Wat een hoeveelheden honing!!!!!
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Wat een hoeveelheden honing!!!!!
We zijn sterk de winter uitgekomen met als resultaat een 120 kg honing op 12 mei. op 7 juni hebben we weer 120 kg geslingerd dat is dus 3 1/2 week later. Maandag zijn de HK er weer opgezet en vrijdag zat de HK weer helemaal vol zo vol dat ze het broednest naar benden hebben gedrukt en de Bovenste BK nu ook vol honing zit. Ik heb er weer een HK tussen gezet. Er was zelfs 1 kast die heb ik 7 BR kunstraat gegeven die hebben ze in 8 dagen helemaal uitgebouwd en vol honing gesjouwd. Ze slepen zich helemaal suf ongeloofelijk. Wie weet waar ze dit vandaan halen. Maandag 7 juni de HK er weer opgezet en vrijdag 11 juni was de HK helemaal vol bij alle volken. Het is nog geen week verder en ik kan weer gaan slingeren. Luizehoning ? het is wel donker maar niet heel erg donker en het is niet sterk of scherp van smaak. Ik had voor 12 mei grote volken die op 15 BR broed zaten. Nu zit er amper nog broed in alleen maar honing. Ik vrees dat ik mijn stand aan het verliezen ben door het grote aanbod van honing en straks maar weinig bijen.
Mijn plan was om de BK leeg te slingeren en deze weer onder het Broednest te plaatsen zodat de moer daar weer kan gaan leggen.
Is dit een goed idee lijkt mij wel?
En wie kan mij vertellen waar ze op vliegen, ik heb ook eens op deze site gelezen dat als ze de huidmondjes van de laurierkers hebben gevonden het dan feest is?
Hankel
Mijn plan was om de BK leeg te slingeren en deze weer onder het Broednest te plaatsen zodat de moer daar weer kan gaan leggen.
Is dit een goed idee lijkt mij wel?
En wie kan mij vertellen waar ze op vliegen, ik heb ook eens op deze site gelezen dat als ze de huidmondjes van de laurierkers hebben gevonden het dan feest is?
Hankel
- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Contacteer:
Re: Wat een hoeveelheden honing!!!!!
De bijen vliegen hier (Ter Apel en omgeving) ook enorm en de kasten worden ziender oogen zwaarder.
Mijn indruk is dat er ook veel luizen zijn. De afscheiding
van de luis is ook een heerlijkheid voor de bijen in een
periode dat er niet al te veel te halen is.
Afgelopen vrijdag nog geslingerd en dat was direct na het afhalen,
dus nog lekker warm. Toch was de honing zeer "taai".
Kijk eens in de omgeving of jullie ook last hebben van luizen.
Waarschuwing aan alle imkers is gebieden waar cultuur gewassen staan.
De kans op spuitschade neemt toe als de landbouwers de luizen gaan bestrijden!!!!
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Mijn indruk is dat er ook veel luizen zijn. De afscheiding
van de luis is ook een heerlijkheid voor de bijen in een
periode dat er niet al te veel te halen is.
Afgelopen vrijdag nog geslingerd en dat was direct na het afhalen,
dus nog lekker warm. Toch was de honing zeer "taai".
Kijk eens in de omgeving of jullie ook last hebben van luizen.
Waarschuwing aan alle imkers is gebieden waar cultuur gewassen staan.
De kans op spuitschade neemt toe als de landbouwers de luizen gaan bestrijden!!!!
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Beste Maatschap, uw noodkreet klint een beetje paniekerig.
120 kilo honing van 20 volken is slechts 6 kilo per volk. Dit zou mager zijn. Of praten we over meer volken ?
T.
120 kilo honing van 20 volken is slechts 6 kilo per volk. Dit zou mager zijn. Of praten we over meer volken ?
T.
-
- Contacteer:
Onze noodkreet is helemaal niet paniekerig, hoe komt u daar bij. Ik constateer alleen maar dat ik van 8 volken nu 230 kg honing heb gehaald en dat in nog geen 5 dagen alle volken de HK weer vol hebben gesjouwd + hetgeen ze in de BK hebben opgeslegen elke kast had ook 5 BKR vol met honing gesjouwd. Ik constateer het alleen maar en vraag me 2 dingen af.
Ten eerste waar halen ze dit vandaan want ik vind dit zeer grote hoeveelheden die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Wie weet waar ze dit vandaan halen?
Ten tweede er zit amper nog broed in want dat komt voor de bijen op de tweede plaats. Dat geeft mij een onrustig gevoel want die honing is een leuke bijkomstigheid maar ik wil wel bijen houden.
MVG Maatschap Hankel
Ten eerste waar halen ze dit vandaan want ik vind dit zeer grote hoeveelheden die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Wie weet waar ze dit vandaan halen?
Ten tweede er zit amper nog broed in want dat komt voor de bijen op de tweede plaats. Dat geeft mij een onrustig gevoel want die honing is een leuke bijkomstigheid maar ik wil wel bijen houden.
MVG Maatschap Hankel
Maatschap Hankel,
Met wat voor kleur stuifmeel komen ze thuis en ga eens in de buurt kijken wat er staat te bloeien. Als ze de HK zo snel voldragen moet de drachtbron niet ver van de stand zijn. Je kan de honing ook laten analyseren bij Els tegen een geringe vergoeding.
Vriendelijke groet,
Dennis van Randen
Met wat voor kleur stuifmeel komen ze thuis en ga eens in de buurt kijken wat er staat te bloeien. Als ze de HK zo snel voldragen moet de drachtbron niet ver van de stand zijn. Je kan de honing ook laten analyseren bij Els tegen een geringe vergoeding.
Vriendelijke groet,
Dennis van Randen
-
- Contacteer:
Ze hebben geen stuifmeel aan de poten ze vliegen allemaal met gekromd achterlijf recht in de vliegopening. Ze vliegen als gekken. er is heel donker geel stuifmeel te zien bij een enkele bij. Het moet inderdaad dicht bij zijn dat kan niet anders. Onze stand is midden in het dorp in een straal van 3 km ligt het dorp om de stand heen. Ook is er geen cultuur gewas in de omgeving. Het is allemaal grasland ivm veehouderij bedrijven.
Ik zou heel graag de honing willen laten analyseren want ik ben erg benieuwd. Hoe gaat dat in zijn werk?
MVG Maatschap Hankel
Ik zou heel graag de honing willen laten analyseren want ik ben erg benieuwd. Hoe gaat dat in zijn werk?
MVG Maatschap Hankel
Een luizenjaar dit jaar.
In eigen tuin maar ook bij klanten (werk als hovenier) het is dit jaar een enorm luizenjaar in rozen, beuken etc.
De luizen zijn zeer actief zo ook de lieveheersbeestjes, die ik veel zie en de vogels ze kunnen ze niet weggegeten krijgen.
Met een groet
Marregie Adriaansens
In eigen tuin maar ook bij klanten (werk als hovenier) het is dit jaar een enorm luizenjaar in rozen, beuken etc.
De luizen zijn zeer actief zo ook de lieveheersbeestjes, die ik veel zie en de vogels ze kunnen ze niet weggegeten krijgen.
Met een groet
Marregie Adriaansens
Maatschap Hankel,
Probeer eens bij Els Kleijnendorst. Je kunt haar vinden bij de "Deelnemers" boven in je scherm. Zij kan je alles vertellen over het analyseren van honing.
Vriendelijke groet,
Dennis van Randen
Probeer eens bij Els Kleijnendorst. Je kunt haar vinden bij de "Deelnemers" boven in je scherm. Zij kan je alles vertellen over het analyseren van honing.
Vriendelijke groet,
Dennis van Randen
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Als je een indruk wilt krijgen hoe dit gaat of zelf actie wilt ondernemen, kijk dan hier eens: http://www.xs4all.nl/~jtemp/ImkerCursus ... 002H7.htmlMaatschap Hankel schreef:
MVG Maatschap Hankel
Met vriendelijke groet,
Wim
maatsshap hankel,
je ziet in jouw omgeving mischien een cultuurgewas over het hooft,
en wel de Aronia met dikke bessen, die door de plaatselijke wijnboer op grootte schaal word gekweekt.
groeten Æbe
Æ.
je ziet in jouw omgeving mischien een cultuurgewas over het hooft,
en wel de Aronia met dikke bessen, die door de plaatselijke wijnboer op grootte schaal word gekweekt.
groeten Æbe
Æ.