In de kuststrook (300 meter vanaf het strand) vlogen vandaag meerdere exemplaren van Gouden slakkenhuisbij(Osmia aurulenta). Met name op rolklaver... zodra ik met het fototoestel in de buurt kwam, schoot ze als een pijl uit de boog weg. Dus helaas nog geen foto. Ik ga het morgen nogmaals proberen.
De bijengids schrijft: tussen Noordwijk en Bergen aan de kust en voor de rest in Limburg.
Wellicht kan Zeeland dit Pinksterweekend eens gaan kijken?
1-6-04: naam gecorrigeerd
Gouden slakkenhuisbij
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
Re: Gouden slakkenhuisbij
Zeeland had het Osmia aurulentaatje al enkele weken eerder (in een Oostkapelse heemtuin) op de hondsdraf rondvliegen.[^]
Het beestje was voor het laatst in 1922 in Zeeland waargenomen en wordt derhalve een alleenstaand (nieuw) stipje in komende Zeeuwse bijenatlas.
Erik
P.S. Momenteel vliegt het campanulabijtje hier volop rond. Ik zal hem/haar binnenkort op de foto zetten - moet niet moeilijk zijn, want ze blijven lang stilzitten.
Het beestje was voor het laatst in 1922 in Zeeland waargenomen en wordt derhalve een alleenstaand (nieuw) stipje in komende Zeeuwse bijenatlas.
Erik
P.S. Momenteel vliegt het campanulabijtje hier volop rond. Ik zal hem/haar binnenkort op de foto zetten - moet niet moeilijk zijn, want ze blijven lang stilzitten.