Vanavond heb ik vijf volken voorzien van een dekplank met bijenuitlaat. Morgenochtend hoop ik dan slechts een enkel bijtje in de honingkamer aan te treffen en veuuuull acaciahoning.
Om zo'n plank te kunnen leggen moet ik eerst de volle HK afnemen en vervolgens het koninginnerooster. Daarna leg ik dekplank, voorzien van bijenuitlaat, op de bovenster BK en vervolgens wederom de honingkamer op die dekplank.
Van dat gepiel houden bijen niet. Die van mij zijn niet van een gevleugeld ras. Doorgaans behandel ik ze met wat rook uit een beroker.
Die beroker vraagt veel aandacht en veel tijd om te kunnen blijven roken.
De fabi-spray daarintegen werkt snel en doelmatig voor kleine ingrepen. Je spuit een keer of vier a vijf en zde bijen snellen naar beneden.
Ik schat dat je zo'n 70 kasten met een spray zou kunnen behandelen.
Opletten moet je wel. Zet de spuit (milieuvriendelijk uit Duitsland) op de grond. De eerste spray van mij viel van het dak af .. en het tuutje brak af door de val.
*
Meer weten?
Bijen in je pak
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... fabi-spray
fabi-spray verdrijft rook !
-
- Leo van der Heijden
- Contacteer:
Re: fabi-spray verdrijft rook !
Frans ik ben niet kapot van Fabi- spray. Voor kleine ingrepen waarbij je niet het volk hoeft te controleren maar waarbij je alleen de bijen even weg wil hebben gaat het nog wel. Wil je een volk echt controleren dan werkt tabaksrook naar mijn mening beter. Mijn ervaring is dat bij gebruik van Fabi-spray de bijen wel snel de kast in duiken maar er even later net zo snel weer uitkomen. De bijen worden als het ware alleen maar drukker. Bij het gebruik van tabaksrook blijven de bijen veel rustiger. Als proef meng ik de tabak nu met een kruidenmengsel (kruiden tabak). Welke kruiden erin zitten weet ik niet maar soms ruikt het of er de nodige wiet in zit. De bijen worden er rustig van en samen met af en toe een nevel water uit de plantenspuit kan ik met blote handen en publiek op 3 meter afstand mijn volken controleren zonder dat er steken vallen.
Leo.
Leo.
-
Re: fabi-spray verdrijft rook !
Leo, je hebt helemaal gelijk met wat je schreef:
Voor kleine ingrepen waarbij je niet het volk hoeft te controleren maar waarbij je alleen de bijen even weg wil hebben gaat het nog wel.
Daar gebruik ik die spray voor.
Als ik doppen ga breken, gebruik ik tabak.
Voor kleine ingrepen waarbij je niet het volk hoeft te controleren maar waarbij je alleen de bijen even weg wil hebben gaat het nog wel.
Daar gebruik ik die spray voor.
Als ik doppen ga breken, gebruik ik tabak.