Koninginnenteelt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
croy
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Koninginnenteelt

Bericht door croy »

Kan iemand mij vertelen naar hoeveel dagen ik een koninginnenroostertje aan mag brengen voor een EWK kastje, is het verstandig dit naar 8 dagen al te doen???? Het probleem is in het verleden geweest dat de koninginnen ineens verdwenen zijn???? Dus als ik ze kan voorzien van een roostertje dan houd ik wel bevruchte koninginnen over hoop ik

Croy
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Koninginnenteelt

Bericht door wilde »

Je vraag is niet duidelijk. Is het een kastje met een jonge onbevruchte koningin?
Waarom wil je dan een koninginnenroostertje aanbrengen, want ze moet er immers uit kunnen om te paren?
Bedoel je misschien een darrenrooster, zoals verplicht is bij de meeste bevruchtingsstsations?
Waarom zou je na de paring (na 8 dagen) een koninginnenrooster of darrenrooster willen aanbrengen? Ze zal echt niet wegvliegen.
Dus als ik ze kan voorzien van een roostertje dan houd ik wel bevruchte koninginnen over hoop ik
Daar kan ik kort en duidelijk over zijn: gewoon onzin. Bevruchte koninginnen vliegen niet zo maar weg. Een enkele schijnt nog wel eens even te vliegen, maar keert echt wel terug. Als koninginnen verdwijnen is er iets anders aan de hand: ziekte, ongeschiktheid, overenigbaarheid van karakters met het volkje. Dat komt voor bij rasmoeren in een bastaardvolk. Daar heb je het niet over, dus dat zal het niet zijn. Geen roosterje plaatsen dus, want het belemmert alleen maar de normale activiteiten in het volkje. Ook darren moeten in en uit kunnen vliegen!
Albert
Plaats reactie