Een grote starter maken met geleende bijen.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Een grote starter maken met geleende bijen.

Bericht door Kroese »

Mijn manier om 96 larven "aan te blazen" op een manier waarbij de bijen niet gedesorienteerd vervliegen na gebruik.

1. Ik gebruik een separator met uitschuifbare aluminium plaat met mm gaatjes voor de ventilatie.
2. Op deze separator zet ik een bak met op de 4e plaats een raat met stuifmeel en voer. Op de 6e plaats komt een uitgebouwde raat met aan de buitenzijde gevuld met kraanwater. De 5e plek blijft leeg.
3. Zoek een sterk volk met veel open broed, en dus voedsterbijen. Zoek de koningin op, en hang haar even terzijde. Sla zo'n 6 a 7 volle ramen af in de bak met de 2 raten. Daarna dek ik de bak af met een plexiglas dekplaat, met op plek 5 een brievebus klepje.
De broedbak wordt weer samengesteld met de koningin erbij. De separator met daarop de teeltbak gevuld met bijen wordt op kast gezet. De bijen krijgen lucht door de geperforeerde plaat.
4. Dan maak ik mijn Nieuw zeelandse hardplastic doppen schoon in kokend water met iets bijenwas erin. Ze worden dan gesteriliseerd, en er komt een dun laagje was over heen te liggen.
5. Na 2 uur ga ik omlarven. Ik vul meestal een raam met 6 plexiglas latten met 16 doppen, dus 96 doppen.
6. Het teeltraam laat ik in het klepje op de 5e positie zakken. Dit klepje voorkomt het over de rand van de kast heen bruisen van de moerlose bijen. Erg handig, om gedesorienterende bijen te voorkomen.
7. 24 uur later trek ik langzaam de geperforeerde plaat uit de separator. De bijen gaan terug naar moeder.
8. Een half uur later is de rust redelijk hersteld. De plexiglas dekplaat kan ik dan afnemen. De bijen worden van het teeltraam geveegd. Het teeltraam ga ik dan sorteren, de lege en slecht gevoede doppen verwijder ik. Afhankelijk van het aantal goed gevoede doppen, verdeel ik 25 a 30 doppen per pleegvolk. Maar pleegvolken is een ander verhaal.
Op deze manier heb ik de bijen 1 dag geleend. Ik kan dit zelfde volk gerust iedere week voor zo'n kunstje gebruiken.

http://home.zonnet.nl/hkroese/starter/starterbak.jpg

Zie voor koninginnenteelt bij rubriek "aangeboden" .
Veel teeltplezier gewenst,
Hennie Kroese
Apeldoorn.
055-3668911
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Een grote starter maken met geleende bijen.

Bericht door Kroese »

Voor informatie over mijn teeltlijnen van dit jaar zie de rubriek Vraag en aanbod.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3471

hennie kroese
Plaats reactie