Zwermlust ontaard?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Piet Jager
Contacteer:

Zwermlust ontaard?

Bericht door Piet Jager »

Op 3 mei plaatste ik de honingkamer (zonder moerrooster) op mijn Buckfast F-1 volk en zag bovenin de tweede broedkamer reeds een ver uitgebouwde moerdop /misschien zelfs al gesloten. Laat maar komen die oude moerszwerm, dacht ik toen. Verder nergens naar gekeken. Er vlogen al wel geruime tijd darren.

Op 11 mei vond ik echter mijn Buckfast F-1 moer 2003 dood - maar puntje gaaf - op de vliegplank.
Vandaag 14 mei hoorde ik een tuter en kwakers.
Alle doppen (ca 10) weggebroken en 2 prachtige, jonge moeren in laten lopen na 16.00 uur. Geen eitjes te bekennen, dus 't was de oude moer, die op de vliegplank lag

Is de zwermtraagheid in sommige Buckfastlijnen zover doorgevoerd dat de oude moer en het volk geen benul meer hebben van het zwermen? Of waren de weersomstandigheden van 1 tot 11 mei niet optimaal genoeg voor een cultuurvoorzwerm?

Volgende week uiteraard kans op een bruidszwerm of zou dat er ook al zijn uit geselecteerd?

Onze ver doorgevoerde cultuurrassen werken dus niet helemaal meer volgens het boekje.

Om 19.50 uur de eerste afgestoken jonge moer op de vliegplank.

!Piet
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Zwermlust ontaard?

Bericht door Oude Essink »

Onze ver doorgevoerde cultuurrassen werken dus niet helemaal meer volgens het boekje.
Hallo Piet,
Jij raakt aan een discussie die wij veelvuldig, meermalen en intens voerden en wij moeten niet ophouden het onderliggende probleem telkens weer onder de aandacht te brengen. Ik had vandaag ook weer een zwerm:

Afbeelding

Ogenschijnlijk een pracht van een zwerm, ideaal gezeten en volgens het boekje samengesteld; een half uur na deze foto hing zij keurig boven in de schepkorf en vanavond krijgt zij haar begeerde woning.
En toch is er iets mis mee: het is een voorzwerm; half twaalf afgekomen van een kast waarin tien dagen geleden open doppen zaten. Vannacht of vanochtend zijn twee van die doppen uitgelopen; twee tuters dus vanochtend om elf uur en om half twaalf vertrekt de oude moer, die vijf à zes dagen geleden, toen de betreffende doppen gesloten werden, gezien de weersomstandigheden, alle gelegenheid had om "op tijd" uit te zwermen. Wellicht zou vanavond de eerste tuter vertrokken zijn, maar ik brak tijdig de nog resterende doppen weg en die twee zullen het wel keurig uitvechten.
Zo is ook mijn conclusie "Onze ver doorgevoerde cultuurrassen werken dus niet helemaal meer volgens het boekje."
Sinds anderhalve eeuw slepen en verschepen wij onze bijen naar overal en wij halen ze overal vandaan. Zij komen terecht op plaatsen waar zij niet thuis horen en waar eisen aan ze worden gesteld waarvoor zij niet zijn toegerust. Wij brengen ze die noodzakelijke eigenschappen wel bij; tegen ons gemanipuleer hebben die beestjes geen verweer; wij manipuleren net zolang tot zij die eigenschappen hebben, die wij prettig vinden; wat de natuur van ze vraagt is voor ons geen item meer. wij hebben er cultuurbijen van gemaakt die nauwelijks meer in haar natuurlijke habitat kunnen functioneren. Zij hebben eigenschappen gekregen, die ons imkers aanstaan maar die niet meer zijn afgestemd op haar functioneren in de natuurlijke omgeving, waar wij ze vandaan gehaald hebben of waar wij ze in gezet hebben. Zo zijn kennelijk ook de uiterst verfijnde regels die sinds miljoenen jaren gelden bij het vermeerderen van de volken, aan het veranderen; een kleine genmutatie: foutje!! maak je niet druk.
Ik mag hopen, voor de natuur, dat er voldoende natuurbijen overblijven om straks de gaten op te vullen als met onze menselijke soort ook onze cultuurbijen noodzakelijk het loodje zullen leggen.
hennie oes
Afbeelding
frits dalm

Re: Zwermlust ontaard?

Bericht door frits dalm »

Hennie,
Waar moeten de bijen leven?
Er zijn in onze cultuurbossen waarschijnlijk geen bomen meer te vinden die een zwerm kunnen huisvesten. Te veel cultuur en daar passen geen dode bomen in, gelukkig is dat tij gekeerd, maar of er nog genoeg bomen zijn die hol genoeg zijn?
Verder is de "natuur"zo geordend dat waarschijnlijk het zeer moeilijk zou zijn om voor een volk te overleven, Hier in mijn omgeving een mooie groene woestijn van weiden, hopelijk zijn de acacia's met rust gelaten.
Als er voldoende nestgelegenheid en voer is zullen onze cultuurbijen het zeer waarschijnlijk toch wel overleven, al hoor ik geluiden van weinig zwermplannen
bij diverse mensen. Ik hou het er op dat de natuur overleeft als wij er niet meer zijn.
Bijen zullen dan weer natuurlijk worden.
Mvrgr Frits
Plaats reactie