Een leemwesp?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
hkeijzer
Contacteer:

Een leemwesp?

Bericht door hkeijzer »

Eerst dacht ik aan vele mierennesten tussen de stenen van mijn terras maar uit de hoopjes zand kwamen geen mieren. De zanglijster is zeer geïnteresseerd in deze beestjes. Naast haar slakkenmaal pikt ze hier haar toetje.
Ik weet niet welke wesp het is maar ze zijn niet lastig. Ze zijn tussen de 11 en 14 mm lang.

Afbeelding
Klik op foto voor vergroting.

Afbeelding
Klik op foto voor vergroting.

Vriendelijke groet,
Harry
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Een leemwesp?

Bericht door wilde »

Harry, deze wesp heb ik ook in mijn tuin en ik ben er niet zo blij mee. Ze graven veel zand onder mijn straatjes weg. Het is dus een soort graafwesp. De complete naam weet ik niet meer. Wel weet ik dat het een Crabro-soort is, maar daar zijn er verschillende van.

Het is mij niet gelukt om er een redelijke foto van de maken. Ik heb er wel een, maar die is niet geschikt voor publicatie (naar mijn normen). Het blijkt dezelfde soort te zijn.
Vorig jaar stond deze wesp beschreven in een natuur-rubriek in mijn krant (PZC). Miscchien weet Erik S. de naam?
Groetend, Albert
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ik heb deze wesp ook in de tuin en inderdaad graaft deze veel zand uit mijn terras weg. Volgens mij is het een zeefwesp.

Met vriendelijke groet,
Wim
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Wim, ik meen dat zeefwespen zo genoemd worden door de sterk verbrede voorpoten. Ik heb er gisteren op een inventarisatiedag van enkele liefhebbers nog gezien. Schitterende dieren (Crabro cribrarius), maar echt anders dan deze. Misschien worden alle crabro's er wel toe gerekend en dan heb je gelijk.
Albert
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Je hebt gelijk Albert. Deze heeft die verbrede voorpoten niet. Dan is het inderdaad niet de zeefwesp.

Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie