Het darrenei van Columbus

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Hennie Peters
Contacteer:

Het darrenei van Columbus

Bericht door Hennie Peters »

Onderstaande tekst las ik dit weekend in de Schotman.[quote]Schotman, §598, blz 238

Barratt en Quinn hebben darreneieren door middel van een bijzondere techniek met darrensperma bepenseeld en verkregen zoo koninginnen van nauwkeurig vastgestelde afstamming.
[/quote]Ik heb nog even gezocht op het internet maar over deze "bijzondere techniek" is verder niets vinden. Dit lijkt me een heel geschikte methode om koninginnen te telen wanneer je in een streek met bastaardbijen woont.
Je hoeft niet naar een eiland te verhuizen, je hoeft geen dure inseminatieapparatuur te kopen, een overlarfnaald en een penseel zijn de enige attributen die je nodig hebt.
Waarom horen we hier niets meer van, zijn er toch nadelen aan verbonden of is de techniek gewoon vergeten ?

Is er iemand op dit forum die hiermee heeft geexperimenteerd, en zo ja wat zijn de resultaten ?

groet,
Hennie
Piet Jager
Contacteer:

Re: Het darrenei van Columbus

Bericht door Piet Jager »

Hoi Hennie,

Darreneieren bestaan niet, evenmin als haneneieren.
Dit moet uiteraard zijn: onbevruchte eitjes van de koningin.
De samensmelting van eicel en zaadcel vindt reeds in een vroeg stadium plaats in een beschermde omgeving in het lichaam van de moer onder optimale omstandigheden qua temperatuur, alkalisch milieu, ontwikkelingsgraad van het eitje, etc., etc..

Ik denk dat het percentage geslaagde samensmeltingen en de aanname van de kunstmatig bevruchte eitjes daarna door het pleegvolk zeer en zeer laag is geweest en dat het daarom geen ingang heeft gevonden.

Als wetenschappenlijk experiment onder laboratorium-omstandigheden zal het ooit wel eens zijn gelukt, maar is in de practische koninginnenteelt, denk ik, niet haalbaar geweest.

!Piet
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Hoi Piet,
Piet Jager schreef:
Darreneieren bestaan niet, evenmin als haneneieren.
Dit moet uiteraard zijn: onbevruchte eitjes van de koningin.
Ik denk dat dit voor iedereen wel duidelijk is. Zelfs Schotman sprak al over darreneieren dus dat begrip is ondertussen wel ingeburgerd.
De samensmelting van eicel en zaadcel vindt reeds in een vroeg stadium plaats in een beschermde omgeving in het lichaam van de moer onder optimale omstandigheden qua temperatuur, alkalische milieu, ontwikkelingsgraad van het eitje, etc., etc..
Ik vraag me af of dit experiment toendertijd in laboratoriumomstandigheden is uitgevoerd en of de punten die je noemt allemaal even zwaar wegen. Ik kan me voorstellen dat je tijdig moet ingrijpen en de eitjes moet aanstippen direct na het leggen. Een glazen observatiekast die je direct in de darrenraat laat kijken zal wel een vereiste zijn. Bij de "optimale temperatuur" zet ik mijn vraagtekens. Is de temperatuur in het achterlichaam van de moer zoveel anders dan die in de rest van de kast ?

Hoe dan ook, ik vind het een experiment waard. Zelfs als het "iets meer" werk is dan spreekt het me nog steeds aan. Doordat ik niet meer afhankelijk ben van anderen voor raszuivere teelt kan ik selecteren op de eigenschappen die ik graag zie en verder telen aan mijn perfecte bijtjes zonder vermenging met andere bijenrassen. Tot nu toe zag ik daar in mijn omgeving geen kans toe.

Het kan even duren voordat ik er aan toe kom maar ik vind het een poging waard.

groet,
Hennie
Piet Jager
Contacteer:

Hennie,

Aan het einde van paragraaf 598 staat:
'Deze methoden zijn echter alleen geschikt voor wetenschappenlijke doeleinden'

Misschien kun je eens contact opnemen met Hennie Kroese (KI-man).
Ook hij zal zeker geinteresseerd zijn in een mogelijke proef.
Hij zal vast en zeker de pas gelegde eitjes in darrencellen kunnen voorzien van een druppeltje c.q. penseelstreekje sperma, daarna eventueel een uurtje afschermen voor de bijen tegen hun schoonmaakwoede (of een uurtje in de broedstoof) en vervolgens na drie dagen de larfjes overzetten in teeltcellen van een pleegvolk.

Was het maar zo gemakkelijk! [;)]

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Hennie,

Barratt = Gilbert Barratt (Engeland)
Quinn = ?

Over hun proeven (tussen 1923 - 1945) kan ik echter niets vinden!

!Piet
frits dalm

Bericht door frits dalm »

Hennie,
Een vraag stel dat het je lukt om op die
manier moeren te kweken, hoe bevrucht je
ze dan raszuiver zonder ki?door die basterd darren?
mvrgr Frits

Frits
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Hallo Hennie
Je maakt een denkfout, want als een onbevrucht ei alsnog wordt bevrucht heb je een ei waaruit naar keuze werksters of moeren kunnen komen. Die moeren moeten dan nog worden bevrucht, op een eiland, in 't wild of met een KI apparaat.Dus . . . . ? Maar. . . !
Het geeft wel mogelijkheden om in een pril stadium selectie toe te passen en echt moeilijk lijkt het niet als je die kwast vervangt door een glasbuisje van 1,5mm buitendiameter en inwendig 0,42mm,want waar Columbus zijn eitje indeukte mag het bijenei geen schade oplopen.
De hele procedure,te gebruiken gereedschappen, sapjes en teelt voorbeelden is door Frank Neumann beschreven in een artikel "Doppelbesamung-mehr Moeglichkeiten bei der Zucht" in Deutsches Bienen Journal van maart 1995.
Als je daarvan een copie wilt geef dan even een mailtje met je adres.
Groeten, Willem

x
Piet Jager
Contacteer:

Hennie, Frits en Willem,

Fase 1 ( 1e jaar)
De nieuwe moer A geeft (onafhankelijk van een standbevruchting daarna) 25% 'geselecteerde' genen door aan het nieuwe volk.
De nieuwe moer A geeft (onafhankelijk van een standbevruchting daarna) darren met 25% 'geselecteerde' genen.

Fase 2 ( 2e jaar)
Een 'darreneitje' van moer A wordt weer kunstmatig bevrucht
Aan de 25% 'geselecteerde' genen wordt dus weer 25% toegevoegd.
Moer B geeft nu darren met 50% 'geselecteerde' genen.

Fase 3 ( 3e jaar)
Een 'darreneitje van moer B wordt weer kunstmatig bevrucht
Aan de 50% 'geselecteerde' genen wordt weer 25% toegevoegd
Moer C geeft nu darren met 75% 'geselecteerde' genen.

Fase 4 ( 4e jaar)
Een 'darreneitje' van moer C wordt weer kunstmatig bevrucht.
Aan de 75% 'geselecteerde' genen wordt weer 25% toegevoegd.
Moer D geeft nu darren met 100% 'geselecteerde' genen.

Moer D is nu dus een raszuivere onbevruchte moer.
Bij ongecontroleerde paring (standbevruchting) van deze raszuivere onbevruchte moer zal er in het nieuwe volk slechts 50% 'geselecteerde' genen overblijven (50% moeder + 50% vader)

Conclusie
Met het 'darrenei-model van Columbus' kun je dus nooit hoger komen dan 50% raszuiverheid van je volken doordat ongecontroleerde paringen zorgen voor de andere 50%.

Met het doppenprojekt bereik je in 1 jaar hetzelfde resultaat, omdat daar de uitgangssituatie anders ligt.

!Piet
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Piet
Mooi verhaal maar ik snap het niet helemaal of helemaal niet. Dat wil ik maar zo laten. Het enige dat er met zekerheid uitkomt is dat je doorteelt van ongeselecteerd materiaal en dat is toch zonde van de moeite. Andere technieken vragen een andere benadering, anders schiet je er niets mee op zoals je al opmerkte.
Ik zal proberen een voorbeeld te geven. We gaan uit van een fatsoenlijk bijenras. Er is een teler(teler = teler M/V) die beweerd dat zijn bijen bijzonder zwermtraag zijn (teler A) de tweede zegt dat zijn volken raatvast en bijzonder zachtaardig zijn (teler B)en een derde beweerd dat zijn volken zoveel honing halen dat hij er geen raad mee weet(teler C). Dat is net wat ik zoek, maar dan in een moer verenigd, de ABC moer.
We gaan aan de slag en schaffen ons van iedere teler een (aantal)moeren aan. We schrijven 't jaar 2004. Moeren invoeren, inwinteren en in 2005 testen of die telers wel gelijk hadden en inderdaad er zijn er een aantal die redelijk tot goed aan de verwachtingen voldoen.
In 2006 gaan we van die verwachtingsvolle moeren telen. De "darreneieren" van moer(en) A worden bevrucht door darren van moer B. De daardoor ontstaane moeren worden KI bevrucht door darren van moer C. Nu heb ik ABC moeren en die worden in 2007 getest.- Als er voldoende volken zijn kun je gelijktijdig BAC, CBA enz. moeren telen.- In het jaar 2008 zijn de orginele moeren vier jaar oud en is een herhaling van de meest gunstige combinatie nog mogelijk. Bij de gebruikelijke teelt zijn de orginele moeren zes jaar oud dus naar alle waarschijnlijkheid reeds overleden. Herhaling niet mogelijk alle werk voor niets geweest, maar 't houd je wel van de straat natuurlijk. Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat andere technieken andere mogelijkheden geven, maar een KI toestel is voor een complete route wel noodzakelijk. Veel plezier met het uitproberen. Groeten, Willem

x
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Piet Jager schreef: Als wetenschappenlijk experiment onder laboratorium-omstandigheden zal het ooit wel eens zijn gelukt, maar is in de practische koninginnenteelt, denk ik, niet haalbaar geweest.
!Piet
Er is eens op de BEE-L list over geschreven door Michael Haberl.

Zelf heb ik vorig jaar ook eens een poging gewaagt.

Ik heb een teeltmoer op een door de bijen schoongemaakte darrenraat in arrest gezet op 1 zijde van deze raat. Ze moet eerst op gang komen met het leggen van darreneitjes. Toen ze een flink aantal eitjes had gelegd, heb ik haar op de andere kant van de raat in arrest gezet. De eitjes die ze gelegd heeft mogen volgens het artikel niet ouder zijn dan 4 uur. Na een paar uur eens kijken wat de K heeft ingelegd. Majesteit weer vrijgelaten. Een strook raat met eitjes uitgesneden. Daarna de cellen met een scherp mes ingekort. Anders kun je er niet goed bij. Ik heb sperma van een goede lijn in een capilair gezogen, en verdund met een verdunningsmiddel. Dit voorkomt uitdrogen, en taai worden. Onder de stereomicroscoop de punten van de eitjes aangeraakt met een drupje sperma wat uit het capilair gedraaid is. Ik heb toen het strookje met eitjes een poosje in de stoof gelegd. Toen heb ik het strookje in een moergoed pleegvolk boven het rooster aan geboden. Ik had jong open broed boven het rooster gehangen, precies het zelfde als ik 1 dags aangeblazen dopjes tussen de 2 ramen open broed aanbied. Dit was een grote fout. De bijen hebben de eitjes opgegeten. Dit jaar ga ik de eitjes langer in de stoof laten, waarbij de vochtigheid erg belangrijk is. Ik denk zelf aan 2 1/2 dag. Daarna een EWK vullen met jonge voedster bijen, en goed moerloos laten worden. Na 2 uur brommen ze voldoende. Op dat moment de geprepareerde strook eitjes aanbieden. De bijen hebben dan geen enkel ander alternatief dan deze eitjes. Ik ben benieuwd of ze dan nog steeds als vreemd worden ervaren, en opgegeten worden. Dat het niet wordt toegepast komt waarschijnlijk omdat het erg veel voorbereiding vergt.

Genetisch gezien is het erg interessant. Een onbevrucht eitje heeft maar 16 chromosomen van de koningin. Dit is de combinatie van de moeder en de vader van deze koningin. Het sperma in de spermatheca van deze koningin is dus uitgeschakeld. Een F1 die standbevrucht is, kan dus toch via deze methode raszuivere koninginnen voortbrengen.
De onbevruchte eitjes van mijn eiland bevruchte teeltkoningin kan ik zelfs combineren met sperma van andere selectie darren, dan de raszuivere darren die haar op het eiland Hano in Zweden bevrucht hebben. Zelfs door sperma van haar eigen zonen. Inteelt dus, eenmalig kan wel. Leuk nadenktje he!
Piet kun je nog meer leuke combinaties bedenken??????

Hennie Kroese (die dit als expiriment leuk vindt, maar toch iedere week Zweedse Buckfast moertjes in de broedstoof heeft)

Apeldoorn.
Plaats reactie