk variant van het parvo virus en bij kinderen veroorzaakt dit virus de 5e ziekte (bultjesziekte). Deze kinderen kunnen volwassenen besmetten.
De bijensteken hadden er dus blijkbaar niets mee te maken; gelukkig maar.
Bedankt voor alle reacties en goede tips.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten